שר הביטחון יואב גלנט ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' הסכימו הערב (רביעי) על הקמת ועדה ציבורית לבחינת תקציב הביטחון המתוקן לשנת 2024. זאת לאחר חילוקי דעות שהיו בין השניים בנוגע להיקף התקציב, וכן בשל דרישתו של סמוטריץ' לקבל תשובות והסברים לדרישות מערכת הביטחון.
2 צפייה בגלריה
בצלאל סמוטריץ', מטוס F-35, יואב גלנט
בצלאל סמוטריץ', מטוס F-35, יואב גלנט
בצלאל סמוטריץ', מטוס F-35, יואב גלנט
(צילום: עמית שאבי, JACK GUEZ / AFP, שחר יורמן)
הוועדה תורכב משני נציגים מטעם ראש הממשלה, שני נציגים של שר הביטחון ושני נציגים של שר האוצר, וישתתפו בה באופן קבוע נציגי בנק ישראל, משרדי האוצר והביטחון, צה"ל, מל"ל והמועצה הלאומית לכלכלה. תת-אלוף במיל' יעקב נגל הוא המועמד המועדף על ראש הממשלה בנימין נתניהו, גלנט וסמוטריץ' לעמוד בראש הוועדה. המנדט של הוועדה יהיה להמליץ על גובה התקציב הנדרש, מקורותיו ושימושיו, סדר עדיפויות, בניין הכוח, התעצמות, גובה תקציב, מפת איומים עדכנית וצורכי המשק והכלכלה. כעת יועבר כתב המינוי לחתימת נתניהו והוועדה תכונס ותחל בעבודתה.
סמוטריץ' מסר כי "הקמת הוועדה לבחינת תקציב הביטחון היא צעד חשוב לכלכלה ולביטחון. אירועי 7 לאוקטובר ומלחמת חרבות ברזל שאנחנו מנהלים מאז ערערו רבות מהנחות היסוד שעל בסיסם נוהלו בניין הכח, ההתעצמות והתקציב של מערכת הביטחון, והדבר מחייב את בחינתם מחדש והתאמתם למפת האיומים העדכנית, תוך איזון נכון בין כלל צרכי המשק והכלכלה ותוך בניית מנגנוני מימוש יעילים לתקציב הביטחון, בשקיפות ותחת בקרה מתמדת.
"תפקיד הוועדה יהיה להמליץ על גובה תקציב הביטחון הנדרש, לסמן את מקורותיו ושימושיו לפי סדרי עדיפויות שיקבעו, ולוודא שכספי אזרחי ישראל ינוצלו באופן מיטבי תוך שמירה על ביטחון המדינה. נוודא בעזרת השם שכך יהיה. יש לכולנו הרבה מה ללמוד ולתקן מאז 7 לאוקטובר, הקמת הוועדה היא צעד ראשון בכיוון הנכון".
2 צפייה בגלריה
יעקב נגל
יעקב נגל
המועמד המועדף על נתניהו, גלנט וסמוטריץ' לעמוד בראש הוועדה. נגל
(צילום: עמית שאבי)
ב-1 באפריל פנה סמוטריץ' לנתניהו במכתב, ומסר כי "משרד הביטחון מבקש לכנס ללא הסכמה את ועדת השרים להצטיידות מערכת הביטחון לאישור שתי עסקאות ארוכות טווח בעלות כוללת של כ-35 מיליארד שקלים לרכישת טייסת מטוסי F-35 וטייסת מטוסי F-15. כינוס הוועדה ואישור עסקה בסדר גודל כזה ללא הסכמת משרד האוצר ועל הראש של שר האוצר הם חסרי תקדים, ואין בכוונתי לאשר זאת". בהמשך לכך, גלנט אמר כי לא יאפשר להקים ועדה ציבורית, שלדבריו "מורכבת משלושה נציגים פוליטיים".
יותר מחודש לאחר מכן, ב-7 במאי, נדחה ברגע האחרון דיון דרמטי על תקציב הביטחון 2024. הדיון אמור היה להיערך בהשתתפות עם ראש הממשלה ושרי הביטחון והאוצר. עם זאת, כאמור, ברגע האחרון קיבלו המשתתפים הודעה מראש המל"ל צחי הנגבי שהדיון בוטל.