בחודש שעבר, כשדונלד טראמפ הגיע לוועידת המפלגה הרפובליקנית במילווקי, הוא היה פופולרי יותר מתמיד. נסיון ההתנקשות בו כמה ימים קודם, יחד עם הסקרים שנתנו לו יתרון גדול על ג׳ו ביידן, הפכו את הוועידה לכמעט חגיגת זכייה בבחירות. שבועות ספורים חלפו, והאופוריה ממילווקי היא היסטוריה רחוקה. הדרמה המדהימה במפלגה הדמוקרטית, שהפכה לגמרי את המירוץ, הותירה את מחנה טראמפ בהלם שהוא עדיין מתקשה לצאת ממנו.
מאחורי הקלעים כבר נשלפות סכינים, וכמה מבעלי הברית של טראמפ לוחצים עליו להחליף את מנהלי הקמפיין, סוזי ויילס וכריס ל'סיויטה. לפחות בינתיים, דובריו של טראמפ מכחישים כי יש כוונה כזו.
3 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ נואם בועידת הרפובליקנים
דונלד טראמפ נואם בועידת הרפובליקנים
טראמפ נואם בוועידה הרפובליקנית לפני קצת פחות מחודש
(צילום: Alex Wong/AFP)
הבעיה הגדולה ביותר של טראמפ כרגע היא שהוא מוצא עצמו, בפעם הראשונה, נאלץ להיאבק על השגת כותרות מול קמפיין דמוקרטי אגרסיבי ונלהב. בעיה נוספת היא שאחרי הפרישה מהמרוץ של הנשיא ג'ו ביידן, ומול קמלה האריס בת ה-59, טראמפ בן ה-78 הוא עכשיו המועמד ה"מבוגר מדי", שמופיע במעט עצרות בחירות ונראה חסר אנרגיה. בעיה שלישית היא שבינתיים הוא לא מצליח למצוא קו התקפה יעיל נגד האריס, כזה שלא כולל טון סקסיסטי או גזעני.
בקמפיין של טראמפ עדיין סבורים כי הבחירות יוכרעו על אותם נושאים בהם התכוונו להשתמש נגד ביידן: הגירה, אינפלציה ופשע. אבל האינפלציה נמצאת בירידה ברורה וכמוה גם נתוני הפשע, ואפילו מעבר של מהגרים לא חוקיים בגבול. לא בטוח שלנושאים האלה יש עדיין את הכוח שהיה להם רק לפני חודשיים.
3 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ מסיבת עיתונאים אחוזת מאר א לגו פלורידה ארה"ב
דונלד טראמפ מסיבת עיתונאים אחוזת מאר א לגו פלורידה ארה"ב
הנשיא לשעבר במסיבת עיתונאים באחוזת מאר א-לגו בפלורידה. הלילה יקיים מפגש נוסף עם כתבים, בניו ג'רזי
(צילום: AP / Alex Brandon)
יועציו של טראמפ מנסים להכריח אותו לקשור את האריס לביידן בכל דרך, ולהימנע ככל שאפשר מלתקוף אותה על רקע גזעי או מגדרי. טראמפ מתקשה להישמע להוראות האלה, ויש לו קושי מיוחד עם מישהי כמו האריס.
"היא מרגיזה אותו", אמרה השבוע מגי האברמן, כתבת הניו יורק טיימס המקושרת לסביבתו של טראמפ. "היא סגרה את הפער בסקרים מהר מאוד, אחרי שהוא התרגל למירוץ הנוח נגד ג'ו ביידן. הוא ידע איך לתקוף את ביידן, אבל האריס היא אישה, והיא אישה שחורה, ושני הפקטורים האלה תמיד היו מאתגרים עבור טראמפ. בני בריתו יגידו שהוא מעליב ותוקף את כולם בלי קשר למגדר או גזע, וזה נכון שהוא העליב מגוון רחב של אנשים, אבל הוא תמיד מתקשה יותר מול נשים, ובמיוחד נשים שחורות".
3 צפייה בגלריה
ארה"ב קמלה האריס עצרת ב נבאדה לאס וגאס
ארה"ב קמלה האריס עצרת ב נבאדה לאס וגאס
טראמפ קיווה להתמודד מול ביידן - ומתקשה במרוץ מול האריס
(צילום: REUTERS/Kevin Mohatt)
מאז הוועידה הרפובליקנית השתתף טראמפ רק בשלוש עצרות בחירות. לטענתו, הוא מתכוון לחזור בכל הכוח אחרי הוועידה הדמוקרטית בשבוע הבא. אבל בינתיים, בפוסטים שהוא מעלה ברשת החברתית שלו, אפשר לראות מה באמת מציק לו ועל מה הוא לא מצליח להתגבר: הוא רצה לרוץ מול ג'ו ביידן ולוקח ממש אישית את החלפתו בהאריס.
"הדמוקרטים לא רוצים שום קשר עם ביידן", כתב אתמול הנשיא לשעבר. "עכשיו הוא את אובמה ואת 'קרייזי ננסי (פלוסי)' יותר משהוא שונא אותי. הוא כועס בצדק. הם גנבו ממנו את המועמדות". הלילה יכנס טראמפ במסיבת עיתונאים במועדון הגולף שלו בניו ג'רזי, בתקווה להחזיר את המומנטום לקמפיין.