5 צפייה בגלריה
הועדה המסדרת ניר אורבך
הועדה המסדרת ניר אורבך
מה יעשה אורבך?
(צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת )
המערכת הפוליטית כולה מחכה לראות מה ייצא מפגישותיהם של ראש הממשלה נפתלי בנט וח"כ ניר אורבך, שנועדו הבוקר (ראשון) בפעם השנייה ב-72 השעות האחרונות. אורבך מצידו דרש בימים האחרונים לראות שינויים בהרכב הקואליציה, ובקואליציה מקווים שאחד משני חברי הכנסת המורדים - מאזן גנאים או ג'ידא רינאווי זועבי - יחזירו את המנדט לכנסת.
חבר הכנסת מוסי רז ממפלגתה של רינאווי זועבי אמר הבוקר לאולפן ynet: "אמרתי לה החלטות צריך לקבל יחד. יש הרבה מאוד דברים שאני לא אוהב בממשלה ויש דברים שאני אוהב". לדבריו, "זו הממשלה כנראה הימנית ביותר בתולדות ישראל". עם זאת ציין כי במרצ מתכוונים להילחם על קיום הממשלה: "היא עושה דברים טובים למען החברה הערבית בישראל ובכלל ממשלה שמתפקדת היטב".
"אורבך - בעיה כמו זועבי וגנאים"
(צילום: ירון ברנר)

5 צפייה בגלריה
מוסי רז, ג'ידא רינאווי זועבי ,עידית סילמן
מוסי רז, ג'ידא רינאווי זועבי ,עידית סילמן
רז, זועבי וסילמן. "שניים כבר הצביעו אי-אמון מימינה. כולם מתעסקים בח"כים ערבים"
(צילום: יואב דודקביץ' )
בריאיון הבהיר כי הבעיה לא מתחילה ונגמרת בשני הח"כים ממרצ ומרע"מ - אלא דווקא בימינה. "קודם כל כולנו על הקצה", אמר. הוא הסביר: "כל הדיון מתקיים כאילו הבעיה היא רק רינאווי וגנאים, אבל גם את אורבך צריך להזכיר. יש כאן לחץ חזק מאוד מצד ימין כל הזמן להעביר חוקים ימניים. שני ח"כים מימינה - שיקלי וסילמן - כבר הצביעו אי אמון בממשלה, מה שלשמחתי לא קרה עם גנאים ועם זועבי, זה גם לא יקרה".
"השלישי מימינה - אורבך - גם הוא איים לעשות את זה, וכולם מתעסקים רק בח"כים הערבים אז צריך לראות כמו שאתה תיארת את זה, שזה משבר יותר משולב". רז מכנה את הקמת הממשלה "פרויקט ייחודי בתולדות המדינה": "זה לא קל, לא סתם לא עשו את זה בעבר. הכי קל כשרק יהודים מחליטים, אבל אנחנו יכולים להתגבר על הקשיים".
על הארכת התקנות ביהודה ושומרון אמר רז כי הן "לא טובות", אבל במרצ תומכים בהן: "התחייבנו לסטטוס קוו והן הסטטוס קוו. בדיוק מאותה סיבה שאנחנו חושבים שההחלטה לתת חופש הצבעה על חוק הדגל הייתה שערורייה".
5 צפייה בגלריה
ישיבת סיעה מרצ
ישיבת סיעה מרצ
"הממשלה תחזיק להערכתי עוד שנה, ויותר"
(צילום: יואב דודקביץ')
- אתה חושב שניתן להגיע ל-60 ח"כים יציבים בימים הקרובים? "התשובה היא כן. יש רושם כאילו יש סחף ענק, אבל מחר תמלא שנה לממשלה. בהצבעה להקמתה היא עברה ברוב של 60-59. זה פחות או יותר המצב גם היום בכנסת. איך לפתור את המשבר? אני אומר להמשיך עם הסטטוס קוו. להעביר את התקנות האלה, אבל גם לגנוז כל מיני חוקי דגל ועדות קבלה וכל מיני קשקושים אחרים שבאים מהצד הימני של הממשלה. אסור להסכים איתם. האם יש הסכמה? כרגע לצערי לא. לא בימין ולא בשמאל. אנחנו כולנו רוצים את הממשלה הזו, לא נוותר כל כך מהר".
- אתה חושב שזועבי תתפטר בסופו של דבר? "תראה, אני לא יודע מה יהיה בעתיד. אני רוצה לפתור את הבעיה בדרך אחרת. אני רוצה לפתור אותה בדרך שותפות והסכמה וזו הדרך שאני מעדיף".
"נטפל בבעיות, ראשי הסיעות עושים לילות כימים בשביל זה"
(צילום: אלי מנדלבאום, ירון ברנר)

השרה קארין אלהרר התראיינה אף היא הבוקר ואמרה לאולפן ynet כי "נעשים כל הזמן ניסיונות מאוד משמעותיים כדי לייצב את הקואליציה". לדבריה, "כל חברי הקואליציה צריכים לדעת שאנחנו המחסום האחרון מול אובדן הליברליות ועליית שמרנות בלתי נתפסת בישראל".
היא הודתה: "יש לנו רוב להעביר את רוב הדברים. כן יש דברים שיש לנו בעיות, ונטפל בהן. אנחנו, בעיקר ראשי הסיעות, עושים לילות כימים כדי לפתור את הבעיות".
5 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
"בליכוד מדברים כמו בן גביר. חייבים לעצור את זה"
(צילום: אלכס קולומויסקי)
למרות הקשיים, ח"כ רז ממרצ הביע אופטימיות בקשר להמשך כהונת הממשלה: "אתמול הייתי בהפגנה. חזרנו לבלפור, לכיכר פריז, להביע תמיכה בממשלה. אנחנו מתכוונים להילחם עליה שתמשיך הלאה לעוד שנים. חשבו שהממשלה לא תעביר תקציב - והיא העבירה. חשבו שלא תחזיק מעמד שנה - החזיקה. ותחזיק מעמד גם עוד שנה להערכתי, ויותר".
הוא טען כי ליו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו אין רוב בכנסת להליכה לבחירות. "כולנו רואים את הסקרים, מערכת בחירות חמישית תוביל לבחירות שישיות - תוך כדי התחזקות של הימין הקיצוני ביותר. בליכוד הבעיה כבר לא נתניהו - הבעיה שבליכוד מדברים כמו בן גביר וכהנא. את זה אנחנו חייבים לעצור. חלקים מהליכוד הופכים יותר קיצוניים מהציונות הדתית, זו הבעיה שלנו".

ח"כ אלי כהן מהליכוד: "כל יום שהממשלה ממשיכה - הניצחון שלנו בבחירות יותר מתוק"

חבר הכנסת והשר לשעבר אלי כהן (הליכוד) התראיין גם הוא הבוקר לאולפן ynet ואמר כי מבחינת הליכוד, הדבר החשוב ביותר זה ללכת לבחירות. "להערכתנו נקבל יותר מ-60 שיש לנו בסקרים", טען. "מבחינת המדינה, עדיף לא ללכת לבחירות, המפתח היה אצל גדעון סער, אבל נראה שהוא זרק את המפתח".
"הקואליציה לא תשרוד את המושב הנוכחי"
(צילום: נדב אבס, ירון ברנר)

הוא הסביר את ההערכה האופטימית שלו לגבי תוצאות הבחירות, אם וכאשר נצא למערכת חמישית: "אני אומר לך, כל יום שהממשלה הזו של בנט ועבאס ממשיכה הניצחון שלנו בבחירות יהיה מתוק יותר. למה הם מחכים? בכל מקרה הממשלה הזו לא תהיה עם יותר מ-60 מנדטים. גם עם אורבך, זועבי וגנאים. המשחק עכשיו - מי יהיה ראש הממשלה בממשלת מעבר".
לדבריו, "אצלנו בכל מקרה יש תובנה שהקמת ממשלה חליפית שלא תוכל לעשות רפורמות משמעותיות במערכת המשפט, בפרקליטות, אין לה זכות קיום. להערכתי זה לא יכול לקרות ולא נוכל לקיים באמת ממשלה מתפקדת בכנסת הזו - אז הכיוון הוא הליכה לבחירות. הדבר האחראי עכשיו לעשות זה שבנט ולפיד יתכנסו, יבינו שהעסק מתפרק, ויחליטו מי הולך להיות ראש ממשלת מעבר כדי שנוכל לצאת לבחירות בתאריך מוסכם".
5 צפייה בגלריה
אילת שקד, נפתלי בנט וניר אורבך
אילת שקד, נפתלי בנט וניר אורבך
"אם לא אורבך, יהיה מישהו אחר. שקד אדריכלית הממשלה"
(צילום: יואב דודקביץ')
- יש התקדמות עם אורבך? ראיתי שבליכוד לא מוכנים לקבל כל אחד. על איילת שקד יש וטו לשריון? "בנושא איילת שקד יש אצלנו זעם גדול בימין כיוון שהיא אדריכלית אותה ממשלה. מצד אחד היא מנופפות בדגל הימין, אבל מצד שני כל הזמן דואגת להלך אימים על כאלה שרוצים לחזור ולהקים ממשלת ימין. אני אומר לך, אם לא אורבך, יהיה מישהו אחר. יש עוד אחרים שאיתם אנחנו מדברים ומתנהלים איתם מגעים".
כהן טען כי ייתכן שמחזיקים את אורבך בגרונו, כלשונו. "אין שום הסבר אחר אלא אם כן מישהו מחזיקו בגרונו אחרת מדוע אורבך לא מגיע, אבל אם הוא לא יגיע אז יגיע מישהו אחר", אמר. הוא העריך כי "הקואליציה לא תשרוד את המושב הנוכחי".