הקורונה משתוללת באירופה, החורף מתקרב ועמו צפויות התקהלויות רבות יותר במרחבים הסגורים, וגם מופעי החנוכה מתקרבים – כל אלו כאשר מקדם ההדבקה כבר גבוה מ-1 ומעיד כעת על התפשטות מחודשת של הנגיף. כעת נשאלת השאלה: האם ישראל בדרך לגל חמישי, או "גל הילדים", כפי שמרבה לכנות זאת ראש הממשלה נפתלי בנט? אלו הסיבות לחשש – אך גם לאופטימיות, במיוחד לאור תחילת מבצע חיסוני בני ה-5 עד 11 ביום שלישי הקרוב.

מקדם ההדבקה גבוה מ-1

מקדם ההדבקה, מספר ה-R, עלה בימים האחרונים בהתמדה, ואמש (שבת) כבר חצה את רף ה-1 ועומד כעת על 1.02 – נתון שמעיד על התפשטות מחודשת של המגפה: מיום ראשון עד שישי השבוע אובחנו 2,952 ישראלים כחיוביים לנגיף, לעומת 2,879 בששת הימים הראשונים בשבוע שעבר – עלייה של 2.53%.
אחראית מתחם חיסונים בכללית: "מוכנים למבצע, גם ההורים מחכים"
(צילום: סטס קופולו)

6 צפייה בגלריה
מחלקת הקורונה בבית החולים שיבא
מחלקת הקורונה בבית החולים שיבא
במחלקת הקורונה בבית החולים שיבא, באוקטובר האחרון. "כולנו צריכים להיזהר"
(צילום: רויטרס )
פרופ' דרור מבורך, מנהל מחלקה פנימית בבית החולים הדסה עין כרם בירושלים, הזהיר בסוף השבוע כי העלייה במקדם ההדבקה דורשת מעקב צמוד אחר המגפה: "ברגע שמקדם ההדבקה גבוה מ-1, הרי שבעוד כמה שבועות יעלו מספר המאומתים, מספר המאושפזים ומספר החולים הקשים – וניכנס לתוך איזשהו דפוס של התפרצות מגפה. כולנו צריכים להיזהר ולהבין שאנחנו כבר לא בדעיכה".

תחלואת ילדים – ומופעי חנוכה

בהצהרותיו האחרונות לתקשורת מרבה בנט להתייחס לתחלואה הנוכחית כ"גל הילדים", ובדברים שמסר אמש הוא ציין כי 49% מהנדבקים החדשים הם בגילאים 11-0. ראש הממשלה הודיע כי יכנס גם דיון מיוחד לגבי חנוכה ועונת הפסטיגלים. "בשלב זה, מסתמן שהאירועים יתקיימו על בסיס כללי התו הירוק", נמסר מטעמו. "למארגנים יובהר, כי יבוצעו בדיקות פתע וכי התו הירוק ייאכף. בנוסף, ראש הממשלה מבקש לראות באירועים הללו הזדמנות – למשל, אחד הרעיונות שעלו הוא הקמת תחנות חיסון מזמינות ליד האולמות, בהשתתפות כוכבי הילדים".
לפי נתוני משרד הבריאות, ב-30 הימים האחרונים 33.1% מהמאומתים (כלומר שליש מהם) הם בני 0 עד 9, בנוסף 27.3% הם בני 10 עד 19. כלומר למעלה מ-60% מהמאומתים מאז 21 באוקטובר הם בני פחות מ-20. עוד עולה מהנתונים כי 9.3% מהמאומתים בחודש האחרון הם בשנות ה-20 לחייהם, 12.1% בשנות ה-30 לחייהם ו-9.2% בשנות ה-40 לחייהם ו-3.9% בני 50 עד 59.
בשבוע הבא - חיסוני הילדים: צפו באולפן ynet
(צילום: סטס קופולו)

כ-2.7% מהמאומתים ב-30 הימים האחרונים הם בשנות ה-60 לחייהם, 1.6% בשנות ה-70 לחייהם, 0.7% הם בני 80 עד 89 ו-0.1% בני 90 ומעלה. למעשה מאז 21 באוקטובר אובחנו 24 ישראלים בני 90 ומעלה כחיוביים לקורונה. מכאן עולה כי 5.1% מהמאומתים בחודש האחרון הם בני יותר מ-60.
אבל למרות שיותר מ-60% מהמאומתים הם בני פחות מ-20 – אין אף חולה קשה כרגע שהוא בין הגילים 0 עד 19. בבתי החולים מאושפזים שמונה חולים קשים בשנות ה-20 לחייהם – שישה לא מחוסנים ושניים עם חיסון ללא תוקף. שבעה חולים שמאושפזים במצב קשה הם בשנות ה-30 לחייהם שאינם מחוסנים כלל, ובקרב כאלו שבשנות ה-40 לחייהם מאושפזים 19 ישראלים שלא התחסנו בכלל ואדם אחד שמוגדר מחוסן. בנוסף, 29 חולים קשים בשנות ה-50 לחייהם מאושפזים – 26 לא מחוסנים, שניים מחוסנים ללא תוקף וחולה בודד מוגדר מחוסן.
מספר החולים הקשים הגבוה ביותר הוא בקבוצת הגיל 60 עד 69. 31 ישראלים בגילים אלה מאושפזים במצב קשה – 26 לא מחוסנים, שניים מחוסנים ללא תוקף ושלושה מחוסנים. בקרב הישראלים בשנות ה-70 לחייהם יש 20 חולים קשים – 13 לא מחוסנים ושבעה מחוסנים ובקרב בני 80 ומעלה יש תשעה חולים קשים – שישה מחוסנים ושלושה לא. יש להדגיש כי שיעור הלא מחוסנים בכלל בקבוצת הגיל 60 ומעלה קטן מ-10% – אך למרות זאת רוב החולים הקשים בגילים אלה אינם מחוסנים בכלל.

החשש מההתפרצות באירופה – ומנתב"ג

חלק ממומחי הבריאות מביעים גם חשש מהאפשרות של ייבוא תחלואה חדשה דרך נמל התעופה בן גוריון, אם כי הנתונים לא הצביעו עד עתה על תחלואה משמעותית שמגיעה מחו"ל, ואחרים סבורים כי הנהלים הנוכחיים מונעים שם "פרצה". עם זאת, ההצהרה השבוע על סיכום בצמרת משרד הבריאות בנוגע להקלות אפשריות עבור הנוסעים לחו"ל, כך שיוכלו להסתפק לפני העלייה לטיסה חזרה לישראל בבדיקת אנטיגן מהירה ולא בבדיקת PCR, עוררה ביקורת מצד חלק מהמומחים. יצוין כי גם אם ההקלה הזו תאושר, חובת בדיקות ה-PCR אחרי הנחיתה בנתב"ג תישאר.
6 צפייה בגלריה
אוסטריה וינה הפגנה נגד ה סגר
אוסטריה וינה הפגנה נגד ה סגר
מפגינים נגד הסגר המלא שהוטל באוסטריה, בבירה וינה
(צילום:EPA)
"עכשיו זה הזמן להיות ערניים מאוד, במיוחד בנתב"ג ובקרב החוזרים מחו"ל", אמרה בשיחה עם ynet פרופ' גילי רגב-יוחאי, מנהלת היחידה למניעה ובקרת זיהומים בבית החולים שיבא בתל השומר. לדבריה, "משם תבוא הצרה", ויש לדרוש בדיקות גם חמישה ימים אחרי הנחיתה בארץ: "אנשים נכנסים לארץ וחושבים שהם בסדר כי הבדיקה יצאה שלילית, אבל גם מחוסנים שחווים את המחלה באורח קל עלולים להדביק אחרים – וזו הדרך שבה יכול להתפרץ הגל הבא".
החשש של המומחים מגיע כאמור על רקע ההתפרצות החמורה שחוות מדינות ברחבי אירופה, ממזרח היבשת ועד מערבה. באוסטריה, למשל, כבר הטילו סגר מלא ימים אחדים אחרי הסגר על הלא-מחוסנים בלבד, וכעת גם בשכנתה גרמניה לא שוללים אפשרות של צעד דרסטי שכזה. גם מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' נחמן אש, הביע דאגה מהמצב באירופה, והצהיר בריאיון באולפן ynet כי ייתכן ששוב יוגדרו מדינות כאדומות, כך שהטיסה אליהן תיאסר בפועל.

חורף – התקהלויות במקומות סגורים

כמו בארה"ב, שבה מייחסים את העלייה המחודשת שם בתחלואה בשבועיים האחרונים למזג האוויר המתקרר שמוביל להתכנסויות רבות יותר במקומות סגורים, גם בארץ יש מי שמביע חשש מכך שהדבר יתרום לעלייה בתחלואה. "יכול להיות שזה גם מה שמשנה את התמונה", אמר ל-ynet פרופ' סיריל כהן, מומחה למערכת החיסון מאוניברסיטת בר אילן. "קשה מאוד לדעת לאן הולכים, אבל הייתי מעדיף לראות המשך של הירידה במספרים".

התרופפות באכיפת ההגבלות

בנט ושר הבריאות שלו ניצן הורוביץ אמנם הכריזו החודש על שורת הקלות בהגבלות הקורונה, בעיקר בנוגע להתהקלויות בשטחים פתוחים, אך הדגישו אז כי לא מדובר ב"מסיבת סיום לקורונה" – והבטיחו כי הגבלות התו הירוק במקומות סגורים יישארו. אבל מה עם האכיפה של אותן הגבלות? היא, כך נראה, הלכה והתרופפה בשבועות האחרונים, במקביל לירידה בתחלואה שכעת נפסקה.
6 צפייה בגלריה
מציגים את התו הירוק במקומות בילוי
מציגים את התו הירוק במקומות בילוי
מציגים את התו הירוק במקומות בילוי, בספטמבר. "אנשים משחררים"
(צילום: gettyimages)
"התחושה בשבועות האחרונים, ובצורה מוצדקת, זה שהגל הרביעי נגמר ואנחנו משחררים. אסור לנו להיות בתחושה הזו, כי זה מה שקרה תמיד בסוף הגלים הקודמים. אם אין אכיפה ואין תחושה שאוכפים, אז לא עשינו כלום. צריך להילחם בזלזול בהנחיות", אמר פרופ' כהן.

כמיליון ישראלים טרם קיבלו את הבוסטר

חשש נוסף בישראל הוא מהעובדה שכמעט מיליון ישראלים – 950 אלף ליתר דיוק – טרם קיבלו את מנת הבוסטר, למרות שחלפו כבר שישה חודשים מאז שקיבלו את מנת החיסון שלהם, ולפיכך, כפי שכבר הראו כמה וכמה מחקרים, רמת ההגנה שלהם מפני הנגיף ירדה משמעותית. בנט כינה אותם - "הלא-מחוסנים שחושבים שהם מחוסנים". בשבועות האחרונים, יש לציין, נרשמת ירידה מתמדת במספר המתחסנים במנת הדחף: כך למשל, ביום חמישי האחרון קיבלו אותה 4,771 ישראלים, לעומת 5,516 שבוע לפני כן, 5,395 שבוע לפניו, 8,508 שבוע לפני כן ו-12,017 שבוע לפני כן.
בכירה בארגון הבריאות העולמי: "הבוסטר עובד, ישראל צדקה"
(צילום: שמוליק דודפור)

בדבריו אמש הזהיר בנט כי אחת הסיבות לתחלואה המשתוללת באירופה היא אותם "לא מחוסנים שחושבים שהם מחוסנים", כלשונו. בנט הודיע כי הוא מציב כיעד את חיסונם של אותם מאות אלפים בישראל שכבר אינם מוגנים למרות שתי מנות החיסון שקיבלו.

תחלואה נמוכה, וחיסוני ילדים – הסיבות לאופטימיות

למרות הסיבות הלא-מעטות לחשש מפני גל תחלואה חדש, יש גם סיבות להאמין שניתן למנוע התפשטות מחודשת. ביום שלישי יחל כאמור מבצע חיסון הילדים בני 5 עד 11, באמצעות המנות המותאמות של חברת פייזר – במינון של שליש מזה שניתן לבוגרים – ומשלוח ראשון שלהן כבר הגיע לישראל.
אף שכאמור תחלואת הילדים בקורונה לרוב אינה קשה, במערכת הבריאות מזהירים שוב ושוב מתסמינים של פוסט-קורונה שמהם סובלים חלק מהילדים, ומקווים גם שחיסונם יאפשר מניעת הפצה של הנגיף בקרב שכבות אוכלוסייה אחרות, בעיקר כאלו שנמצאים בסיכון גבוה כמו מבוגרים. ההורים, כך מדגישים שוב ושוב במערכת הבריאות, הם אלו שיקבלו את ההחלטה – ולא תהיה כפייה בנושא הזה.
6 צפייה בגלריה
ילדים מתחסנים בארה"ב
ילדים מתחסנים בארה"ב
חיסון ילדים בניו יורק. מיליון מנות מותאמות הגיעו כבר לישראל
(צילום: רויטרס)
הממשלה צפויה לפתוח בקמפיין לעידוד ההתחסנות בקרב ילדים, ובהודעה אתמול של לשכת בנט נמסר כי מדובר יהיה ב"שכנוע רך". בנט הדגיש בימים האחרונים שוב ושוב כי הוא או אשתו גילת ילוו את בנם הקטן, דוד בן ה-9, למוקד של אחת מקופות החולים כדי לקבל את הזריקה. בנט מסר אמש כי הוא יבקש גם מחברי הכנסת ומשרים לעשות זאת, ולשתף תמונות ברשתות החברתיות.
כדי לעודד את ההתחסנות בנט הדגיש גם כי הכוונה היא להציג את המידע בשקיפות מוחלטת, וציין בין היתר את העובדה שהדיון בנוגע לחיסוני הילדים בצוות לטיפול במגפות (צט"מ) של משרד הבריאות הועבר בשידור חי (אם כי ההצבעה הסופית הייתה סגורה לקהל הרחב). בנט, נמסר עוד, מתכנן לקיים פגישות הסברה עם מורים ומורות ועם רופאי ילדים ומשפחה, שהם, על פי המחקרים שהוצגו לו, הפונקציה המשפיעה ביותר על החלטת ההורים לחסן. בלשכתו ציינו כי אחד הרעיונות שהוצעו הוא הקמת תחנות חיסון ליד אולמות המופעים בחג החנוכה – בהשתתפות כוכבי הילדים.
לצד חיסוני הילדים יצוין, במערכת הבריאות נערכים גם למתן חיסוני הבוסטר לנערים בני 12 עד 15. דיון בסוגיה ייערך היום בוועדת החיסונים של משרד הבריאות. סוגיה נוספת שתעלה לדיון: שאלת מרווח המנות הרצוי לילדים בני 5 עד 11, כשלפי חברת פייזר המרווח המומלץ גם עבורם, כמו למבוגרים, הוא שלושה שבועות.

התחלואה עדיין נמוכה

למרות העלייה בתחלואה, מומחי הבריאות מדגישים את העובדה שהתחלואה כעת עדיין נמוכה. מנתוני משרד הבריאות עולה כי ביום שישי אובחנו 497 ישראלים כחיוביים לקורונה. בסך הכול בוצעו כ-77 אלף בדיקות ושיעור החיוביים עמד על 0.65%. בשבת, אובחנו עוד 160 חיוביים לנגיף.
6 צפייה בגלריה
בדיקת קורונה לילדים בירושלים
בדיקת קורונה לילדים בירושלים
בדיקת קורונה לילדים בירושלים. שיעור החיוביים ביום שישי – 0.65%
(צילום: EPA)
בבתי החולים ברחבי הארץ מאושפזים 176 חולי קורונה, 133 מהם במצב קשה. מדובר בעלייה של שבעה חולים לעומת המספר ביום שישי. מנתוני משרד הבריאות עולה כי 83.3% מהחולים הקשים אינם מחוסנים כלל. בישראל יישוב אדום אחד – קסר א-סיר, כפר בדואי מערבית לדימונה.
פרופ' גילי רגב-יוחאי ציינה כי העלייה במקדם ההדבקה לא מבשרת בהכרח את התפרצות הגל הבא, אלא רק את העובדה שאין דעיכה במספר החולים. "לא צריך להיכנס ללחץ", אמרה.
פורסם לראשונה: 22:33, 20.11.21