3 צפייה בגלריה
אחמד טיבי והעצורים הפלסטינים , אלישע ירד
אחמד טיבי והעצורים הפלסטינים , אלישע ירד
שניים מהעצורים הפלסטינים ואלישע ירד
(צילום: גיל יוחנן, לירן תמרי)
דרמה בבית המשפט הצבאי במחנה עופר: השופט רב-סרן ברק טמיר הורה היום (חמישי) לשחרר את העצורים הפלסטינים מהעימותים בכפר בורקה, אב ושלושת בניו, החשודים בגרימת חבלה חמורה בנסיבות מחמירות. בקביעתו טען השופט כי "אין חשד סביר למיוחס להם, ואין די ראיות להקים חשד סביר. את מרבית פעולות החקירה ניתן לבצע כשהחשודים לא מעצר".
על פי החשד הפלסטינים השליכו את הסלע שפצע את יחיאל אינדור, שירה על פי החשד בקוסאי מעטאן בן ה-19, ופגעו ביהודים נוספים. אב המשפחה הדגיש בדיון כי "המתנחלים נכנסו לכפר", בניגוד לטענה עד כה כי העימותים התפתחו בפאתי בורקה. לאחר מכן הודתה המשטרה כי השב"כ לא חקר את הפלסטינים, על אף שחקר את המתנחלים החשודים.
עו"ד איסמאיל טאוויל, המייצג את המשפחה, טען כי לאחר שהאב נפצע מירי בתקרית - הכדור נותר ברגלו. הוא אף אמר כי "המתנחלים נכנסו שני ק"מ אל תוך הכפר", והדגיש כי "כבר יותר משנה הם נכנסים לכפר ועושים ככל העולה על רוחם". האב, שהגיע לבית המשפט עם קביים, הוסיף כי "כשנכנסו המתנחלים לכפר הגעתי אליהם ואמרתי בעדינות שאנחנו לא רוצים בעיות. כבר כשהתקרבתי הרביצו לי בגב ואחד מהם ירה לי ברגל מטווח קצר".
3 צפייה בגלריה
אלישע ירד
אלישע ירד
אלישע ירד בבית המשפט, אתמול
(צילום: שלו שלום)
לאחר החלטת בית משפט השלום בירושלים לשחרר למעצר בית את אלישע ירד, איש עוצמה יהודית לשעבר החשוד במעורבות ברצח מעטאן, הגישה הפרקליטות לבית המשפט העליון בקשת רשות ערר שבה נטען כי ירד "מסכן את שלום הציבור". בקשתה נדחתה על ידי בית המשפט העליון, וגם הוא ישוחרר ממעצר.
• ערעור הפרקליטות על שחרורו של אלישע ירד למעצר בית - לקריאה לחץ כאן
בערעור טענה הפרקליטות כי "הפגמים שנפלו בהליך משליכים על ההחלטה לשחרר את ירד ממעצר", וכי שחרורו עלול "לפגוע פגיעה ממשית במיצוי החקירה ולסכן את שלום הציבור". עוד נטען כי "לבקשה יש השלכות רוחב על יכולת המדינה לשמור על ביטחון הציבור והגעה לחקר האמת". הפרקליטות אף ביקשה לקבוע דיון, שבו תוכל להציג את נימוקיה לבית המשפט "וללמד על המסוכנות הנשקפת מירד ועל החשש מפני שיבוש החקירה".
3 צפייה בגלריה
בית החולים ברמאללה
בית החולים ברמאללה
קוסאי מעטאן
(צילום: רויטרס/Ali Sawafta)
בנוסף, ציינה הפרקליטות כי בית המשפט המחוזי סירב לבקשתה "לטעון בנוגע למשמעות הסרטון" - תיעוד מהתקרית הקטלנית, שהוצג אתמול לראשונה בפני בית המשפט. לטענתה, "יש בסרטון כדי לבסס את החשד נגד ירד, לרבות בקשר לעבירת ההמתה".
על פי גרסת המתנחלים, רועה צאן אחד יצא למרעה בשעות אחר הצהריים בערב שישי האחרון - לאור החום הכבד. בשלב מסויים, סמוך לשעה 18:00, הגיעו לכיוון הרועה שהיה לבדו, קבוצת פלסטינים - ואז פרץ עימות שבמהלכו השתמשו הפלסטינים באבנים, זיקוקים ואלות. רועי הצאן במקום הזעיקו מתנחלים שמתגוררים באזור, ואז על פי החשד הגיעו ירד ואינדור, שמתגוררים בהתנחלות ובגבעה שסמוכים למקום התקרית.
ח"כ טיבי, הבוקר
(צילום: גיל יוחנן, שמוליק דודפור)

במהלך העימות, נפגע אינדור בראשו מאבן ונפצע קשה. על פי החשד, הוא זה שירה למוות במעאטן - ולפי שעה נבדק אם הירי נעשה לפני הפגיעה בראשו, או אחרי. מלבד אינדור וירד, נעצרו על ידי המשטרה שלושה צעירים אחרי התקרית. גם הם נחקרו בחשד לרצח, אך שוחררו. ביום ראשון גבו החוקרים עדות ראשונה מאינדור, שטען כי פעל "מתוך הגנה עצמית".
בדיון שנערך אתמול בעניינם של ירד ואינדור הודיעה המשטרה כי קיבלה דוח פתולוגי של נתיחת גופתו של מעטאן, ונציג המשטרה הבהיר כי "אין לנו תוצרים". נציג הפרקליטות טען כי "חוות הדעת של שב"כ צובעת את החקירה בצבעים אחרים".
אחמד טיבי בבית המשפט לצד העצורים
(צילום: גיל יוחנן)

ח"כ אחמד טיבי, שביקש לבקר את העצורים הפלסטינים אך סורב, שאל בבית המשפט: "איך זה שפלסטינים מובאים לבית משפט צבאי והמתנחלים - שירו בהם - בבית משפט אזרחי? לשתי מערכות חוק קוראים אפרטהייד. האנשים האלה הם קורבנות".
הוא הוסיף כי "במדינת ישראל מתנחל שיורה בפלסטיני והורג אותו לעולם לא ייענש, ככה בנויה המערכת. בסוף גם הקורבנות מובאים לבית המשפט, כאילו שהם אשמים. הם הגנו על האדמה שלהם. המתנחלים פלשו".
פורסם לראשונה: 11:37, 10.08.23