משפט נתניהו המשיך היום (ד') עם עדותו של רן ברץ, בעבר מוביל תחום ההסברה בלשכת נתניהו ומייסד האתר "מידה" המזוהה עם הימין. ברץ העיד במסגרת תיק 4000, תיק "בזק-וואלה", שבו נאשם נתניהו בשוחד, מרמה והפרת אמונים.
"הקמתי את 'מידה' ב-2012. ב-2015 פגשתי לראשונה את נתניהו והוא ביקש ממני להיות חלק ממערך ההסברה. עבדתי מיולי 2016 עד מאי 2017, הייתי בפועל ראש מערך ההסברה", סיפר ברץ.
רן בארץ מגיע להעיד
(צילום: גלעד מורג)
יהודית תירוש, ראש צוות תיק 4000 בפרקליטות, הציגה את עמדותיו של ברץ: "בכתיבה שלו הוא מייחס לפרקליטות כוונות זדוניות והוא מאמץ את כל טענות ההגנה. הוא טוען ל'שקרים, אכיפה בררנית, איומים על פילבר'".
ברץ אישר כי אמר: "אין סיכוי שנתניהו יקבל משפט צדק", וטען מנגד שלאחר ההצעה שקיבל מנתניהו להתמנות לראש מערך ההסברה: "בעיתונות הדהדו בצורה מגמתית כמה דעות שלי על הנשיא דאז ראובן ריבלין ועל הממשל בארצות הברית. בסערה הציבורית שנוצרה, המינוי התעכב. בסוף התמניתי לראש מערך הדוברות ביולי 2016".
ברץ התייחס גם ליחסיו של ראש הממשלה עם התקשורת: "כשמתפרסם משהו שלילי, מוטה, שגוי, הכפשות או הסתה הוא מאד נחוש להגיב". לדבריו של ברץ נתניהו "מעורב וריכוזי, כשיוצא טקסט הוא מעורב".
העד סיפר כיצד היה נוהג כשהבחין בידיעה או בכותרת לא מדויקת על נתניהו: "בדרך כלל פניתי לעורכים, תלוי ברמת הידיעה וסוג הכותרת. לפעמים פניתי גם למו"ל. ידיעות על נתניהו שצריך לתקן מרובות כחול על שפת הים. ראש ממשלה עובד מול הבכירים ביותר שהוא יכול. אם הייתה לי תחושה שיש לגוף תקשורת הטייה שיטתית, יכולתי לדבר עם מי שאחראי. בוואלה אילן ישועה תיפקד כעורך ראשי".
2 צפייה בגלריה
רן ברץ  בבית המשפט המחוזי בירושלים
רן ברץ  בבית המשפט המחוזי בירושלים
רן ברץ בבית המשפט. ''איריס אמרה שהיא חושבת שעושים לשרה נתניהו עוול'
(צילום: עמית שאבי)
לטענתו של ברץ נתניהו לא ייחס חשיבות מיוחדת לאתר "וואלה": "מבחינת השפעה, 'וואלה' נחשב בלשכת ראש הממשלה כגוף תקשורת לא משפיע בכלל".
ברץ הרחיב על פגישותיו עם בני הזוג שאול ואיריס אלוביץ', בעלי השליטה אז בקבוצת "בזק" שהחזיקה ב"וואלה" ועם ישועה, מנכ"ל "וואלה" דאז: "זו הייתה פגישה אסטרטגית. הכי היה חשוב להם להגיד שהם לא אנשי שמאל אבל 'וואלה' הוא כן כלי תקשורת שמאלני, ושהם מנסים לעשות שינוי כדי שיהיה יותר מאוזן ומקצועי. הם אמרו שצריך סבלנות ושהם עושים מה שהם יכולים כדי לנסות לעזור. שאול אמר, כמעט בוודאות, שנתניהו לא מרוצה"
"המסר השני מאיריס היה שהיא מאד מעריכה ומחבבת את שרה נתניהו, וחושבת שעושים לה עוול נוראי בתקשורת. הסכמנו שאם מוציאים הודעות על פעילויות של שרה, נעביר אותן גם לישועה. כי הוא לא סומך על המערכת שלו". הוא לא זכר אם סיפר לנתניהו על הפגישה, "זה לא עניין אותו", לדברי ברץ.
על הפגישה השנייה עם בני הזוג אלוביץ' אמר ברץ: "הם עמדו למנות עורך חדש (אבירם אלעד) והיה להם חשוב להגיד שהוא ציוני, ממלכתי ומקצועי וישפר את 'וואלה'. אני מניח שהם יזמו את הפגישה על רקע המינוי. מהאווירה בפגישה ניכר שהם חשבו שיש אי נחת. איריס נתנה לי חומרים של מאמרים שאלעד כתב, ביקשו שאקרא ואעביר לנתניהו. למיטב זכרוני לא העברתי".
2 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת הממשלה בירושלים
ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת הממשלה בירושלים
"נתניהו חשב להתרשמותי ש'וואלה' הוא אתר עוין"
(צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
הפרקליטה תירוש הדגישה כי בתיאור שלו בחקירה אמר ש'סיפרתי על זה לנתניהו. הוא לא היה מרוצה מהמינוי של אבירם, הלא מרוצה הרגיל של ביבי כנראה תקף אותו בעבר' – ברץ אישר ובהמשך הבהיר שזו פרשנות שלו להתנהגות נתניהו אז.
עוד אמר ברץ: "כשישבנו בבלפור, יכלה להיכנס ידיעה על יאיר ושרה, ואז היה דיון ואמרתי את דעתי. לא היה לי שיח עם הגברת נתניהו בשוטף. עם יאיר היו שיחות של 'האם ראית ידיעות הנוגעות למשפחה?'. ב'וואלה' בהחלט היו יותר ידיעות על שרה נתניהו, כאלו שיצאו לכולם. אין כלי תקשורת שלא דיברתי עליו בלשכה. אני מניח שאמרתי לנתניהו ש'וואלה' משתף פעולה יותר מאחרים. הנושא של 'וואלה' היה טיפות בים".
בחקירה הנגדית שערכה כרמל בן צור, עורכת דינו של נתניהו, הוא הסכים ש"אם הייתי מהמר 'וואלה' היה פחות (משפיע) מאתרים אחרים". ואישר ש-ynet הוא יותר דומיננטי מ'וואלה', ויותר מוכוון חדשות. "נתניהו חשב להתרשמותי ש'וואלה' הוא אתר עוין. למרות שאוהבים להציג את נתניהו כמי שמאוד מתעסק בתקשורת, זה במקום הרביעי בסדרי העדיפויות שלו. כמות הזמן שתדרכתי כל כתב מדיני הייתה גדולה בהרבה מהזמן שהשקעתי ב'וואלה', כי 'וואלה' לא היה המקום הכי חשוב".