עיון בבקשת הפרקליטות להאריך עד תום ההליכים את מעצרו של מוטי (מרדכי) ממן (72) מאשקלון, שמואשם במגע עם סוכן חוץ אחרי שגויס על-ידי איראן לקדם בין היתר התנקשות בראש הממשלה, שר הביטחון, וראש השב"כ, חושף פרטים נוספים על אודות המקרה החמור. "אני לא יודע מה היה קורה אם היו מביאים לי כסף, מיליון דולר, ומה הייתי עושה, אנחנו רק בני אדם", אמר הנאשם בחקירתו לנוכח המקדמה הכספית שביקש מהסוכנים האיראנים שעימם נפגש. בדיון בעניינו בבית המשפט ממן לא הפסיק לחייך.
לעיון בכתב האישום המלא נגד ממן - לחצו כאן
הנאשם מוטי ממן בבית המשפט
(צילום: אילנה קוריאל)

מוקדם יותר היום (חמישי) הותר לפרסום כי הפרקליטות הגישה לבית המשפט המחוזי בבאר שבע כתב אישום נגד ממן שמייחס לו ביצוע עבירות נגד ביטחון המדינה של מגע עם סוכן חוץ וכניסה למדינת אויב ללא היתר.
לפי כתב האישום, שהגיש עו"ד מיכאל כהן מפרקליטות מחוז תל אביב, ממן קיים מגעים על אדמת איראן עם סוכנים מקומיים שפעלו מטעם גורמי המודיעין של הרפובליקה האיסלאמית. לפי כתב האישום, ממן נכנס פעמיים לאיראן, ובמהלך הפגישות עם הסוכנים האיראנים דן באפשרות ביצוע פעולות טרור בשטח ישראל, בין היתר על-רקע רצון משטר האייתוללות לנקום את חיסולו של איסמעיל הנייה בטהרן.
עוד עולה מכתב האישום כי הסוכנים האיראנים דנו בפגישות עם הישראלי על האפשרות שהוא יתנקש בבכירים כדוגמת ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון יואב גלנט וראש השב"כ רונן בר. אחרי שהנאשם הבהיר לסוכנים כי דרגת אבטחת האישים הבכירים מונעת הוצאה לפועל של פגיעה בהם, נדונו בין הצדדים אפשרויות ביצוע פעולות טרור וריגול נוספות בידי הנאשם ובכללן פגיעה בראש הממשלה לשעבר נפתלי בנט או בראשי ערים.
3 צפייה בגלריה
מוטי ממן בדיון בבית המשפט בגין החשד שריגל עבור גורמים איראניים
מוטי ממן בדיון בבית המשפט בגין החשד שריגל עבור גורמים איראניים
מוטי ממן בבית המשפט
(צילום: אילנה קוריאל)
"מה עלול היה להתרחש לו שולמה למשיב המקדמה שדרש, חוששת הפרקליטות לתהות אף בינה לבין עצמה, ותסתפק בהפניה לדברי המשיב עצמו", צוין בבקשה לעצור את ממן עד תום ההליכים בהתייחס לדברים שציין בחקירה, ולפיהם כאמור הוא לא ידע מה היה עושה לו מפעיליו היו מעבירים לו סכום של מיליון דולר כפי שביקש.
הפרקליטות ציינה עוד בבקשה להאריך את מעצרו של הנאשם עד תום ההליכים כי במסגרת הדיונים על פעולות טרור נגד ישראל, "נבחנו גם ביצוע השלשות כספים, העברת מידע צילומי לידי גורמים איראנים שמתעד מקומות הומי אדם בישראל, ואף הקמת חוליות חיסול ייעודיות ברוסיה ובארה"ב על-ידי הנאשם, אשר יופעלו במטרה לרצוח מתנגדים של המשטר האיראני".
ממן, שפעל מתוך בצע כסף, ביקש כאמור מהאיראנים לקבל מקדמה כספית בטרם ביצוע פעולה כלשהי עבורם, ולכן הפגישות לא הובילו לביצוע פעולות טרור קונקרטיות. לפי הפרקליטות, ממן הודה במיוחס לו במסגרת 14 חקירות בשב"כ וארבע חקירות נוספות במשטרה. "במסגרת חקירות אלה חשף עוד ועוד ממעלליו בפני החוקרים, ולכל אורך החקירה עמד אל מאחורי הודאתו תוך העשרתה בעובדות ונתונים".

הוברח ברכב מטורקיה לאיראן

הישראלי שהתגורר תקופה ממושכת בטורקיה, ניהל קשרים עסקיים וחברתיים עם גורמים ממוצא טורקי ואיראני. בתיווך שני טורקים, הוא הסכים באפריל השנה להיפגש עם איש עסקים שמתגורר באיראן לטובת קידום פעילות עסקית. הוא הגיע לעיר זאוגמה שבטורקיה, ושם נפגש עם שני נציגים שנשלחו מטעמו של איש העסקים האיראני שלא יכול היה לצאת ממדינתו.
בהמשך, כך עלה בחקירה, נסע ממן במאי לטורקיה ונפגש שוב עם שני הטורקים ושני נציגיו של איש העסקים האיראני. לאחר שהתברר שוב כי איש העסקים האיראני אינו יכול להגיע לפגישה, הוברח הנאשם ברכב דרך מעבר גבול יבשתי בקרבת העין ואן שבמזרח טורקיה לאיראן. שם נפגש הישראלי עם איש העסקים האיראני ואדם נוסף שהוצג כפעיל מטעם מנגנוני הביטחון האיראניים.
3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו, יואב גלנט
בנימין נתניהו, יואב גלנט
ראש הממשלה נתניהו ושר הביטחון גלנט
(צילום: מרים אלסטר, עידו ארז)
במסגרת הפגישה עם האיראנים, הוצע לממן לבצע משימות ביטחוניות שונות עבור המשטר האיראני. לפני שהסכים, ביקש הישראלי לבדוק את הנושא. בחודש שעבר ממן נכנס שוב לאיראן, לאחר שהוברח דרך מעבר הגבול מוסתר בקבינה של משאית. בזמן שהותו בווילה של איש העסקים האיראני, פגש ממן גורמי מודיעין איראנים נוספים, ושם הוא התבקש בין היתר להתנקש בבכירים הישראלים.
הנאשם סיפר לאיש העסקים האיראני כי הוא במצב כלכלי גרוע ולכן הגיע לארצו. איש העסקים האיראני סיפר לממן כי אנשי המודיעין האיראנים יצאו במיוחד מטהרן כדי להיפגש עימו, ושהם מגיעים עם "צ'ק פתוח". בשיחה עם האיראנים, סיפר ממן כי יש לו קשרים בעולם התחתון. הסוכנים הציעו לו להסתפק במקדמה על סך 150 אלף דולר. לפי ממן, אחד הסוכנים האיראנים גילה בקיאות בשפה העברית.
למחרת קיים הנאשם פגישה נוספת עם גורמי המודיעין האיראנים, שבמסגרתה הם חזרו על הצעתם להתנקש בבכירים, ובחנו אפשרות שיטמין כספים בנקודות בישראל עבור אחרים, יפעל כאמור לאיתור גורמים רוסים ואמריקנים לצורך חיסול מתנגדים של המשטר האיראני באירופה ובארה"ב, ויגייס איש מוסד שיהפוך להיות "סוכן כפול". גם הפעם דרש ממן מיליון דולר, אך האיראנים סירבו לבקשה. לפני שעזב את איראן, קיבל הנאשם 5,000 אירו מאיש העסקים המקומי ונציג המודיעין המקומי.
התייחסות קצין ביאחב"ל לאישום
(צילום: דוברות יאחב"ל)

בידי שב"כ הודעות וואטסאפ קוליות שהוחלפו בין הנאשם לבין בת זוגו בטרם כניסתו לאיראן במהלך מאי השנה, שמהן עולה כי הוא התעתד לעבוד למקום כלשהו - "שמה בפנים", במקום שאדם כלשהו יבוא אליו. לפי הפרקליטות, הודעה זו מתכתבת עם נתוני גרסת הנאשם בהתייחס לטיב הקשר שהתקדם בינו לבין איש העסקים האיראני טרם כניסתו לרפובליקה האיסלאמית.
עוד בידי השב"כ הודעות וואטסאפ קוליות שהוחלפו בין הנאשם לבין אחד ממכריו הטורקים ב-3 ביולי ובהן משוחח הישראלי על כניסתו "לשם" ומתאר תוואי שטח הררי שתואם לתוואי השטח שבמעבר הגבול שבו הוא חצה לאדמת איראן. כמו כן בידי השב"כ הודעות קוליות שנשלחו לנאשם על-ידי אחד ממכריו הטורקים, שבהן נשמע איש העסקים האיראני על כך שאינו יכול לצאת ממדינתו. עוד עלה כי טרם כניסתו לאיראן, הותיר הנאשם את הטלפון הנייד שלו דולק בטורקיה.
3 צפייה בגלריה
נפתלי בנט
נפתלי בנט
ראש הממשלה לשעבר בנט
(צילום: יאיר שגיא)
בהתייחס לבנט, צוין בכתב האישום כי הסוכנים האיראנים הדגישו בפני הישראלי כי ראש הממשלה אינו מאובטח. הם אף שאלו אותו: "אתה מכיר את רעננה?". גם במקרה זה עמד ממן על דרישתו בדבר קבלת מקדמה על סך של מיליון דולר. בעקבות כך הציעו הסוכנים האיראנים לנאשם הצעה כספית משודרגת, גבוהה מזו שהציעו מלכתחילה, שלפיה ישלמו לו בין 300 ל-400 אלף דולר כמקדמה עבור התנקשות בחייו של בנט. הנאשם סירב להצעה.
בנוסף דנו הסוכנים האיראנים עם ממן על אודות אפשרות של התנקשות בחיי ראשי הערים של נהריה או של עכו באמצעות מטען נפץ, לאחר שהישראלי טען בכזב בפני איש העסקים האיראני שהוא מתגורר בנהריה. כמו כן הציעו הסוכנים לנאשם להזהיר ערבים ישראלים שקיבלו כספים מהמשטר האיראני לביצוע משימות עוינות על אדמת ישראל, אך לא הוציאו אותן אל הפועל.
לנאשם, כך התברר, עבר פלילי שכולל חמש הרשעות קודמות בגין דרישת נכס באיומים, איומים, עבירות מס, ועבירות נוספות. החקירה התבצעה בשיתוף פעולה של שב"כ ומפלג פשיעה לאומנית ביאחב"ל.

"הוא מיד הודה בהכול"

רב-פקד מאור גורן, מפקד כוח משימה ביאחב"ל, סיפר ל-ynet: "הם אמרו לנאשם שהם רוצים שיעשה משהו גדול בישראל, ושזה יעשה הד. במהלך המשא ומתן הוא ביקש סכום כסף גדול מאוד, והסוכנים האיראנים אמרו שכרגע הוא יקבל תשלום ראשוני על עמלת ה'טרטור' עד שהוא יקדם את העניינים. כשהנאשם הגיע לארץ בסוף אוגוסט, עצרנו אותו בשדה התעופה והוא מיד הודה בהכול, לא תירץ כלום".
עו"ד אייל בסרגליק, סנגורו של הנאשם, אמר: "זה עתה התקבל כתב האישום, ואיתו בקשה למעצר עד תום ההליכים. טרם נחשפנו לחומר החקירה, כך שבשלב זה קשה להיכנס לפרטי המקרה. ניתן לומר כבר עתה כי מדובר באדם שסייע רבות לשירותי הביטחון של מדינת ישראל, שילדיו משרתים בכוחות הביטחון ואשר במסגרת עסקיו הוא טעה בשיקול הדעת. לא בכדי כתב האישום לא הוגש על עבירות אחרות. מרשי שיתף פעולה וממשיך לשתף פעולה באופן מלא עם הרשויות".