בפגישתו היום (שלישי) עם מקבילו האמריקני לויד אוסטין בפנטגון, שר הביטחון יואב גלנט הדגיש בפניו כי "זה הזמן לממש את המחויבות של כל ממשלי ארה"ב בשנים האחרונות - מניעת גרעין מאיראן שמהווה סכנה לעולם כולו", והזהיר: "הזמן הולך ואוזל בנושא הזה״. מאחורי הדברים עומד החשש הגדול בישראל כי איראן תנצל את תקופת הבחירות בארה״ב כדי לפרוץ לנשק גרעיני.
דבריו של יואב גלנט בפגישה עם לויד אוסטין בפנטגון
(צילום: אלעד מלכה)

הבחירות לנשיאות ארה"ב יתקיימו בנובמבר הקרוב, והחשש בישראל הוא שבטהרן מבינים כי בוושינגטון יהיו עסוקים מדי מכדי לעסוק בהם - וינצלו זאת כדי לפרוץ לגרעין בצורה מהירה. כמו כן, בישראל סבורים שגם המלחמה שהיא מנהלת בדרום ובצפון עשויה להביא מוטיבציה לאיראנים לעשות זאת. ההבנה בירושלים היא כי המצב כעת לא מאפשר מרווח לטעויות.
שר הביטחון עשה מאמץ בשיחותיו עם הבכירים האמריקנים כדי להגיע לסיכומים בנושא המשבר בגבול הצפון עם חיזבאללה, כמו גם לפתור את משבר החימושים בין ארה"ב לישראל - אך הוא נתקל בקשיים רבים לקדם סוגיה זו עקב הרושם הקשה שהותיר הסרטון שפרסם ראש הממשלה בנימין נתניהו, שהוציא את האמריקנים מדעתם. מהבחינה הזאת, גורמים שבקיאים בנושא אומרים כי לא הושגה התקדמות בנושא החימושים בשל ההתבטאויות של נתניהו.
בתוך כך, ארה"ב וישראל הגיעו לסיכום עקרוני על כינוס פורום "לשם" - פורום הדיאלוג האסטרטגי בין שתי המדינות שהיה אמור להתכנס בשבוע שעבר, ובוטל ברגע האחרון על ידי הבית הלבן כמחאה על הסרטון שפרסם נתניהו בקשר לחימושים - בזמן שחלק מהמשתתפים כבר היו בוושינגטון וחלק היו בדרך אליה. עדיין אין תאריך לכינוס הפורום, אך ההערכה היא שהוא יתקיים ביולי - עוד לפני הגעת נתניהו לוושינגטון ב-22 ביולי. פורום הדיאלוג האסטרטגי אמור לדון בשורה של נושאים בוערים, ובראשם האיום האיראני.
3 צפייה בגלריה
שר הביטחון יואב גלנט , עלי חמינאי
שר הביטחון יואב גלנט , עלי חמינאי
גלנט וחמינאי. בישראל חוששים: סכנה לפריצה מהירה של איראן לגרעין
(צילום: אלעד מלכה, EPA / SUPREME LEADER OFFICE HANDOUT / AFP / SEPAH NEWS)
3 צפייה בגלריה
יואב גלנט בפגישה עם לויד אוסטין בפנטגון
יואב גלנט בפגישה עם לויד אוסטין בפנטגון
גלנט בפגישתו עם שר ההגנה אוסטין בפנטגון. "עומדים בפני צומת קבלת החלטות שישפיעו על המזרח התיכון כולו"
(צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
מחר ייפגש גלנט עם היועץ לביטחון לאומי ג'ייק סאליבן, ובכך ימשיך את סדרת הפגישות שלו עם בכירי הממשלה האמריקני שכללו את מזכיר המדינה אנתוני בלינקן, שר ההגנה לויד אוסטין, שליחו של ביידן למזרח התיכון עמוס הוכשטיין, ראש ה-CIA ויליאם ברנס ויועצו של ביידן ברט מקגורק.
בפגישתו עם שר ההגנה אוסטין בפנטגון, גלנט אמר לו: "אנו עומדים בפני צומת קבלת החלטות שישפיעו על המזרח התיכון כולו. אני כאן כדי לדון איתך בדרכים להגעה למטרות המשותפות לשתי המדינות - ביטחון מדינת ישראל ואזרחיה ושמירת הקשר האיתן בין ישראל לארה״ב". באשר למלחמה ברצועת עזה, גלנט אמר לאוסטין כי ״עלינו לפעול להשבת החטופים ולפירוק שלטון החמאס".
בנוגע לצפון, שר הביטחון אמר: "אנו צריכים לוודא כי תושבי הצפון יחזרו לבתיהם לאחר שינוי המצב הביטחוני בגבול. אנו פועלים בשיתוף כדי לנסות להגיע להסדר, אך עלינו לדון בכל אפשרות אליה נידרש״. בעניין החימושים אמר גלנט: ״עיני אויבינו וידידינו נשואות לקשר בין ישראל לארה״ב. עלינו לפתור במהירות את המחלוקות בינינו - וכך נשיג את מטרותינו ונחליש את אויבנו״.
3 צפייה בגלריה
ביידן ונתניהו. הסרטון של ראש הממשלה בקשר לחימושים הוציא את האמריקנים מדעתם
ביידן ונתניהו. הסרטון של ראש הממשלה בקשר לחימושים הוציא את האמריקנים מדעתם
ביידן ונתניהו. הסרטון של ראש הממשלה בקשר לחימושים הוציא את האמריקנים מדעתם
(צילום: REUTERS/Evelyn Hockstein, AP/Debbie Hill)
אוסטין אמר לגלנט כי "ארה"ב תמיד תתמוך בישראל, ותיתן לה את מה שהיא צריכה כדי להגן על עצמה. הפרובוקציות של חיזבאללה מאיימות לגרור את הישראלים והלבנונים למלחמה שהם לא רוצים. מלחמה כזאת עלולה להיות קטסטרופלית ללבנון והרסנית לאזרחים ישראלים ולבנונים חפים מפשע. מלחמה נוספת בין ישראל לחיזבאללה עלולה להפוך בקלות למלחמה אזורית עם השלכות איומות על המזרח התיכון, ולכן דיפלומטיה היא ללא ספק הדרך הטובה ביותר למנוע הסלמה נוספת. לכן אנחנו מחפשים בדחיפות הסכם דיפלומטי שיחזיר את השקט המתמשך לגבולה הצפוני של ישראל, ויאפשר לאזרחים לחזור בשלום לבתיהם משני צידי הגבול".
בפגישתו של גלנט עם מזכיר המדינה בלינקן אתמול, השניים דנו בצורך להפעיל גורמי לחץ נוספים על חמאס כדי לקדם את השבת החטופים, בדגש על קידום חלופה שלטונית ברצועת עזה. שר הביטחון הדגיש בפני מזכיר המדינה כי "עיניהם של אויבינו וידידינו נשואות לקשר בין ישראל וארה״ב, ולכן על המדינות לפתור במהירות את המחלוקות". כמו כן, השניים שוחחו על הדרכים השונות לשינוי המצב הביטחוני בצפון ולהשבת התושבים לביתם. השר גלנט אמר לבלינקן כי עמידתה של ארה״ב לצד ישראל במשימה זו חשובה ומשפיעה על התנהלות חיזבאללה ואיראן.
גלנט מגיע לפגישה עם אוסטין, היום
(צילום: רויטרס)

בהודעת מחלקת המדינה האמריקנית נכתב כי "בלינקן וגלנט דנו במאמצים המתמשכים להשיג הפסקת אש בעזה שתבטיח את שחרורם של כל החטופים ותקל על סבלו של העם הפלסטיני. מזכיר המדינה הדגיש את הצורך לנקוט צעדים נוספים כדי להגן על עובדי סיוע הומניטריים בעזה ולספק סיוע ברחבי עזה בתיאום מלא עם האו"ם. הוא עדכן את השר גלנט על המאמצים הדיפלומטיים המתמשכים לקידום הביטחון, המשילות והשיקום בעזה בתקופה שלאחר הסכסוך, והדגיש את חשיבותה של עבודה זו לביטחון ישראל.
"בלינקן גם הדגיש את החשיבות של הימנעות מהסלמה נוספת של הסכסוך והגעה לפתרון דיפלומטי המאפשר למשפחות ישראליות ולבנוניות לשוב לבתיהם. מזכיר המדינה אישר מחדש את מחויבותה של ארה"ב לביטחון ישראל".