התיעוד שחושף עד כמה חטיבת רפיח בחמאס הפיקה לקחים כשהמתינה במשך שבעה חודשים להגעת כוחות צה"ל לשעריה – ומאידך, את העבודה הסיזיפית הרבה של הלוחמים בעובי הקורה של דרום רצועת עזה, תרתי משמע. בסרטון ממצלמת הקסדה שהגיע לידי ynet, נראה לוחם בסיירת הנח"ל מאתר מצבור של אמצעי לחימה ובהם מטולי RPG וטילי נ"ט – שהוסתר בתוך בית מגורים, מתחת לרצפה. צפו בתיעוד:
תיעוד ממצלמת הקסדה: המצבור הסודי ברפיח שחשפה סיירת הנח"ל

לוחמי סיירת הנח"ל הספיקו בשבועיים האחרונים לצאת להפוגת רענון בת מספר ימים מהלחימה ברפיח. הם נכנסו לשם לפני כחודש וחצי, והבינו די מהר עד כמה חטיבת חמאס המקומית ניצלה את החודשים הארוכים שבהם צה"ל תמרן ביתר חלקי הרצועה ולא ברפיח, כדי ללמוד ולהשתנות בהתאם.
לפי הרמטכ"ל רא"ל הרצי הלוי, צה"ל חיסל עד כה כ-900 מחבלים ברפיח, אך מדובר בפחות משליש מסדר הכוחות של החטיבה המקומית, האחרונה בטיפול הצה"לי העיקרי במסגרת התמרון הקרקעי במלחמה. למעלה מ-2,000 מחבלי חמאס ברפיח הספיקו לברוח צפונה, בעיקר לחאן יונס, לא לפני שמלכדו רחובות שלמים בזירות מטענים.
4 צפייה בגלריה
תיעוד מיוחד ממצלמת הקסדה: המצבור הסודי ברפיח שחשפה סיירת הנח"ל
תיעוד מיוחד ממצלמת הקסדה: המצבור הסודי ברפיח שחשפה סיירת הנח"ל
מתוך התיעוד של מצלמת הקסדה. הלוחם מצא את המצבור מתחת לרצפה, ושלף ביד
(צילום: דובר צה"ל)
4 צפייה בגלריה
תיעוד מיוחד ממצלמת הקסדה: המצבור הסודי ברפיח שחשפה סיירת הנח"ל
תיעוד מיוחד ממצלמת הקסדה: המצבור הסודי ברפיח שחשפה סיירת הנח"ל
מצבור הנשק שאותר
בסיירת הנח"ל עבדו בהתאם בצורה איטית וחכמה, כדי למנוע ככל הניתן פגיעה בחיילים אחרי שכמה נהרגו מפיצוץ מטעני חבלה. כך למשל לוחמים מצוותו של רס"ן תמיר, מפקד פלגה בסיירת הירוקה, איתרו בחודש האחרון מצבורים משמעותיים של מטעני חבלה גדולים מסוג "שוואז" ורקטות נ"ט טרמובריות שגורמות לשריפה גדולה במבנה או בכלי המשוריין בהם הן פוגעות.
"לא האמנתי שאמצא דברים בהריסות של מבנים שתקפנו לפני שנכנסנו לתוכם עד שראיתי את זה בעיניי", שחזר הקצין בשיחה עם ynet. "ברפיח ראינו כמות משונה ורבה של מנהרות, שהפעם הופעלו בטכניקות שונות על-ידי חמאס עם מלכודים בהסתעפויות שמתחת לאדמה ומסתורים של אמצעי לחימה בין ארונות בגדים בחדרי ילדים. מצאנו מעברים סודיים בין חדרים דרך ארונות הבגדים ומצבורי נשק מתחת לרצפה".
הרמטכ"ל, אתמול: חיסלנו ברפיח 900 מחבלים
(צילום: דובר צה"ל)

הסיירת נשלחה ככוח קדמי מובחר למשימות המורכבות ביותר בשכונות כמו MPK ויבנא. בצבא הבינו עד כמה התמרון הקרקעי, של חיילי החי"ר – היחידים שיכולים לדרוך בכל פינה ומסתור – הוא קריטי להצלחה במשימה: הכרעת גדודי חמאס בעיר, גם אם זה ייקח עוד חודשים ארוכים ושנים, בדפוס של פשיטות חוזרות על אותן שכונות מגורים שחמאס הפך לבסיסי טרור גדולים.
"אחד השינויים שבחמאס ביצעו ברפיח זה לשרשר מבנים במטעני חבלה ואמצעי לחימה באופן שאם זירת מטענים אחת מתפוצצת, אז כל המבנים ברחוב קורסים על הכוחות", הוסיף רס"ן תמיר, "די מהר הבנו את זה ולכן אנחנו פועלים בצורה נבונה, עם רחפנים וכלבים שסורקים קודם, אחרי שתקפנו את המבנים מבחוץ. אסור שנפספס. חמאס גם הציב מצלמות תצפית רבות כדי לעקוב מרחוק אחר התנועות שלנו, ואנחנו תוקפים את אמצעי הצילום האלו".
מפקד הפלגה התייחס גם לשחיקת לוחמיו, שפעלו בשטחי הקרבות עוד מהדקות הראשונות של פלישת חמאס לנגב המערבי ב-7 באוקטובר (סיירת הנח"ל תפסה אז את הגזרה הדרומית בעוטף עזה). "לא פשוט להילחם בחום כבד ואחרי תקופה כל כך ארוכה ורציפה בשטח אויב, אבל כשאתה רואה את הלוחמים מסיימים יום של התקפה ולפני שהם נחים הם עושים עוד אימון קטן או תרגולת כדי להשתפר לקראת יום הלחימה הבא, זה נותן לך הרבה כוחות להמשיך. אנחנו מדברים על הכול ואני מקפיד לחזק אצלם גם את השריר המנטלי", אמר.