חקירה פלילית בעקבות החשד לשחיתות ברכבת ישראל: יותר משלושה חודשים אחרי הפרסום ב-ynet ו"ידיעות אחרונות" שלפיו רכבת ישראל ערכה באמצעות חברה חיצונית חקירה בחשד לזיוף מסמכי העסקה פיקטיביים של עובדים, עודכנו שרת התחבורה מירי רגב והשר הממונה על רשות החברות הממשלתיות דוד אמסלם על ההחלטה להגיש תלונה בנושא למשטרה.
עוד נודע כי עדכון השרים ורשות החברות הממשלתיות על עיקרי החשדות נעשה רק בסוף השבוע שעבר, בניגוד לחובה שמוטלת על רכבת ישראל כחברה ממשלתית. ברכבת הודו כי הוחלט להגיש תלונה במשטרה בעקבות החשד שעובדים זייפו מסמכי סיום העסקה רשמיים כדי למשוך כספי פנסיה בניגוד לחוק, רק אחרי שההליכים המשמעתיים בבדיקה העצמאית התקדמו.
התלונה שהוגשה נגד ארבעה עובדים ומעורבים נוספים מייחסת לחשודים עבירות זיוף, שימוש במסמך מזויף, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, הלבנת הון, מרמה והפרת אמונים וקשירת קשר לביצוע פשע. בתלונה נטען כי הונפקו אישורי סיום העסקה מזויפים לחברת הביטוח הראל לצורך פדיון כספי פנסיה.
במכתב ששלח יו"ר דירקטוריון הרכבת משה שמעוני לשרים רגב ואמסלם, עם העתקים למבקר המדינה, מנהל רשות החברות הממשלתיות היועץ המשפטי של הרשות וחברי דירקטוריון הרכבת, נטען כי "במהלך חודש יוני 2024, פנתה לרכבת ישראל חברת הביטוח הראל בבקשת בירור פרטי אחד מעובדי הרכבת ביחס לאישור סיום העסקה שנתקבל אצלה. פנייה זו עוררה חשד בקרב הרכבת, הואיל ובאותה העת אותו עובד עדיין הועסק על ידי הרכבת.
"בהמשך לאמור, ערכה הרכבת בדיקה ראשונית, שהעלתה כי אישורי סיום העסקה כאמור הועברו אף לגבי מספר עובדים נוספים שעדיין מועסקים ברכבת. בעקבות האמור, העמיקה החברה את בדיקתה והחלה בהליכי משמעת לעובדים אלה, בין היתר בחשד לזיוף מסמכים במטרה למשוך כספי פנסיה שלא כדין. לעת הזו, העובדים האמורים מושעים ממקום העבודה עד לסיום ההליכים בעניינים".
שמעוני ציין עוד במכתב העדכון בנושא כי "עם התקדמות הליכי הבירור והמידע שהצטבר בידי החברה בעניין, נמסר לי כי הנהלת החברה החליטה כעת להגיש גם תלונה במשטרת ישראל נגד העובדים המעורבים וגורמים נוספים רלוונטיים. דירקטוריון החברה בראשותי ורשות החברות הממשלתיות עודכנו אף הם בעניין זה, ויוסיפו להיות מעודכנים עם התפתחות הטיפול בנושא".
ואולם, עדכון השרים ורשות החברות הממשלתיות נעשה כאמור רק בסוף השבוע שעבר, לאחר כמה חודשים שבהם רכבת ישראל קיימה חקירה פנימית של העובדים. רכבת ישראל אף שכרה את שירותיה של חברת חקירות חיצונית וניהלה חקירה עצמאית בנוגע לחשד לפלילים שאמור להיחקר במשטרה.
החקירה העצמאית נמשכת
עובדים ששמם הוזכר בסוגיה טוענים כי הרכבת ניסתה "לקבור" את החשדות שבהם מעורבים לדבריהם גם חברים בוועד המייצג שלהם. לטענתם, זו הסיבה שהחברה הממשלתית לא פנתה מלכתחילה למשטרה, והעדיפה לחקור את המקרה בעצמה, תוך המשך השעיית העובדים - מבלי שהוכח אם המיוחס להם אכן קרה או שמא נפלו קורבן לתרמית. בהקשר זה יצוין כי במהלך תקופת ההשעיה זכאים העובדים ל-50% משכרם בלבד.
גם כעת, לאחר שהוגשה תלונה במשטרה, ברכבת ישראל ממשיכים במקביל בחקירה העצמאית. ברכבת מסרבים לומר אם העובדים המושעים, שחלקם חברים בוועד וזוכים לתמיכתו, יפוטרו או יחזרו לעבודה עד סיום חקירת המשטרה, או ימשיכו להיות מושעים ולקבל שכר מופחת באופן משמעותי.
מרכבת ישראל נמסר בתגובה: "עם גילוי פרטי האירוע פתחה רכבת ישראל בבדיקה מקיפה, בעקבותיה נפתחו הליכים משמעתיים חמורים כנגד העובדים. עם התקדמותם של הליכים אלה, החליטה הרכבת להגיש גם תלונה במשטרה בנושא. החלטות בעניין העובדים יתקבלו בתום ההליכים, ותוך בחינה בכובד ראש של חומרת המעשים המיוחסים שלהם, ובהתאם להנחיות משטרת ישראל, ככל שיינתנו בנושא".
מהמשטרה נמסר: "איננו מוסרים פרטים בדבר קיומן או אי-קיומן של חקירות, ואין בכך כדי לאשר או להכחיש את עצם קיומן".
ממשרד התחבורה לא נמסרה תגובה עד למועד פרסום הכתבה.