הרצוג: "בחדרים סגורים יש תמיכה רחבה בפשרה"
(צילום: לע"מ)

נשיא המדינה יצחק הרצוג אמר אמש (יום רביעי) כי בניגוד להצהרות הפומביות - בחדרים סגורים יש למתווה פשרה שהציע תמיכה רחבה. "עכשיו נדרשת הכרעה, החלטה מנהיגותית", אמר, "תורה של ההנהגה להעדיף את המדינה על פני הפוליטיקה".
הרצוג, שדיבר באירוע לציון 50 שנה לקרב הגבורה של לוחמי חטיבת 14 בסיני במהלך מלחמת יום הכיפורים, אמר כי בעוד אז האיום הקיומי על ישראל היה חיצוני - היום הוא פנימי. "לפני 50 שנה בדיוק עמדנו בפני איום קיומי מבחוץ, כשאויבינו עמדו עלינו לכלותנו. והיום, יובל שנים אחרי מלחמת יום הכיפורים, מדינתנו האהובה שוב מאוימת ומעורערת, רק שהפעם - האיום הוא פנימי. שוב המחיר עלול להיות כבד מנשוא, שוב כולנו עומדים למבחן. כאילו לא למדנו לקח", אמר.
2 צפייה בגלריה
יצחק הרצוג
יצחק הרצוג
"עכשיו נדרשת החלטה מנהיגותית". הרצוג
(צילום: יריב כץ)
הוא הוסיף: "המשבר שאנו נמצאים בתוכו פוגע בנו בצורה חמורה ומסוכנת - בחברה, בכלכלה, ומעל הכל בביטחון. הקונספציה, ההתעלמות מהמציאות המאיימת ומסדרי העדיפויות האמיתיים של המדינה - היא אם כל חטאת".
הרצוג כינה את מגילת העצמאות "מסמך מכונן", אחרי הסערה שלשום בעקבות דברי נציג הממשלה עו"ד אילן בומבך בדיון בבג"ץ, והוסיף כי "בפני הצדדים עומדת הצעה שמהווה בסיס להבנות שישמרו על ישראל כדמוקרטיה יציבה ברוח המגילה - ויאפשרו לנו לצאת מהמשבר שפוקד אותנו זה תשעה חודשים".
הוא ציין: "הרשו לי רגע לחשוף אתכם למה שקורה בחדרים הסגורים - יש להצעה הזו תמיכה רחבה של גורמים בקואליציה ובאופוזיציה, של נשות ואנשי משפט, מחקר, ממשל וחברה אזרחית ממגוון רחב של עמדות. עכשיו נדרשת הכרעה. עכשיו נדרשת החלטה מנהיגותית. עכשיו, רגע לפני ראש השנה, תורה של ההנהגה שלנו לא להסתכל רק על הבייס. עכשיו תורה להעדיף את המדינה על פני הפוליטיקה. עכשיו תורה להושיט יד באמת, בכבוד, בפומבי, להיענות להושטת יד, ולהגיע כבר להסכמות".
2 צפייה בגלריה
מגילת העצמאות במלואה
מגילת העצמאות במלואה
"הבנות שישמרו על ישראל כדמוקרטיה יציבה ברוחה". מגילת העצמאות
(צילום: אתר הכנסת)
הרצוג קרא למנהיגים לגלות אומץ ואחריות, "לצאת מהקיבעון, ולהוציא אותנו מהמשבר. זה רגע האמת של ההנהגה הפוליטית. המנהיגים חייבים לנו את האמת - אפשר לייצר הסכמות, אפשר לעצור את הסכנות, אפשר להחזיר את המדינה לשפיות, אפשר לחזור לאהבת ישראל, אפשר לעשות כאן שנה של תקווה. זאת האמת".
הוא התייחס להתנהלותו של הדיון על החוק לביטול עילת הסבירות, שלדבריו שיקף איך ראוי לנהל שיח בדמוקרטיה. "מובן מאליו שאפשר וצריך לעשות שינויים ביחסי הרשויות ולהתאימם למציאות משתנה - אבל רק בהסכמה רחבה", הדגיש. "ומובן מאליו - ואסור שזה יהיה אפילו נושא לדיון - שבמדינת ישראל היהודית והדמוקרטית חובה על כולם להיות כפופים לשלטון החוק ולציית לפסיקות בית המשפט".
לדבריו, "מובן מאליו שכבוד הדדי בין רשויות השלטון, לצד הצבת גבולות גזרה מובנים ביניהן באמצעות 'חוק יסוד החקיקה', הם מרכיבי ליבה חיוניים בדרך לפתרון המשבר. זו הדרך לכך שמחלוקות פוליטיות יתקיימו בתוך גבולות ברורים, ולא יזלגו לחשש מפני שינויים משטריים; זו הדרך לכך שהביקורת השיפוטית תהנה מלגיטימציה רחבה וחוצת מחנות, ואמון הציבור בכל הרשויות יגבר".
הרצוג סיכם: "יש לנו מדינה אחת. מדינה יהודית, דמוקרטית, אבן שואבת ליהודי העולם; מדינה שבה חיים ביחד בשוויון ובכבוד הדדי בני אמונות, דתות, אורחות חיים ותפיסות עולם שונות - פסיפס ישראלי מרהיב שמבקש לחיות ביחד ולשגשג ביחד. יחד כייעוד משותף. עלינו לשמור על המדינה שלנו מכל משמר".
פורסם לראשונה: 20:13, 13.09.23