הארכת מעצרם של אלישע ירד ויחיאל אינדור בבית המשפט המחוזי בירושלים
(צילום: גיל יוחנן)

נמשכת חקירת הירי למוות בקוסאי מעטאן בן ה-19 בכפר בורקה שליד רמאללה: רועה הצאן היהודי מהתקרית נעצר בחשד לרצח, נחקר בפרשה - ושוחרר אתמול. כך נודע ל-ynet. במקביל, בצהריים התקיים בבית המשפט המחוזי בירושלים דיון בערעור על הארכת מעצרם של שני החשודים המרכזיים בפרשה - אלישע ירד ויחיאל אינדור. בתום הדיון קבעה השופטת כי ירד ישוחרר למעצר בית ואינדור יישאר במעצר. שחרורו של ירד נדחה עד השעה 20:00 כדי לאפשר למשטרה להגיש ערעור על ההחלטה.
רואה הצאן נחקר לאחר שהגיע לתחנת משטרה כדי להגיש תלונה. במסגרת שחרורו, נקבע כי רועה הצאן, המתגורר במאחז הבלתי חוקי עוז ציון, יורחק מהכפר בורקה למשך 30 יום. לפי שעה, מהחקירה עולה כי למשטרה קיימת מורכבות מסוימת בהשגת תשתית ראייתית מספקת נגד החשודים.
3 צפייה בגלריה
עו"ד אביחי חג'בי עם אלישע ירד
עו"ד אביחי חג'בי עם אלישע ירד
אלישע ירד בבית המשפט, היום
(צילום: רויטרס/Ronen Zvulun)
בצעד חריג, לדיון בבית המשפט המחוזי הגיע ממלא מקום מפקד ימ"ר ש"י. הדיון הופסק לזמן קצר לאחר שנציג המשטרה הגיע לא מוכן. בדיון פנתה השופטת לנציג המשטרה ושאלה, "יש עוד משהו? תגיע כמו שמגיעים לדיון". נציג המשטרה השיב: "תני לי עשר דקות להביא את המסמך". השופטת נזפה, "תבוא מאורגן", ועצרה את הדיון.
גם אחרי שהתחדש הדיון, מתחה השופטת ביקורת על התנהלות המשטרה. "למה אתם צריכים אותו עוד במעצר?", שאלה השופטת על ירד, ונציג המשטרה השיב: "יש עוד פעולות". השופטת אמרה: "לא הבנתי למה הוא צריך להישאר במעצר. ממליצה שהוא יילך למעצר בית".
השופטת קבעה כי ירד, הדובר לשעבר של ח"כ לימור סון הר מלך מעוצמה יהודית, ישוחרר למעצר בית. אינדור יישאר במעצר ובני משפחתו יוכלו לסעוד אותו במחלקת האשפוז. "חומר הראיות המבסס חשד למעורבות באירועים אינו ברף המינימלי הדרוש לצורך ביסוס חשד סביר בכל הנוגע לעבירות ההמתה", אמרה השופטת בנוגע לירד. "לא שוכנעתי כי יש בראיות שנאספו כדי לבסס חשד סביר למעורבתו בעבירות החמורות שבהן הוא נחשד. בדומה, אף הראיות שעניינן שיבוש מהלכי משלט בעוצמה נמוכה מאוד, שספק אם הן מצדיקות את המשך המעצר".
3 צפייה בגלריה
אלישע ירד החשוד באירוע הירי בבורקה
אלישע ירד החשוד באירוע הירי בבורקה
אלישע ירד וזירת האירוע ליד בורקה
(צילום: דובר צה"ל, לירן תמרי)
על פי גרסת המתנחלים, רועה צאן אחד יצא למרעה בשעות אחר הצהריים בערב שישי האחרון - לאור החום הכבד. בשלב מסויים, סמוך לשעה 18:00, הגיעו לכיוון הרועה שהיה לבדו, קבוצת פלסטינים - ואז פרץ עימות שבמהלכו השתמשו הפלסטינים באבנים, זיקוקים ואלות. רועי הצאן במקום הזעיקו מתנחלים שמתגוררים באזור, ואז על פי החשד הגיעו ירד ואינדור, שמתגוררים בהתנחלות ובגבעה שסמוכים למקום התקרית.
במהלך העימות, נפגע אינדור בראשו מאבן ונפצע קשה. על פי החשד, הוא זה שירה למוות במעאטן - ולפי שעה נבדק אם הירי נעשה לפני הפגיעה בראשו, או אחרי. מלבד אינדור וירד, נעצרו על ידי המשטרה שלושה צעירים אחרי התקרית. גם הם נחקרו בחשד לרצח, אך שוחררו גם הם. שלשום גבו החוקרים עדות ראשונה מאינדור, שטען כי "פעלתי מתוך הגנה עצמית".
לפי שעה, גורמי ביטחון ישראלים ביקשו מהפלסטינים לנתח את גופתו של מעאטן, או לפחות לקבל את ממצאי הנתיחה מאנשי הבריאות הפלסטינים - אך עד כה ככל הנראה לא נערכה נתיחה לגופה. במקביל, ניסיון העבר מלמד כי במידה שבמשטרה לא יצליחו לגבש תשתית ראייתית מספקת לכדי הגשת כתב אישום, ייתכן שבמערכת הביטחון יעשו שימוש בצווי מעצר מנהליים נגד ירד ואינדור, כמו במקרים קודמים - באום ספא, חווארה ותורמוסעיא. לפי שעה, נמצאים במעצר מנהלי שמונה יהודים.
3 צפייה בגלריה
בית החולים ברמאללה
בית החולים ברמאללה
קוסאי מעטאן בן ה-19
(צילום: רויטרס/Ali Sawafta)
אתמול נעצרו גם חמישה פלסטינים תושבי בורקה, שני קטינים ושלושה בגירים, בחשד שלקחו חלק בעימות הקטלני. לפי המשטרה, החמישה חשודים בתקיפה בנסיבות מחמירות וחבלה חמורה, וצפויים מעצרים נוספים.
עו"ד עדי קידר מארגון "חוננו", המייצג את החשודים יחד עם עורכי הדין נתי רום ואביחי חגבי, מסר: "אני קורא לעצור באופן מידי את כלל הפורעים הערבים ולחקור אותם בחשד לניסיון רצח".
בתוך כך, שורת רבנים מהציונות הדתית, בהם דב ליאור, שמואל אליהו, שלמה אבינר ואליקים לבנון, שיגרו מכתב תמיכה בירד ובאינדור ותקפו את מערכת אכיפת החוק בגין המעצרים. "אנו מתפלאים על מערכת אכיפת החוק ביהודה ושומרון שמהרה לעצור יהודי פצוע באשמת רצח ורק לאחר שלושה ימים עצרה ערבים שפצעו, הכו, זרקו סלעים וירו זיקוקים על יהודים. לצערנו, אין כאן חיפוש האמת אלא ניסיון לרצות את הקהילה הבינלאומית", הם כתבו.
"כולם שווים בפני החוק הוא כלל יסודי בהלכה היהודית ובכל מערכת משפט המתוקנות בעולם שלמדו מאתנו. הכלל הזה הוא כלל יסוד במערכת המשפט הישראלית ופלא בעיננו שמערכות המשפט והמשטרה והשב"כ מתעלמים מהכלל הזה פעם אחר פעם", הם הוסיפו. "לא ייתכן שמערכות האכיפה, הפרקליטות והמשטרה יתייחסו להשתלטות של ערבים על קרקע בשוויון נפש, ומאידך יעקרו פרדסים וכרמים של מתיישבים יהודים".