כמעט חצי יממה אחרי תחילת מתקפת הפתע של חמאס, מודים בצה"ל לראשונה שמפקדים נהרגו, ושארגון הטרור מחזיק בשבויים ובחטופים. "נפתחה מלחמה בוודאי לא כמו שרצינו", אמר דובר צה"ל, תא"ל דניאל הגרי.
"יש יישובים שטוהרו וכעת יש שני מוקדים עיקריים עם בני ערובה - באופקים ובקיבוץ בארי, שם יש כוחות מיוחדים", אמר דובר צה"ל. "יש לחימה על מפקדת אוגדת עזה עצמה, מחנה רעים, והכוחות בתוך הבסיס מנהלים לחימה על המפקדה בסיוע מסוקי קרב". על מפקדת האוגדה צה"ל השתלט מחדש אחרי 13 שעות של לחימה.
1 צפייה בגלריה
סריקות באופקים
סריקות באופקים
סריקות באופקים
(צילום: אילנה קוריאל)
תא"ל הגרי אמר כי "מסוקי קרב תוקפים מאות פעמים במוקדי הפרצות והרגנו כך מאות מחבלים. המאמץ העיקרי הוא להרוג את כל המחבלים שחדרו לשטחנו. שעות קשות לפנינו. יש הרוגים, בהם מפקדים ולוחמים. יש חטופים ושבויי מלחמה שחמאס לקח לעזה. אנחנו מנהלים לחימה כבדה מאוד. זה לא מבצע. זה מלחמה. 31 גדודים כבר פועלים כעת בדרום ובעוטף".
הוא ציין כי ארבע אוגדות, של סדיר ומילואים, בדרכן לדרום. בפיקוד צפון, אמר, "אין אירועים ואנחנו ערוכים גם שם - מי שיתקוף אותנו שם ישלם מחיר כבד מאוד". הוא ציין כי אין צפי לתקיפה מדרום לבנון: "אין לנו מידע על כך, ויש לנו מוכנות ודריכות גבוהה בזירה הצפונית". לגבי גזרת יהודה ושומרון אמר כי "אנו מתגברים בגדודים נוספים גם את אוגדת יו"ש".
במהלך תקיפות חיל האוויר על הפרצות בגדר ופעולות לפינוי הנפגעים, ארבעה מסוקים בהם מסוק קרב מסוג אפאצ'י ומסוק יסעור לחילוץ, נפגעו מאש קליעים. הצוותים נחתו בשלום וממשיכים בלחימה באוויר.
בהצהרה נוספת שמסר הגרי מאוחר יותר הוא הדגיש כי "בכל מקום שיש בו אנשי חמאס, אין נקודה שתהיה עבורם בטוחה", והזהיר מפני הפצת מידע שגוי: "אנחנו נמסור את הנתונים בצורה מדויקת בהמשך. צריך לגלות אחריות, יש המון פייק ברשותות. אנו נעדכן באופן רציף וניתן את תמונת האמת כהווייתה, גם אם היא קשה, וכרגע יש לחימה קשה בעוטף עזה".
הגרי אמר כי "יש גם אי-ודאות. תושבי הדרום, בדגש על תושבי העוטף, נמצאים כרגע בבתים, ליד חלקם עוברים מחבלים. כל כוחות צה"ל האפשריים, בדגש על כוחות מיוחדים, נמצאים שם ונלחמים. התושבים מגלים חוסן אדיר". דובר צה"ל ציין כי הצבא "החל בגיוס מילואים נרחב. נגייס ככל הנדרש, עד מאות אלפים. כמו שאמרתי, אנחנו במצב מלחמה ובדריכות מלאה. מי שיתקוף אותנו, בין אם מהזירה הצפונית או אזור אחר, ישלם מחיר כבד מאוד".
דובר צה"ל אמר עוד כי הצבא "יגיע למיצוי הלחימה בשעות הקרובות. נחזיר את תמונת המצב של הביטחון בתוך היישובים ונעדכן שוב על השלמת הסריקות וטיהור והריגת המחבלים. מדובר במצב שלא ידענו הרבה מאוד שנים, נדרשת אחריות לאומית ולכידות. כפי שצה"ל הוכיח בעבר שהוא יודע להתמודד עם כל מלחמה ולנצח אותה באופן נחרץ, כך גם יהיה הפעם".
טלי חדד מאופקים מספרת על רגעי הירי
(צילום: אילנה קוריאל)

בקיבוץ בארי מוחזקים עשרות בני ערובה על ידי מחבלים. מוקדם יותר הוערך כי כ-10 מחבלים פשטו על אופקים, התבצרו במיגונית ובאחד הבתים עם רימונים וכלי נשק והחלו בחילופי אש עם הכוחות שהגיעו למקום. במהלך חילופי האש באופקים נרצחו אזרחים ונהרגו גם אנשי כוחות הביטחון, חלק מהמחבלים חוסלו. הימ"מ הגיע למקום והחל לנהל משא ומתן עם המחבלים שלא חוסלו.
תושבת אופקים טלי חדד סיפרה הבוקר כי בנה נפצע מירי המחבלים שחדרו ליישוב. "בשעה 06:00 בבוקר שמענו אזעקות. הבן שלי, שסיים קורס קצינים, לקח את הנשק שלו והתחיל לרוץ, ואנחנו יצאנו אחריו. שמענו יריות בגן הידידות, שם המחבלים התבצרו וירו על כל מי שעבר. לא עזבתי את הבן שלי, רצתי אחריו ממקום למקום במהלך חילופי האש, והוא נפגע בבטנו כשרץ אחרי המחבלים. היו פצועים נוספים בתוך השכונה". טלי סיפרה כי "היה פה ממש מחדל. היה פיצוץ, אני שכבתי על הרצפה בזמן חילופי היריות, כשהכוחות הגיעו. ראיתי מחבל לבוש באפוד זוהר כתום נכנס למיגונית וזורק רימון עשן. התחננתי ואמרתי שהוא שם, אבל הכוחות לא חתרו למגע. המחבל נכנס לתוך הבית".