כתמי דם, בגדים זרוקים ובקבוקי שתן: אלו חלק מהדברים שראו השרים שלשום (ראשון) במהלך כינוס הקבינט המדיני-ביטחוני. כפי שנחשף ב-ynet, הסרטון שהציג צה"ל בישיבה כלל תיעוד מצמרר מהמנהרה שבה אותרו 6 החטופים הירש גולדברג-פולין, עדן ירושלמי, אורי דנינו, אלמוג סרוסי, כרמל גת ואלכס לובנוב, שהוצאו להורג על ידי חמאס.
1 צפייה בגלריה
מימין למעלה: הירש גולדברג-פולין, עדן ירושלמי, אורי דנינו. מימין למטה: אלמוג סרוסי, כרמל גת, אלכס לובנוב
מימין למעלה: הירש גולדברג-פולין, עדן ירושלמי, אורי דנינו. מימין למטה: אלמוג סרוסי, כרמל גת, אלכס לובנוב
מימין למעלה: הירש גולדברג-פולין, עדן ירושלמי, אורי דנינו. מימין למטה: אלמוג סרוסי, כרמל גת, אלכס לובנוב
(צילום: באדיבות המשפחה)
בתיעוד, שכפי שפורסם לראשונה אתמול בבוקר ב-ynet צילמו כוחות צה"ל והוצג לשרים בהנחיית שר הביטחון, רואים את המנהרה הצרה שבה הוחזקו החטופים. מדובר במקום צר מאוד שבקושי ניתן לעמוד בו. בתיעוד ניתן לראות כי החטופים שהו במנהרה בתנאים לא אנושיים, תוך שהורעבו וחיו במחסור של היגיינה בסיסית. בהתאם לרצון משפחות החטופים, יוחלט אם להציג את התיעוד גם לציבור.
גורמי הביטחון קבעו כי חטופים נוספים מוחזקים בשבי בתנאים דומים. לשרים נמסר עוד כי הבדיקה הפתולוגית הראתה שרצח ששת החטופים בוצע ביום חמישי, לפני ההחלטה על ציר פילדלפי. חברי הקבינט הזדעזעו מהתיעוד והיו בהלם מוחלט. השרים הגיבו לסרטון באמירות כגון "מפלצות", "חיות אדם" ו"זה רק ממחיש עם מי יש לנו עסק". גורמים שנכחו בדיון אמרו כי "זה היה קשוח מאוד. היה מאוד קשה לצפות בזה. האווירה בדיון הייתה טעונה מאוד. זה המחיש לנו את האכזריות של החמאס ואת הקושי שבו נמצאים החטופים שלנו".
בדיון נרשם עימות בין השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר לראש השב"כ רונן בר, שהזהיר משינוי הסטטוס-קוו בהר הבית, שלדבריו עלול לגרום להתלכדות הזירות - מה שחמאס לא הצליח לעשות כמעט שנה. בן גביר אמר שכשראש השב"כ ביקש ממנו בשמחת תורה לא לעלות להר הוא נענה, אך לא מנע לדבריו את זוועות 7 באוקטובר. השר לביטחון לאומי הוסיף כי לפי פסיקת בג"ץ מותרת תפילת יהודים בהר הבית, ובכל מקרה הוא מתנגד לאפליה כלפי יהודים.
הכניסה למנהרה שבה אותרו גופות החטופים
(צילום: דובר צה"ל )

הרמטכ"ל באזור המנהרה
(צילום: דובר צה"ל)

מלבד העימות בין בן גביר לבר, שר האוצר בצלאל סמוטריץ' אמר כי הרשות הפלסטינית פועלת נגד ישראל ושוללת את זכות קיומה, והוסיף כי משרד הביטחון מעכב במשך חודשיים סנקציות נגדה. דבריו של סמוטריץ' נאמרו בשעה ששר הביטחון יואב גלנט לא היה בדיון. ראש הממשלה התערב בדבריו של יו"ר הציונות הדתית ואמר שחייבים לקבל החלטה בעניין עוד השבוע.
בינתיים, במשרד הביטחון דחו את טענותיו של סמוטריץ' וטענו שהם לא בולמים סנקציות, שהמל"ל הוא זה שצריך להביא את הנושא לדיון - וכי הדבר לא נעשה. במשרד הביטחון הוסיפו כי ברגע שהדברים יובאו לדיון, משרד הביטחון יציג אותם לקבינט.
פורסם לראשונה: 23:40, 09.09.24