לפחות 222 בני אדם חטופים ברצועת עזה, בהם ילדים, קשישים, נשים וגברים, ורבים מבני משפחתם שנאבקים על החזרתם חשים הפקרה מוחלטת מצד הממשלה והרשויות. עדות לתחושה הקשה הזו, שמצטרפת לחרדה העצומה שהם חשים ממילא, הגיעה אמש (יום א') בדיון קורע לב שנערך בוועדת העבודה והרווחה של הכנסת ועסק בהכרה במשפחות החטופים והנעדרים.
העדויות קורעות הלב של משפחות הנעדרים והחטופים, בדיון אתמול בכנסת
(צילום: ערוץ כנסת)
הכותרת
כלי הסברה או שירות לטרור: הדילמה הישראלית עם אל ג'זירה
26:01
בדיון סיפרו בבכי שלוש נשים על המאבק שלהן ועל העובדה שעד כה לא קיבלו סיוע אמיתי מהרשויות. אחת מהן היא מיכל לובנוב, שבעלה אלכס בן ה-32 נעדר מאז מסיבת הטבע ברעים, שם עבד כמנהל ברים – וכעת היא נותרה לגדל לבדה את בנם בן השנתיים, כשהיא בהיריון בחודש חמישי. "עד היום אין לנו שום קצה חוט לגביו, איפה הוא, מה קרה לו. אין שום אינדיקציה שהוא חטוף, הוא לא נמצא בין הגופות, שום דבר", היא סיפרה לח"כים.
לדבריה, "עד היום שום גורם מדיני לא פנה אליי או למשפחה שלי. חשוב לי לציין שיש לו שני הורים נכים בבית ולא קיבלנו באמת מענה אמיתי מהמדינה. יש לנו ילד בן שנתיים בבית ואני בהיריון בחודש חמישי ונשארתי לבד. וכשאני אומרת לבד – נשארתי לבד. כשהתחלתי לפנות לגורמים מה שאמרו לי זה 'עד שבעלך לא יוגדר כחלל, אין על מה לדבר בכלל. כל עוד הוא נעדר, את לא תקבלי שום סיוע מהמדינה'. לא אם זה כלכלי, לא אם זה נפשי, שום דבר. בגדול אמרו לי נשארת לבד".
4 צפייה בגלריה
מיכל לובנוב
מיכל לובנוב
מיכל לובנוב, בדיון אתמול בכנסת. "נשארתי לבד"
(צילום: ערוץ כנסת)
בקול שבור מדמעות הוסיפה לובנוב: "כן, אני רוצה להגיד לכם שנשארתי לבד. יש לי ילד לגדל ויש לי ילדים לגדל במדינה הזאת. תאמינו לי שאף אחד לא רוצה להרגיש שהוא לבד. אז אני מבקשת מכם, גם ככה קשה לי לדבר – שבועיים שאני לא ישנה וגם אף אחד מהמשפחה שלו ואף אחד מהקרובים שלו – אני מבקשת מכם שתעזרו לי, תעזרו לנו, למשפחות הנעדרים והחטופים. שאף אחד לא ישאיר אף אחד לבד, זה לא מגיע לנו".
בדיון דיברה גם שלי שם טוב, אמו של עומר בן ה-21, תושב הרצליה שהיה גם הוא במסיבה ברעים ונחטף לעזה. בקול שלא הפסיק לרעוד היא הציגה לחברי הוועדה את משאף האסטמה של עומר וסיפרה כי שכח אותו בבית: "אני לא יודעת מי מכם יש לו אסטמה או לא. אני לא יודעת מי מכם יודע מה זה כשאין לו אוויר לנשום. אני קמה כל בוקר ואין לי אוויר לנשום – ויש לי את המשאף הזה שאני יכולה להשתמש בו. אבל הבן שלי נמצא שם והזכות הבסיסית שיש לכל דבר שהוא הומניטרי, בין אם זה שמסייעים לפלסטינים בעזה, איפה? איפה הזכות הבסיסית שצריכה להיות לזקנים שעבורם זה חיים או מוות? שצריכים את התרופות הבסיסיות שלהם, איפה?".
4 צפייה בגלריה
שלי שם טוב
שלי שם טוב
שם טוב מציגה את המשאף בפני הח"כים. "קמה כל בוקר בלי לנשום"
(צילום: ערוץ כנסת)
שם טוב פנתה למחוקקים: "אני רוצה שאתם, חברי הכנסת, תסתכלו לנו בעיניים ותבטיחו לנו שאתם עושים הכול בשביל להחזיר את כולם, את הילדים, את הזקנים, את החיילים וגם את אלה שנמצאים כבר 9 וחצי שנים ועוד לא החזירו אותם הביתה".

5 מבני משפחתה נחטפו או נרצחו: "אל תפקירו אותנו שוב"

נעם דן, שחמישה מבני משפחתה נחטפו או נרצחו, סיפרה כי יש לה בני משפחה שמתגוררים בגבול הצפון וגם בגבול בדרום: "אנחנו משפחה שאוהבת את הארץ שלנו, תוך אמונה שלמה שיש לנו ברית עם העם והמדינה הזאת. אנחנו נסדקים מכל צבע אדום ומכל סבב, ובברית הזאת הם צריכים לחזור הביתה. זו האמת הפשוטה, לא פוליטית ולא אידיאולוגית. אני אחיותיי ואחיי הפסקנו לפני שבועיים ויום את נשימתנו, מגיעים ממרחב למרחב, מתראיינים ומשמיעים את הקול הזה".
גם דן הביעה תרעומת על היעדר סיוע מהממשלה: "מה קורה עם אלה שאין להם שפה, קשרים? מי עוזר להם? אני מקבלת המון סיוע ותמיכה ועזרה מגורמים אזרחיים, אבל איפה המדינה? אל תפקירו אותנו שוב, כי ההפקרה הראשונה כבר התרחשה". לדבריה, "התבקשנו על ידי מדינת ישראל לבדוק אם האזרחויות שלנו ישפיעו... עכשיו אנחנו נאחזים באנשים שהם לא המדינה שלנו, שהם לא הוועדות שלנו, שהם לא הביטחון שלנו כדי להיעזר ולחלץ את האהובים שלנו. ומה קורה למי שאין אזרחות אחרת?".
4 צפייה בגלריה
נעם דן
נעם דן
נעם דן. "אל תפקירו אותנו שוב, כי ההפקרה הראשונה כבר התרחשה"
(צילום: ערוץ כנסת)
הדיון אמש בוועדת העבודה והרווחה עסק בהסכם בין הממשלה לביטוח הלאומי שמטרתו להסדיר באופן מיידי את ההכרה במשפחות החטופים והנעדרים שאינם חלק מכוחות הביטחון, וכן את זכויותיהן. ההסכם, כך מסרו בוועדה, נועד לתת מענה זמני לסוגיה עד הסדרתה בחקיקה ראשית – ובמסגרתו יוענקו למשפחות הזכאויות והתגמולים הניתנים למשפחות של חלל פעולת איבה. הדיון התקיים במסגרת חובת היוועצות עם הוועדה טרם חתימת ההסכם.

הסכם הסיוע שמקודם: "חוסם עורקים ראשוני"

שר העבודה יואב בן צור (ש"ס), האחראי על הביטוח הלאומי, אמר למשפחות החטופים: "אין שום סכום שיכול לפצות אתכם על מצבכם. ליבנו איתכם. ממשלת ישראל תעשה הכול כדי שיקיריכם ישובו הביתה. מקום המדינה מעולם לא חווינו כמות כזאת של חטופים, זה בא עלינו כרעם ביום בהיר ולכן אין חקיקה קיימת שנותנת מענה לנושא. כדי לסייע חיפשנו את הדרך המהירה ביותר להתחיל לתת לכם משהו. עשינו את המקסימום הניתן במהירות המתבקשת. נכון שצריך לעשות השלמות אבל לא כדאי לעכב את אישור ההסכם. כשנסכים על תיקונים נדרשים נגיע לכאן שוב ונתקן מה שצריך".
4 צפייה בגלריה
ועידת הנדל"ן
ועידת הנדל"ן
שר העבודה בן צור. מקדם הסכם סיוע זמני: "אין שום סכום שיכול לפצות אתכם על מצבכם"
( צילום: עוז מועלם)
השר פירט בדבריו את הזכאויות שיעניק ההסכם למשפחות. בין היתר, יקבלו המשפחות מענק ראשוני של כ-10,000 ש"ח על קרוב חטוף או נעדר, ולאחריו יהיו זכאיות לקצבה חודשית של בין 9,000- 11,000 ש"ח, על פי אופי הקרבה. בנוסף תינתן תוספת של 10% לגובה הקצבה עבור כל ילד.
בראשית הדיון אמר יו"ר הוועדה ישראל אייכלר (יהדות התורה): "אנחנו נמצאים בדיון שאף אחד מאיתנו לא רצה שיתקיים. עכשיו זה לא הזמן לשאלות על מה שהיה אלא לתשובות מעשיות זו הסיבה שהתכנסנו היום". לדבריו, "החלטת הממשלה וההסכם שמובא כעת לדיון הם פלסטר, חוסם עורקים ראשוני למשפחות כואבות ודואבות אבל לא התרופה. עזרה ראשונה אד הוק כדי לא להפקיר את המשפחות ללא סיוע. לצד זאת הגשנו הצעת חוק מקיפה, עליה חתמו כמעט כל חברי הכנסת, כדי להשוות את משפחות החטופים בעזה ללא שום הבדל לנפגעי פעולות איבה ואת החיילים לנכי צה"ל".