רק בתחילת החודש נשא תת-אלוף עופר וינטר, הקצין ששוחרר מצה"ל לאחר ששוב לא קודם, נאום ביקורתי למדי באריאל - שבו העביר ביקורת חריפה על הדרג המדיני. היום (רביעי) הוא אמור היה לנאום בכנס לקצינים בתל אביב - תחת השם "זמן הכרעה" - אך הפעם בצה"ל החליטו לאסור עליו לשאת דברים. "וינטר טרם השתחרר מצה"ל ונמצא בתוקפת פרישה, ועל כן חלות עליו פקודות הצבא", הבהירו בדובר צה"ל - שם החליטו לא לאשר את בקשתו להשתתף בכנס.
הם הסבירו כי "מדובר בכנס פומבי, שהשתתפות משרתי צה״ל בו נדרשת באישור. לאחר בחינת הבקשה, מאחר שמדובר בכנס העוסק בנושאים צבאיים ובמדיניות צה"ל, עד כדי הבעת מחאה במהלך מלחמה, הוחלט שלא לאשר את הבקשה, בהתאם לפקודות".
1 צפייה בגלריה
תת אלוף עופר וינטר
תת אלוף עופר וינטר
וינטר בכנס, היום
(צילום: עידו ארז)
הנאום הביקורתי של וינטר, החודש
(צילום: עידו ארז)

מארגני הכנס הודיעו עוד קודם לכן כי "בצה״ל מבקשים למנוע מתא"ל וינטר לשאת דברים הערב במהלך כנס 'זמן הכרעה'" - וציינו כי יפנו לצה"ל כדי להבין מדוע. "מדובר בהרצאה בנושא מקצועי של הכרעה צבאית וניצחון", טענו. לכנס שייערך הערב באקספו בתל אביב יגיעו לפי הערכות המארגנים כאלף קצינים במילואים, בהם ארבעה אלופים, 14 תתי-אלופים, כ-50 אלופי משנה, כ-165 סגני אלופים ומאות קצינים נוספים בדרגות שונות.
לאחר הודעת דובר צה"ל מסרו: "תת-אלוף עופר וינטר יגיע הערב לכנס המפקדים והלוחמים במילואים, אך לא יישא את ההרצאה שתוכננה בפני הקהל".
בנאומו בתחילת החודש, כחודש לאחר שהרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי הודיע לו על שחרורו מצה"ל, תת-אלוף וינטר מתח ביקורת על הדרג המדיני, באופן מרומז, ואמר כי "האויב כבר לא מתרגש מסיסמאות חלולות ודיבורי רהב. אני מכיר אישית את רוב מפקדי השדה, הם עושים הכול כדי לנצח - אבל זה לא בעיה שלהם".
הוא הוסיף: "במזרח התיכון אתה חייב להיות אריה - אחרת יאכלו אותך. תפקידו של צה"ל זה להיות אריה, להכריע, להפיל את האויב על הברכיים - בלי תירוצים וסיפורים".
"מי זה חמאס? כמה פלסטינים מצ'וקמקים - צריך להוריד כפפות ולהילחם כמו שצריך, אפשר לעשות את זה ומהר", הוסיף. "במלחמת ששת הימים פירקנו את צבאות ערב. זה לא ייאמן כל כך הרבה זמן אנחנו גוררים את זה. מי זה חיזבאללה? אני לא מזלזל אבל אנחנו הצבא הכי חזק במזרח התיכון, לא בגלל האמצעים - אלא בגלל הרוח".