3 צפייה בגלריה
נשיא לבנון מישל עאון
נשיא לבנון מישל עאון
נשיא לבנון מישל עאון, ואסדת הגז כריש
(צילום: אוראל כהן, AFP, DALATI AND NOHRA)
נשיא לבנון, מישל עאון, הודיע באופן רשמי כי ארצו אישרה את הסכם הגבול הימי עם ישראל - אך הדגיש כי לא מדובר בתחילתו של נרמול יחסים עם ירושלים. בנאום שנשא הערב (חמישי) לציבור הלבנוני אמר עאון כי ההסכם מספק לארץ הארזים את היציבות שייחלו לה - וכי "מה שהיה פעם חלום או חזון, הפך למציאות: לבנון היא מדינת נפט".
3 צפייה בגלריה
עמוס הוכשטיין עם הנשיא הלבנוני מישל עאון
עמוס הוכשטיין עם הנשיא הלבנוני מישל עאון
המגעים היו ממושכים ומורכבים. המתווך האמריקני עמוס הוכשטיין בפגישה עם עאון
(צילום: רויטרס)
"לאחר שישראל הודיעה שהיא מסכימה לטיוטה הסופית, אני מודיע רשמית שלבנון מקבלת את תנאי ההסכם כפי שהובאו", אמר עאון. "ההסכם הזה לא גרם לנו לשום ויתורים, ולא מדובר בשום סוג של נורמליזציה - אלא בהסכם דרך צד שלישי", הדגיש הנשיא והזכיר כי "לא מדובר בתהליך שארך שעה, אלא החל עוד ב-2010". הוא ציין כי המגעים היו ממושכים ומורכבים, אך כעת נותר רק לחתום על ההסכמים ולעדכן את האמריקנים.
"אני מקווה שסיום המשא ומתן הקשה שלבנון הייתה בו במשך עשור יהווה התחלה חדשה ומבטיחה של יסודות ההתאוששות הכלכלית שלבנון זקוקה להן בזכות חיפושי הגז והנפט", אמר עאון שהזכיר את הערבויות שקיבל מצרפת וארצות הברית לקידוח הנפט.
3 צפייה בגלריה
מפה חלוקה חלקה של שטח אסדה אסדת גז כריש מים טריטוריאליים הסכם ישראל לבנון אינפו אינפוגרפיקה
מפה חלוקה חלקה של שטח אסדה אסדת גז כריש מים טריטוריאליים הסכם ישראל לבנון אינפו אינפוגרפיקה
"הישג היסטורי". מפת ההסכם
"הצלחנו לשמור על הבלוקים שלנו בגבול הימי, ושמרנו את כל שדה קאנא מבלי לפגוע בו. מה שקרה אמש זה הישג הסטורי, הצלחנו להשיג 860 קמ"ר שהיו במחלוקת ולא ויתרנו על שעל אחד לטובת ישראל. כל זאת מבלי שנשלם פיצויים לישראל מכסף לבנוני", אמר הנשיא, בהתאם להסכם שחברת טוטאל הצרפתית תשפה את ישראל על הרווחים שעשויים להגיע מהשדה שהועבר ללבנון. "הפיצויים של ישראל משדה קאנא יהיו בין ישראל לבין טוטאל, ללא שום קשר ללבנון".
לפי עאון, הצעד הבא של לבנון יהיה משא ומן עם סוריה וקפריסין לשרטוט הגבול הימי ביניהן. הוא הודה לנשיא האמריקני ג'ו ביידן ולמתווך מטעמו עמוס הוכשטיין וכן לנשיא צרפת עמנואל מקרון על חלקם במגעים.