תת-אלוף שי טייב, ראש חטיבת תכנון ומנהל כוח אדם, התייחס הבוקר (רביעי) לצווי הגיוס לחרדים בדיון בוועדת החוץ והביטחון, בתור נציג צה"ל. הוא אמר כי הצבא "ערוך ביום ראשון הקרוב להתחיל להוציא צווים ראשונים, כדי להתחיל להניע את תהליך הגיוס לאנשים שיהיו רלוונטיים בהקשר הזה". דבריו עוררו את זעמם של חברי כנסת שנכחו בדיון.
2 צפייה בגלריה
דיון בוועדת החוץ והביטחון ביום ה-269 למלחמה
דיון בוועדת החוץ והביטחון ביום ה-269 למלחמה
"לא מקבלים תשובות". אדלשטיין
(צילום: יונתן זינדל)
ח"כ קארין אלהרר אמרה: "לא הבנתי מכוח מה אתם עושים הבחנה ויוצרים קריטריונים". תא"ל טייב השיב לה כי "את הליך ההבחנה והמיון עושים לכל מלש"ב. לגבי הקריטריונים והשיקולים בעניין הזה: מכיוון שאנחנו רוצים לייצר הצלחה ואפקטיביות ויש כמות מקומות מוגבלת, אנחנו מפעילים שיקול של מי ייתן לנו את התוצאה המבצעית בקצה".
ח"כ אפרת רייטן העירה כי "אין סמכות אפקטיבית לדבר הזה". ח"כ שרון ניר הוסיפה: "כל הקריטריונים פה לא מותאמים לצבא, אלא למגזר. נגיד שמעתי שמי שיש לו סמרטפון יקבל צו. יש פה טירגוט לא נכון. אתה צבא, אתה צריך להביא אנשים שיביאו אפקטיביות מבצעית". ח"כ רייטן האשימה: "אתם עושים הסכמים עם הרבנים".
2 צפייה בגלריה
"היכולות של הלשכות הן להוסיף 3,000 בשנה". חרדים בלשכת גיוס, ארכיון
"היכולות של הלשכות הן להוסיף 3,000 בשנה". חרדים בלשכת גיוס, ארכיון
"היכולות של הלשכות הן להוסיף 3,000 בשנה". חרדים בלשכת גיוס, ארכיון
(צילום: מוטי קמחי)
תא"ל טייב הבהיר בהמשך כי "הקריטריונים הם לפי שיקולים מקצועיים של הצבא". ח"כ רם בן ברק תהה: "למה לא שולחים צו גיוס לכולם?". תא"ל טייב ענה לו כי "אם אני סבור שאני צריך 3,000 בשנה אני רוצה להביא את הבן אדם הנכון". ח"כ יואב סגלוביץ שאל: "מאיפה המספר 3,000? למה כל הזמן אומרים אותו?". נציג הצבא השיב: "אפשר להוציא מספר כזה או אחר שיעמוד בקריטריון שנקבע, אבל היכולות של הלשכות הן להוסיף 3,000 תהליכים בשנה. אם נוסיף 9,000 או 15,000 זה לא יעמוד ביכולות של הלשכה. אם מישהו חושב שזה בגט חצי אפוי שצריך רק להכניס לתנור והוא מוכן מיד - זה לא ככה".
יו"ר הוועדה יולי אדלשטיין קבע כי "חברי הכנסת צודקים. אני הזמנתי אותו לפה לשמוע עדכון מהצבא, ואנחנו לא מקבלים. הדברים לא כל כך ברורים ואני רואה שיש פעולה ביום ראשון, אז אני רוצה לשמוע את חברי הכנסת". נציג הצבא בוועדה לא הצליח לענות על שאלת הח"כים בדבר כמות הצווים שישלח צה"ל ביום ראשון. הוא אמר כי "אני אדע רק מחר בערב כשאסיים לשקלל את כל הנתונים, ואוכל להגיד אם הזימונים שיצאו ימלאו את היכולת של לשכות הגיוס. אחרי שזה יעבור אותי, את ראש אכ"א, הרמטכ"ל והשר - נוכל לתת מספר סופי".
ח"כ אלהרר תהתה: "אז אתה לא יודע?". ח"כ אדלשטיין העיר: "מזה מאוד חששתי". ח"כ משה טור-פז האשים את נציג הצבא: "באת למסמס". יו"ר הוועדה אדלשטיין הוסיף כי "זה להוציא הודעות לתקשורת, להעלות את כולם על בריקדות, כולם יצעקו 'נמות ולא נתגייס' ואז להגיד 'אנחנו לא יודעים כמה צווים'". ח"כים העירו לאחר מכן בוועדה כי "הצבא הגיע לא מוכן". ח"כ אדלשטיין ענה: "או עוד יותר גרוע, אולי הם מסתירים".
גלנט בדיון בוועדה בתחילת החודש
(צילום: שחר יורמן)

בהמשך הדגיש מזכיר הממשלה יוסי פוקס כי בג"ץ הסמיך את צה"ל לקבוע את הקריטריונים לחרדים שיקבלו את הצווים, וחברי הכנסת זעמו. ח"כ רייטן אמרה כי "אין מקור סמכות לקריטריונים". יועמ"שית הצבא הסבירה כי "ברגע שבג"ץ קבע שאין יותר אוכלוסייה ייחודית שצריך לגייס, אין קריטריונים. הדברים ייקחו זמן ולכן צריך להתחיל מנקודה כלשהי, בהתאם לכוח האדם של צה"ל, וגם לגייס את האנשים שרלוונטיים לצרכים המבצעיים".
ח"כ מאיר כהן זעם: "הדברים שיוצאים מפה - זה משדר לאחינו החרדים 'יודעים מה? אנחנו לא כל כך צריכים אתכם, אז משחקים איתכם'. זה מה שהם מקבלים. הצבא יודע להקים בשבוע שני בתי חולים בטורקיה". ח"כ טור-פז העיר: "350 אלף מילואימניקים גויסו ביומיים. לכו לכיכר החתולות, תמצאו 3,000 לגייס".
אדלשטיין סיכם כי "אני לא מבין מה היה כל כך דחוף להודיע אתמול שיצאו אלפי צווי גיוס לחרדים, כשהיום מתברר שאין שום תוכנית ואין שום מספרים. אני מודיע כי מחר יתקיים דיון המשך. אני מצפה מנציגי צה"ל להגיע עם תוכנית מפורטת ולהציג מספרים מדויקים".