נשיא ארה"ב ג'ו ביידן התייחס היום (רביעי) להרג איישנור אזגי אייגי (26), פעילת זכויות אדם אמריקנית-טורקית שנורתה למוות ביום שישי במהלך הפרת סדר ליד שכם. הוא אמר שמותה "בלתי מתקבל על הדעת", ושהוא "זועם" על כך.
"ישראל חייבית לקחת אחריות מלאה ולעשות יותר כדי להבטיח שתקריות כמו ירי קטלני על מפגין אמריקני נגד הרחבת ההתנחלויות לעולם לא יתרחשו שוב", אמר ביידן. לדבריו, "ישראל לקחה אחריות על מותה, אבל אנו מצפים להמשיך לקבל גישה לחקירה אודות נסיבות הירי ככל שהיא תתקדם".
2 צפייה בגלריה
איישנור אזגי אייגי , ג'ו ביידן
איישנור אזגי אייגי , ג'ו ביידן
איישנור אזגי אייגי וג'ו ביידן
(צילום: SAUL LOEB / AFP)
את הדברים אמר ביידן, נציין, אחרי שהלילה אמר כי "ככל הנראה זו הייתה תאונה. זה ריקושט שעף מהרצפה".
שעות אחרי דבריו של ביידן היום, הערב התייחסה להרג הפעילה האמריקנית גם סגניתו של ביידן, המועמדת הדמוקרטית בבחירות לנשיאות קמלה האריס. "הריגתה של איישנור היא טרגדיה מחרידה שמעולם לא הייתה צריכה לקרות", אמרה בהצהרה שפורסמה ב"ניו יורק טיימס". לדברי האריס, "הירי שהוביל למותה אינו מקובל, ומעלה שאלות לגיטימיות לגבי התנהלות צה"ל בגדה המערבית".
אתמול פרסם צה"ל את ממצאי התחקיר הראשוני מהרג אייגי. בעוד הפלסטינים טענו כי היא נפגעה בראשה מירי של צה"ל, בצבא טענו: "מהממצאים עולה כי בסבירות גבוהה האזרחית נפגעה כתוצאה מפגיעה עקיפה ולא מכוונת של ירי כוח צה"ל, שכוון לעבר מסית מרכזי".
דובר צה"ל מסר אתמול: "האירוע שבו נהרגה האזרחית הזרה איישנור אזגי אייגי בצומת ביתא בשומרון תוחקר בשטח על-ידי המפקדים. מהממצאים עולה כי בסבירות גבוהה האזרחית נפגעה כתוצאה מפגיעה עקיפה ולא מכוונת של ירי כוח צה"ל, שכוון לעבר מסית מרכזי שהשליך אבנים לעבר הכוחות. האירוע התרחש במהלך התקהלות אלימה של עשרות חשודים פלסטינים, אשר הבעירו צמיגים ויידו אבנים לעבר הכוחות בצומת ביתא".
2 צפייה בגלריה
הכותרות בעולם על מות איישנור אזגי אייגי בהפגנה ליד שכם
הכותרות בעולם על מות איישנור אזגי אייגי בהפגנה ליד שכם
כותרת ב-CNN על הריגתה של אייגי
עוד נמסר כי "בעקבות המקרה נפתחה חקירה של המשטרה הצבאית החוקרת, עם סיומה יועברו הממצאים לבחינת הפרקליטות הצבאית. ישראל העבירה את בקשתה לבצע נתיחה של הגופה. צה"ל מצר על מותה של האזרחית".
מזכיר המדינה האמריקני, אנתוני בלינקן, התייחס לממצאי התחקיר ואמר כי "ישראל צריכה לערוך שינויים מהותיים בדרך שבה היא פועלת בגדה המערבית, כולל שינוי הוראות הפתיחה באש שלה. הרג האזרחית האמריקנית היה לא מקובל, לא מוצדק - ונעשה בלי התגרות כלשהי מצידה. אף אחד לא צריך לספוג ירי ולמות בזמן שהוא משתתף בהפגנה".
משתתפים בהפגנה ליד שכם נגד הרחבת ההתנחלויות, שבה נהרגה אזגי אייגי, האשימו את צה"ל בירי מכוון לעברה, ובעולם התקרית הזו - והדרישה לחקור אותה - הגיעה לכותרות הראשיות. בכותרת הראשית ב-BBC נכתב כי "באו"ם קוראים לחקירה מקיפה של הירי בגדה המערבית", ב"גרדיאן" - רשת בריטית נוספת שמזוהה עם השמאל - נכתב כי הבית הלבן "מודאג מאוד". גם בטורקיה כמובן הידיעה הגיעה לכותרות הראשיות, ובכותרת של ה"הורייט" נכתב: "חייל ישראלי הרג את הפעילה הטורקית".
פורסם לראשונה: 14:23, 11.09.24