ראש הממשלה כינס הערב (יום א'), ערב יום השנה לטבח 7 באוקטובר, דיון חריג יחסית על המבוי הסתום במגעים לעסקה לשחרור החטופים שמוחזקים כבר שנה שלמה בשבי בעזה. מלשכת ראש הממשלה נמסר כי במפגש משתתפים ראשי מערכת הביטחון, מתאם השבויים והנעדרים גל הירש וכמה שרים.
3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו, יחיא סינוואר
בנימין נתניהו, יחיא סינוואר
סינוואר לא עונה, והכול תקוע
(צילום: יונתן זינדל, דובר צה"ל)
גורמי הביטחון הציגו בדיון את הערכת המודיעין, אותה כבר חשף נתניהו, ולפיה כמחצית מ-101 החטופים שמוחזקים בידי חמאס בחיים - אך מצבם קשה מאוד. "החוטפים הרעו להם את התנאים. יש הנחיות ברורות לחוטפים שאם הם מרגישים סכנה ושכוחות צה"ל מתקרבים, יש להוציא את החטופים להורג כמו שקרה בתל סולטאן (ברפיח) עם 6 החטופים שנרצחו". הגורמים טענו בדיון כי הזמן שעובר מקשה על השגת מידע רלוונטי על החטופים.
גורמים המעורים בפרטים מוסיפים כי חודש שלם לא התקיים דיון על החטופים, והדיון הערב הוא הראשון שנערך מאז. הגורמים אומרים כי הרושם הוא שנתניהו כינס את הדיון ערב יום השנה לטבח 7 באוקטובר "כדי לצאת ידי חובה" וכדי שלא יגידו שהפקיר אותם. לדבריהם, המתווכות מתרחקות מהעמדה הישראלית - וקטאר מתקרבת יותר לעמדת חמאס. "ארה"ב רק רוצה שלא תהיה הסלמה וחיה בפנטזיה שניתן להגיע להסדרה על הכול עם איראן, צפון ועזה ונסדר הכול ביחד. הם חיים באשליה", אמרו.
3 צפייה בגלריה
ראיות מהמנהרה בה שהו ונרצחו החטופים אלמוג סרוסי כרמל גת הרש גולדברג פולין אלכס לובנוב עדן ירושלמי אורי דנינו
ראיות מהמנהרה בה שהו ונרצחו החטופים אלמוג סרוסי כרמל גת הרש גולדברג פולין אלכס לובנוב עדן ירושלמי אורי דנינו
המנהרה שבה נרצחו ששת החטופים ברפיח
(צילום: Israeli Army/ REUTERS )
הגורמים שבקיאים בנושא אומרים עוד כי הטיעון הישראלי-אמריקני שלפיו לא יודעים היכן מנהיג חמאס יחיא סינוואר ושלפיכך אי-אפשר לעשות עסקה אינו מדויק, כיוון שניתן עדיין לדון עם בכירי חמאס בחו"ל. הם הוסיפו כי כי "יש רושם שאף אחד לא עוסק בזה, גם לא המתווכות וכולם התייאשו. התחושה שזה ירד בסדר העדיפויות מול החשש ממלחמה אזורית".
למרות הפסימיות הרבה מצד אותם גורמים, בישראל חושבים בשבועות האחרונים על רעיונות חדשים בנוגע לעסקה - וגם המתווכות בוחנות מול חמאס רעיונות שונים, אולם עד כה הכול תקוע וסינוואר לא משיב. ברקע, נזכיר, תהיות באשר לשאלה אם סינוואר בכלל בחיים, או שהוא מנותק קשר מסיבה אחרת.
"המגעים לעסקה במבוי סתום. אין התנעה. סינוואר מתבצר", אמרו הערב גורמים שמעורים בפרטים. "אנחנו מחכים להשפעת הצפון - ובינתיים חושבים על רעיונות מה אפשר לעשות", הם הוסיפו, בהתייחסות לקרבות כעת בפעולה הקרקעית בדרום לבנון. נתניהו עצמו, נזכיר, כבר העריך פומבית שפגיעה קשה בחיזבאללה תסייע גם בהגברת הלחץ על סינוואר להגיע לעסקה.
3 צפייה בגלריה
משפחות החטופים נפגשו עם שר הביטחון בכיכר החטופים, לפני אירוע ״סלון עוטף״ שנערך לציון שנה באוקטובר
משפחות החטופים נפגשו עם שר הביטחון בכיכר החטופים, לפני אירוע ״סלון עוטף״ שנערך לציון שנה באוקטובר
גלנט עם קרובי החטופים, הערב
(צילום: מטה המשפחות להחזרת החטופים)
במקביל, שר הביטחון יואב גלנט נפגש הערב עם משפחות חטופים בכיכר החטופים בתל אביב, לקראת אירוע ״סלון עוטף״ שנערך לציון שנה לחטיפת יקיריהם. "המשפחות הביעו בפני השר את הכאב הרב שהן חוות בימים קשים אלו, וביקשו שיזכיר לכל שרי הקבינט והממשלה כי המטרה העליונה של המלחמה היא השבת 101 החטופים", מסרו במטה המשפחות. עם זאת, גלנט סיפר כי הקבינט לא דן כבר שבועיים בנושא החטופים.
"בנוסף, הביעו המשפחות חשש כבד מחזרתו של צה"ל להילחם בצפון הרצועה, שכן לצערנו נוכחנו שלחץ צבאי הורג חטופים. שר הביטחון ציין כי נושא זה של שהיית החטופים במרחב עומדת בראש מעייני צה"ל ומערכת הביטחון כולה מחויבת להשבתם של כל החטופים והחטופות לביתם", נמסר מהמטה.