פנטיהו בדיון קודם בבית המשפט, בינואר
(צילום: עידו ארז)

ארבעה חודשים וחצי לאחר המשחק בנשק שהוביל למותו מפליטת כדור של רב"ט ברוך כברתה ז"ל, הפרקליטות הצבאית הגישה בצהריים (יום ב') כתב אישום נגד החייל ששיחק בנשקו, טוראי בנימין פנטיהו (19), בגין המתה בקלות דעת. מיוחסת לו גם עבירה של הדחה בחקירה, כיוון שניסה להניא חייל אחר מלמסור פרטים על הירי.
האסון, נזכיר, התרחש בלילה שבין 2 ל-3 בינואר השנה, בחדר המגורים של לוחמי גדוד המעברים "ארז" של חיל המשטרה הצבאית, במחנה ענתות שליד ירושלים. כבר במהלך החקירה הראשונית עלה החשד שפנטיהו לא רק פלט כדור במהלך משחק בנשק, אלא גם ניסה לטשטש ראיות ולשכנע את חבריו שנכחו בחדר בזמן האירוע למסור גרסה אחרת למה שאירע, בזמן שכברתה היה פצוע באורח אנוש. כברתה בן ה-19, תושב פתח תקווה, נפטר מפצעיו והותיר אחריו הורים ושישה אחים.
2 צפייה בגלריה
רב-טוראי ברוך כברתה ז"ל
רב-טוראי ברוך כברתה ז"ל
פנטיהו (ימין) בבית המשפט ורב"ט כברתה ז"ל
(צילום: דובר צה''ל, יאיר שגיא )
פנטיהו טען בחקירתו כי לא שיחק בנשק וכי האסון התרחש בשעה שניסה לתפעל תקלה בטיחותית בנשק. בתביעה הצבאית אמרו היום כי כתב האישום הוגש לאחר שימוע שבו נשמעו טענות ההגנה וכי לצד כתב אישום הוגשה גם בקשה להארכת מעצרו של החייל עד לתום ההליכים המשפטיים נגדו. עוד נמסר כי בשלב זה הוחלט, בהסכמת ההגנה, להאריך את המעצר רק עד 1 במאי. "התביעה הצבאית עומדת בקשר עם עורכת דינה של משפחתו של כברתה ז"ל, ועדכנה אותה בהגשת כתב האישום ובהתקדמות ההליכים עד כה", צוין.
האסון בגדוד ארז אירע על רקע רצף של תקריות בטיחות חמורות במשחקים בנשק ביחידה. ב-ynet וב"ידיעות אחרונות" נחשף אז כי לא מדובר באירוע מקרי בגדוד, שכן בשנה שעברה אירעו כמה תקריות דומות בשל פליטות כדור ומשחקים בנשק, ברצף מסוכן שלא נבלם על ידי קציני היחידה. שניים מאירועי פליטות הכדור התרחשו בחודשים שקדמו לאסון, והסתיימו ללא נפגעים. המקרים תוחקרו ביחידה בלבד ולא נפתחה לגביהם חקירת מצ"ח, אך לוחמים שהיו מעורבים בהם נשלחו למחבוש בכלא הצבאי.
2 צפייה בגלריה
הלווייתו של רב-טוראי ברוך כברתה
הלווייתו של רב-טוראי ברוך כברתה
הלווייתו של רב"ט כברתה ז"ל
(צילום: יריב כץ)
לפי העדויות, חיילים רבים בגדוד נהגו לזלזל בהוראות השימוש בנשק, לעתים בנוכחות מפקדיהם. בערב שלפני מות כברתה, יצוין, ערכו מפקדים בגדוד תדרוך בנושא איסור המשחקים בנשק לחיילים בפלוגה מקבילה. בצבא מסרו אז כי "צה"ל רואה בחומרה כל מקרה של משחק בנשק כעבריינות חמורה וימשיך לפעול למיגור תופעות דומות. נהלי הבטיחות מועברים בחיל המשטרה הצבאית באופן שגרתי ותקין".