האמריקנים צפויים להציג השבוע את הצעת הגישור שלהם, שאיתם הם משתהים, בניסיון נוסף להציל את עסקת החטופים. במקביל, ארה"ב מפעילה לחץ כבד על המתווכות - מצרים וקטאר - לדחוק בחמאס להתגמש. לדברי גורמים שמעורים בנושא, מאחורי הקלעים יש התפתחות בכיוון הזה.
ראש ה-CIA על הפסקת האש, בשבוע שעבר: "זה תלוי ברצון פוליטי של שני הצדדים"
(צילום: רויטרס)

1 צפייה בגלריה
תמים בן חמד אל-ת'אני, ג'ו ביידן, עבד אל-פתאח א-סיסי
תמים בן חמד אל-ת'אני, ג'ו ביידן, עבד אל-פתאח א-סיסי
ארה"ב מפעילה לחץ על המתווכות. אל-תאני, ביידן וא-סיסי
(צילום: רויטרס / Saudi Press Agency/Handout / Brendan SMIALOWSKI / AFP q Reuters)
אם חמאס אכן יתגמש לגבי דרישותיו, האמריקנים יציגו הצעת גישור וידרשו גם מישראל להתפשר. אלא שכאן ההערכה של הנושאים והנותנים פסימית מאוד, והתחושה היא שהסיכוי שנתניהו יתגמש ויסתכן בהפלת ממשלתו הוא נמוך - ולכן נראה שאנחנו עדיין במבוי סתום.
ההבנה בישראל היא שוושינגטון עדיין לא החליטה האם ומתי להניח את הצעתה, וכי נראה שהיא חוששת שהצעה כרגע תביא לפיצוץ. לכן, האמריקנים מעדיפים לנסות בכל זאת להפעיל לחצים ולמצוא הצעה שתאפשר לקדם את המו"מ, ולא שאחד הצדדים או שניהם יסרבו לה.
"אני בספק אם האמריקנים יניחו בסוף הצעה", אמר בסוף השבוע בכיר בקבינט. בכל מקרה, האמריקנים צפויים להגביר את הלחץ בשני נושאים: לא להיגרר למערכה רחבה בצפון, ולהסכים לעסקת חטופים. הבכיר הוסיף: "לסינוואר אין כרגע עניין בעסקה והוא בונה על לחצים שמופעלים על ישראל בזירה הבינלאומית". בכיר חמאס אוסאמה חמדאן, מנגד, טען בשעות האחרונות כי מנהיג ארגון הטרור ויו"ר הלשכה המדינית יחיא סינוואר "ישלח בקרוב מסר לעם הפלסטיני ולעולם".
ישראל העבירה לאמריקנים מסר לפיו עליהם להגיע להבנות עם מצרים וקטאר. קטאר עדיין לא השתמשה בכלים שאותם היא יכולה להפעיל על חמאס. בסופו של דבר, ארגון הטרור הוא שמחליט אם ללכת לעסקה, אבל כדי לגרום לסינוואר להגיע לשולחן המו"מ - המתווכות צריכות להפעיל לחץ, ויש תחושה שהסחורה לא מסופקת כרגע. בישראל רוצים שדוחא תספק תוצאות ותפעיל כלים שבהם לא עשתה שימוש עד היום - כמו איום בגירוש מנהיגים, לצד סגירת חשבונות בנק או ציר כסף.
גורם ישראלי שמעורה בפרטים אמר כי אם ישראל תגיע להסכמות עם מצרים לגבי נוכחות צה"ל בציר פילדלפי, לחמאס יהיה יותר קשה "לטפס על העץ". כרגע, המצרים מתבצרים יותר בדעתם, וקרובים יותר בעמדתם לחמאס מאשר לישראל. המצרים הם לא רק מתווכים, אלא גם צד באירוע. "אנחנו צריכים להפוך את מצרים למתווכים ולא לכאלה שתופסים צד, כי גם הם לא רוצים אותנו בפילדלפי".
במקביל, נמשך הלחץ הצבאי הישראלי על חמאס. ישראל לא מוותרת על נוכחות צבאית ישראלית כדי לשמור על לחץ להגיע לעסקה. הלחץ הזה, כך אומרים בישראל, ילך ויגבר בתקופה הקרובה.
דבריה של עינב צנגאוקר בהפגנה, שלשום
(צילום: SATVIEW.TV PRODUCTION)

בשבוע שעבר הבטיח ראש ה-CIA, וויליאם ברנס, שהצעה חדשה לעסקת חטופים והפסקת אש ברצועת עזה תוגש בקרוב. משפחות חטופים הביעו שלשום חשש מהאפשרות שישראל תפתח מערכה של ממש מול חיזבאללה בצפון טרם הגעה לעסקה, שתציל את יקיריהן שנמקים בשבי בעזה כבר 346 ימים.
"בני מתן נחטף בחיים, אבל נתניהו החליט להעביר את מרכז הכובד של המלחמה לצפון, ולנטוש אותו ואת כל החטופים במנהרות המוות!", אמרה עינב צנגאוקר בהצהרה של קרובי חטופים מול שער בגין בקריה, לפני ההפגנות במוצאי שבת.
גם גורמי ביטחון הביעו חשש דומה בדיון ביטחוני-אסטרטגי שהתקיים ביום חמישי בהשתתפות ראשי מערכת הביטחון והשרים גלנט, כ"ץ, סמוטריץ' ודרמר. לדבריהם - מערכה בצפון משמעה זניחת החטופים בעזה. ראש הממשלה נתניהו סבור שהקישור בין עסקת חטופים לבין מערכה בצפון חוטא לאמת וכי ישראל צריכה להחזירם ללא קשר למלחמה בצפון, אך גלנט סבור ההיפך.