יש מי שלא הופתעו מהפרשה שחשפו היום (ג') שב"כ והמשטרה, שלפיה גורמי מודיעין איראניים ניסו לגייס ישראלים למשימות שונות. אחד החשודים, אלימלך שטרן (21) מבית שמש - שהתבקש בין היתר להניח ראש של כבש בביתו של שגריר ישראל בסבא"א - מוחזק במתקן כליאה מאז ראשית החקירה לפני כחודשיים, וכבר תקופה שחסידות ויז'ניץ אליה הוא משתייך גועשת.
היום הוגש כתב אישום נגד שטרן, אברך כולל, שלפי החקירה עמד בקשר באמצעות אפליקציית הטלגרם עם פרופיל בשם "אנה אלנה", תוך שהתבקש לבצע משימות שונות בישראל.
הגשת כתבי האישום בפרשה

2 צפייה בגלריה
דוגמא למודעה שהמגויסים הישראלים התבקשו לתלות ברחובות על ידי גורמים איראניים
דוגמא למודעה שהמגויסים הישראלים התבקשו לתלות ברחובות על ידי גורמים איראניים
דוגמה למודעות שנתבקשו המגויסים לתלות ברחובות
שטרן התבקש לתלות מודעות בתל אביב, להטמין כספים בנקודות שונות בירושלים ובתל אביב, להעביר חבילות בהן ראש חיה או בובה כרותים לצד סכין ומסר מאיים, במטרה להניחן בפתח ביתם של אזרחים ישראלים, ולשרוף יער. מהחקירה עלה כי שטרן הסכים לבצע את המשימות, למעט רצח ושריפת יער.
לטובת תליית המודעות, הטמנת הכספים והעברת החבילות גייס שטרן שני אזרחים ישראלים נוספים, אשר ביצעו חלק מהמשימות עבור תמורה כספית. לפי כתב האישום, עבור ביצוע המשימות קיבל שטרן תשלום מאותה "אנה אלנה" במטבע קריפטו.
כתב האישום נגד שטרן חשף כי האיראני ביקש ממנו להניח את ראש החיה - כבש - באריזת מתנה לצד זר פרחים, בין השאר בביתו של שגריר ישראל בסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית - סבא"א. "הנאשם פנה לחנויות וביקש לקנות ראש כבש, אבל זה לא היה בנמצא. הוא עדכן את 'אנה' כי אינו מאתר ראש בהמה, ו'אנה' אמרה לו שיקנה כבש שלם", נכתב בין השאר באישום - שבו תואר כי בסופו של דבר התבקש שטרן לרכוש בובה גדולה, לקנות סכין, אריזת מתנה וזר פרחים - ולהניח שם את החבילה. שטרן שלח ל'אנה', לפי האישום, דוגמאות של זרים - והיא אישרה כי התכוונה לסוג כזה. לשאלה אם להכניס את הסכין לחבילה או רק את ראש הבובה, ענתה 'אנה' כי עליו להכניס את הסכין - והוא כתב שהוא חושש, פן ייכלא.
הקצין עידן נבט מלהב 433 מסביר על הפרשה

סוכנות הגרעין של האו"ם, נזכיר, עוסקת רבות בסוגייה האיראנית. במועצת הנגידים של סבא"א אושרה בחודש שעבר, לראשונה זה שנה וחצי, החלטה נגד איראן שבה היא נקראת להגביר את שיתוף הפעולה שלה עם הסוכנות, ולחזור בה מהאיסור על כניסת פקחי סבא"א למתקניה. החלטה לפני כן התקבלה לגבי שרידי האורניום שהתגלו באתרי גרעין לא-מוכרזים אצלה.
כתב האישום מפרט כי שטרן גם התבקש לשבור חלון רכב, או להצית רכב בזמן הפגנה - ולשלוח סרטון וידאו על כך. "אנה" הבטיחה לו 500 דולר עבור כל זכוכית שישבור, ו-3,000 דולר עבור כל רכב שיצית. "הנאשם שאל את 'אנה' אם ללכת להפגנות מצדה הימני או השמאלי של המפה הפוליטית, ו'אנה' השיבה כי זה לא משנה. בנוסף הציעה כי ישבור זכוכית של חלון חנות במהלך הפגנה בתל אביב או בירושלים".

"הוא לא ידע עבור מי הוא פועל"

גורמי ביטחון בכירים אמרו ל-ynet כי האוכלוסייה החרדית הפכה ליעד עבור האיראנים. מדובר בדבר חדש שטרם נראה עד היום, ונראה שבמערכת הביטחון מוטרדים מכך. לדבריהם, הציבור החרדי הוא יעד בעיני האיראנים גם על רקע חוק הגיוס, ובכלל - האיראנים מעריכים שהם פחות מודעים לסכנות ברשת, שנאמנותם חלקית ושיהיו מוכנים לבצע עבירות ביטחוניות למען ריגוש או כסף.
"אנחנו מבינים שהם סירבו לבצע עבירות חמורות, אבל בריגול הסכנה היא הפוטנציאל לדרדור ולא בהכרח המשימות שבוצעו בפועל", אמרו הגורמים. במערכת הביטחון קיים חשש ממופעלים נוספים שאינם ידועים עוד, או שאינם מודעים לכך שהם בקשר מול גורמים עוינים זרים.
בנוסף להגשת כתב האישום, הפרסום היום נועד לעורר מודעות לנושא הנגישות האיראנית וניסיונותיה של טהרן לשלוח זרועות תמנון בתוך ישראל - גם לאוכלוסיות האלה. לכן השב״כ, בצעד חריג יחסית, פונה לציבור ומבקש לגלות ערנות - והיום פרסם זאת גם בפלטרפומות חרדיות להעברת המסר והמסוכנות הנשקפת.
2 צפייה בגלריה
שב״כ והיחידה הארצית לחקירות בינלאומיות (יאחב"ל) בלהב 433, עצרו שלושה אזרחים ישראלים בחשד לביצוע פעילות ביטחונית בהנחיית גורמי מודיעין איראניים
שב״כ והיחידה הארצית לחקירות בינלאומיות (יאחב"ל) בלהב 433, עצרו שלושה אזרחים ישראלים בחשד לביצוע פעילות ביטחונית בהנחיית גורמי מודיעין איראניים
ההתכתבויות בין "אנה" לשטרן
"אנחנו המומים", אמר אחד מחבריו ללימודים, "מדובר באברך כולל חסידי, ממש עם כל הכללים של החסידות. בהתחלה כולנו חשבו שזאת טעות. אחרי זה הבנו שהוא כנראה באמת היה קשור, אבל בטח לא ניסה לעשות משהו פסול. המעצר שלו הוארך רק בשלושה שבועות ולא עד תום ההליכים, אז אנחנו מבינים שהמצב שלו יותר טוב. אין הוכחות שהוא ידע מה הוא עושה. אנחנו מבינים שהוא לא ידע עבור מי הוא פועל ולמה הוא עושה את זה".
הוא הוסיף כי בחסידות ויז'ניץ אסור להשתמש בטלפון שאינו טלפון כשר, וכי הם לא ידעו ששטרן מחזיק בסמארטפון: "אף אחד לא ידע שיש לו טלפון כזה בכלל. אסור להחזיק סמארטפון, בטח לאברכים. מי שיש לו מכשיר חכם, הילדים שלו לא מתקבלים לחסידות. למרות כל זה הגיע אליו סמארטפון, נפל עליו 'יצר הרע' והוא התחיל לחפש עניין בכל מיני אתרים עד שהגיע לטלגרם ושם מישהו כנראה יצר איתו קשר".
לדבריו, "הוא בחור נורמטיבי ממשפחה מאוד איכותית, ואני בטוח שהוא בכלל לא ידע מי ולמה מבקש ממנו את כל המשימות האלה. גם השמועה שהוא עשה את זה בשביל כסף לא ממש נראית לי. בל"ג בעומר האחרון הוא השכיר את הבית שלו תמורת כמה מאות שקלים למשפחה שרצתה להיות בבית שמש קרוב לאירועי היום. מי שעושה כסף מכל מיני עבודות מהצד בדרך כלל לא נדרש להכנסות בדרך הזאת".
גורם בחסידות ויז'ניץ המכיר היטב את המשפחה, אמר כי "ההורים שלו עוד בטוחים שמדובר בעלילה. אמא שלו אשת חינוך מוכרת, אבא שלו קרוב לאדמו"ר מויז'ניץ ואחראי על הפצת מסריו לחסידים וכתיבת חוברות וספרי קודש. הוא ידעו מאוד בקשר שלו לאדמו"ר. הבחור עצמו נחשב ללמדן ואיש מאוד פשוט, ממש לא אחד שמחפש להסתבך. הסיפור הזה מכה את החסידות בתדמה כבר מספר שבועות".
פורסם לראשונה: 16:44, 16.07.24