3 צפייה בגלריה
הוועדה לביקורת המדינה
הוועדה לביקורת המדינה
"בלי שיפור בשכר - לא יהיה שיפור בכוח האדם". המפכ"ל שבתאי בדיון בכנסת, שלשום
(צילום: עמית שאבי)
באחד מימי חודש פברואר 2004 הופיע ראש הממשלה דאז אריאל שרון ז"ל בכנס השנתי של משטרת ישראל, שנערך בבית חיל האוויר בהרצליה. כבר אז בכירי המשטרה הציגו את המחסור בתקציבים ובכוח אדם, כהסבר לכישלונותיה בלחימה בפשיעה. "לאורך כל דרכי הצבאית לא אמרתי 'אינני יכול לבצע את המשימה'", נזף בהם שרון באותו כנס. "מדי כמה ימים הייתי מביא את המפקדים אליי ומציג את המצב, בלי בכי ובלי נהי, וללא טענה שאי אפשר לעשות זאת".
דבריו של שרון, שנאמרו לפני קרוב לשני עשורים, נשמעים היום רלוונטיים מתמיד. "אין משימה שאינה ניתנת לביצוע, ואינני מתכוון להוריד ולו בנימה את המשימות של הממשלה שאני עומד בראשה", נזף בסגל הקצונה הבכיר של המשטרה שישב מולו. "באשר לתוכנית במלחמה בפשע - תפעלו באמצעים שבידכם, תפעילו את הראשים".
3 צפייה בגלריה
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר ומפכ"ל המשטרה יעקב שבתאי
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר ומפכ"ל המשטרה יעקב שבתאי
מילות קסם לא יפתרו את הבעיות. בן גביר עם המפכ"ל
(צילום: עמית שאבי)
בחודשים האחרונים חוזר מפכ"ל המשטרה יעקב שבתאי שוב ושוב בכל הזדמנות על הקביעה שלפיה המחסור בכוח אדם ובתקציבים הם הגורמים לאי יכולתה של המשטרה לספק ביטחון לאזרחים. מי שנתלה אף הוא באותם נימוקים הוא השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, שלמד על בשרו שסיסמאות בחירות על ביטחון ומשילות לחוד ומציאות לחוד.
מאז כניסתו לתפקיד הפריח בן גביר מילות קסם שלשיטתו יפתרו את כל הבעיות בהתנהלות המשטרה מול הפשיעה שמרימה ראש, בייחוד במגזר הערבי. כך למשל חזר בן גביר שוב ושוב על הסיסמה של "הקמת משמר לאומי", ונוכח לדעת שהיא מתנפצת מול המציאות הקשה בשטח, של מחסור בשוטר הקלאסי בניידת המשטרה ובתחנות המשטרה ברחבי הארץ - זה שיגיע לכל קריאת מוקד 100 של אזרח מן השורה. כמו כן נדרש ניהול נכון של כוח האדם המשטרתי - יותר שוטרים בשטח ופחות שוטרים במשרדים.
שלשום התייצב המפכ"ל שבתאי בפני הוועדה לביקורת המדינה בכנסת, שדנה בדוח מבקר המדינה לגבי הכישלון המשטרתי במבצע "שומר החומות", אז הופתעה המשטרה ולא הייתה מסוגלת להגיב לאלפי קריאות שהגיעו למוקד 100 מאזרחים במצוקה ברחובות ובכבישים בערי ישראל. "סוגיית כוח האדם בתחנות קטסטרופלית", אמר המפכ"ל בפתח דבריו לחברי הוועדה. "בתחנת המשטרה בלוד חסרים 30 אחוזים מכוח האדם - 56 שוטרים. בכל תחנות המשטרה אנחנו נמצאים במשבר של כוח אדם. אני מאוד מקווה שעכשיו, במסגרת התקציב, יעלה שכר השוטרים. אם לא תשופר סוגיית השכר של שוטרי משטרת ישראל אני לא רואה שיפור במצב כוח האדם".
על פי נתוני המשטרה חסרים כיום אלפיים שוטרים בתפקידי הליבה - סיור, בילוש וחקירות. בעצם, המחסור כיום מורגש בכל תחנות המשטרה. המפכ"ל מקווה שתוספת השכר תאפשר לו למלא את המחסור באלפיים השוטרים ולגייס 3,200 שוטרים נוספים בשנים 2023–2024 בזכות התוספת התקציבית שקיבל המשרד לביטחון לאומי.
הדיון בוועדה לענייני ביקורת המדינה על דוח המבקר בנושא "שומר החומות"
(צילום: ערוץ כנסת)

במשמר הגבול נכון להיום חסרים 500 שוטרים, אך במשטרה מציינים שבמג"ב "יש סינרגיה טובה של שוטרים בשירות סדיר, שממשיכים לשירות קבע". לעומת זאת בתחנות המשטרה השונות ברחבי הארץ התקנים רחוקים מלהיות מלאים והסובלים העיקריים מכך הם אזרחי מדינת ישראל.