שר ההגנה של סין, לי שנגפו, לא הופיע בציבור כבר קרוב לשלושה שבועות. בעולם גוברות התהיות בימים האחרונים לגבי מקום הימצאו של השר, שנחשב לגורם בכיר במשטר בבייג'ינג. שגריר ארה"ב ביפן טען כי הוא נמצא במעצר בית בעקבות חקירה שמתנהלת בעניינו.
5 צפייה בגלריה
שר ההגנה של סין, לי שנגפו
שר ההגנה של סין, לי שנגפו
(צילום: EPA/YURI KOCHETKOV)
לי נראה לאחרונה ב-29 באוגוסט, אז נאם בפני פורום הביטחון והשלום של סין-אפריקה. באמצע החודש שעבר הוא גם ביקר ברוסיה ובבלארוס, ופגש בכירים רוסים בשולי כנס ביטחוני. הוא גם פגש את הרודן הבלארוסי אלכסנדר לוקשנקו. החקירה בעניינו, כך אמרו גורמי ביטחון זרים ומקורב לצבא הסיני, החלה זמן קצר אחרי חזרתו מאותו ביקור ברוסיה ובבלארוס.
סוכנות הידיעות רויטרס דיווחה אמש מפי 10 גורמים המעורים בפרטים כי השר הסיני נחקר על ידי הרשויות במדינה בעקבות מעורבות בפרשה הנוגעת לשחיתות הנוגעת לרכש של ציוד צבאי. מלבד שר ההגנה, גם בכירים ביחידת הרכש של צבא סין – שבראשה עמד לי שנגפו עד השנה שעברה – נחקרים בפרשה, על פי הדיווח. את החקירה מנהלת ועדת המשמעת של הצבא הסיני.
לי מונה לשר ההגנה הסיני לפני כחצי שנה. דוברת מטעם משרד החוץ בבייג'ינג אמרה אמש כי היא לא יודעת דבר בנושא, ובמשרד ההגנה הסיני לא הגיבו עד כה לפניות.
5 צפייה בגלריה
שר ההגנה של סין, לי שנגפו
שר ההגנה של סין, לי שנגפו
שנגפו עם שר ההגנה הרוסי שויגו. החקירה - קצת אחרי הביקור
(צילום: EPA/YURI KOCHETKOV)
5 צפייה בגלריה
מפגש בין נשיא סין שי ג'ינפינג ל מזכיר המדינה של ארה"ב אנתוני בלינקן בביקור ב בייג'ינג
מפגש בין נשיא סין שי ג'ינפינג ל מזכיר המדינה של ארה"ב אנתוני בלינקן בביקור ב בייג'ינג
נשיא סין שי ג'ינפינג. רוצה לבסס מחדש את השליטה בצבא
(צילום: AFP)
אמש דיווח ה"פייננשל טיימס" הבריטי כי גורמים בארה"ב אכן מאמינים שלי נמצא בחקירה של הרשויות בסין. ה"וול סטריט ג'ורנל" דיווח מפי אדם המקורב למקבלי ההחלטות בבייג'ינג כי השר נלקח לתשאול בשבוע שעבר.
תהיות סביב מצבו של לי עלו כבר בתחילת החודש, אז נודע במפתיע כי ביטל ביקור בווייטנאם. בבייג'ינג הסבירו אז כי הסיבה לדחיית הביקור נוגעת ל"סיבות רפואיות", אך העובדה שלא הגיע לאותו מפגש – וגם לשיחות עם בכיר בצבא סינגפור בבייג'ינג באותם ימים – גרמה להרמת גבות בעולם.
מי שהשמיע לא מעט התבטאויות בפרשת היעלמותו של שר ההגנה הסיני הוא רם עמנואל, שגריר ארה"ב ביפן. הוא השווה את ממשלתו של שי ג'ינפינג לרומן של אגתה כריסטי "ולא נותר אף אחד", וכתב אמש כי לי לא הופיע לפגישה עם מפקד חיל הים של סינגפור מאחר שנשלח למעצר בית. עמנואל לא סיפק הוכחות כלשהן לטענות.
5 צפייה בגלריה
צ'ין גאנג שר החוץ של סין ארכיון
צ'ין גאנג שר החוץ של סין ארכיון
הודח, בצל שמועות על רומן. שר החוץ לשעבר צ'ין גאנג
(צילום: Thomas Peter/Pool Photo via AP, File)
5 צפייה בגלריה
ברקע: טלטלה גם בחיל הטילים הסיני
ברקע: טלטלה גם בחיל הטילים הסיני
ברקע: טלטלה גם בחיל הטילים הסיני
(צילום: AP)
החקירה בעניינו של שר ההגנה הסיני מגיעה כחודשיים בלבד אחרי הדחתו של שר החוץ צ'ין גאנג. הוא נעדר במשך חודש, ולאחר מכן הודיעה סין כי הוא הודח מסיבה לא ברורה. היעלמותו אף הביאה להפצת שמועות לא מבוססות בדבר רומן שניהל לכאורה עם מגישת טלוויזיה בכירה מהונג קונג, שנעלמה גם היא. בסין טענו כי מאחורי היעדרותו של שר החוץ באותם ימים עמדו "סיבות רפואיות", בדומה לסיבה שסיפקו להיעדרותו של שר ההגנה.
היעלמותו של השר גם הגיעה שישה שבועות אחרי טלטלה בחיל הטילים של צבא סין, שאחראי בין השאר על הטילים הגרעיניים של בייג'ינג. במסגרת אותה טלטלה, הוחלפו שני המפקדים הבכירים בחיל. ב"ניו יורק טיימס" נטען כי אותה הדחה עשויה להראות שהנשיא שי ג'ינפינג מבקש כך לבסס מחדש את שליטתו בצבא, ולנקות שחיתות וחוסר נאמנות בשורות הצבא.
גם שר ההגנה שנעלם וגם שר החוץ המודח נתפסו בסין בתור כאלה שנבחרו בידי הנשיא שי ג'ינפינג. היעלמותם, אחרי פחות משנה בתפקיד, בולטת במיוחד – בין השאר לאור תפקידיהם. הם נמנו גם עם חמשת חברי מועצת המדינה של סין – תפקיד בכיר הרבה יותר מזה של שר רגיל בסין.
למרות זאת, היעלמות של בכירים או דמויות בולטות אחרות בסין, אינה תופעה נדירה. בעבר כבר אירעו כמה וכמה מקרים שכאלו, ולעיתים רק אחרי מספר חודשים חשפו השלטונות במדינה כי אלו שנעלמו חשודים בעבירות כלשהן. התופעה הזו רק גברה כחלק מקמפיין שבו פתח הנשיא שי נגד שחיתות ציבורית. אחד המקרים הבולטים ביותר היה זה שבו נעלם ב-2018 נשיא האינטרפול דאז מנג הונגוויי, כאשר הגיע לביקור במולדתו. רק בהמשך התברר כי נעצר בחשד ללקיחת כספי שוחד, ובהמשך נגזרו עליו 13.5 שנות מאסר. במקרה בולט נוסף נעלמה ב-2021 הטניסאית פנג שוואי, אחרי שפרסמה פוסט ובו האשימה את סגן ראש ממשלת סין בתקיפה מינית נגדה. שבועיים לאחר מכן הופיעה שוב, טענה שמצבה טוב – והכחישה את טענותיה שלה.