יותר מעשרה חודשים אחרי שנחטף בטבח 7 באוקטובר, יחד עם אשתו, בתו ונכדו היחיד - עודכנה משפחת מונדר כי אברהם מונדר נרצח בשבי, וגופתו חולצה מעזה, יחד עם גופותיהם של יורם מצגר, יגב בוכשטב, נדב פופלוול, חיים פרי ואלכס דנציג.
2 צפייה בגלריה
נדב פופלוול, בוכשטב יגב, יורם מצגר, חיים פרי, אברהם מונדר, אלכס דנציג
נדב פופלוול, בוכשטב יגב, יורם מצגר, חיים פרי, אברהם מונדר, אלכס דנציג
נדב פופלוול, יגב בוכשטב, יורם מצגר, אברהם מונדר, חיים פרי ואלכס דנציג
(באדיבות המשפחות)
אחיינו של מונדר, שחר מור, אמר ל-ynet כי "הבוקר קיבלנו את ההודעה דרך הקצין המלווה. בשורה מאוד קשה. ידענו שהוא בחיים עד בערך ינואר כנראה. לחשוב שהוא שרד את כל הזמן הזה וחי כמעט שלושה חודשים אחרי החטיפה - זה בלתי נתפס. ההבנה אם עסקת החטופים לא הייתה מתפוצצת ביום האחרון הוא היה איתנו היום, זה מרתיח את הדם". אחיינו סיפר בכאן ב' כי נמסר להם כי צה"ל חילץ את גופתו ממנהרה בחאן יונס, והשיב אותה לשטח ישראל.
מונדר היה בן 79, חבר קיבוץ ניר עוז. הוא נחטף יחד עם אשתו רותי, בתו קרן, ונכדו היחיד אוהד בן ה-9 ששוחררו בעסקה. בנו רועי נרצח בטבח. בהודעת קיבוץ ניר עוז נכתב כי "הקיבוץ מודיע בצער כבד על הירצחו של אברהם מונדר ז"ל בשבי בעזה לאחר שסבל עינויי גוף ונפש במשך חודשים". בקיבוץ ציינו כי אברהם מונדר "עבד במפעל נירלט, היה איש חם ומאוד אהב לשיר. נזכור את מונדר תמיד, בקולו הצלול, בחיוכו החם ובאהבתו האינסופית למשפחתו ולקיבוץ".
מונדר הוא היחיד מבין החטופים שגופותיהם הושבו שצה"ל לא קבע את מותו בשטח העזתי עד למבצע, ולמעשה היה בחזקת חטוף שבחיים עד אתמול בערב. המבצע נוהל בעקבות מודיעין מדויק של שב"כ ויחידה 504 באמ"ן, והפעולה הייתה במוקד הפשיטה של אוגדה 98, עם חטיבות הצנחנים וחטיבה 7, על חאן-יונס, בשבוע האחרון. לא הייתה התנגדות או נוכחות של מחבלים במנהרה. בצבא עדיין מתחקרים את נסיבות מותם של השישה – בין אם נהרגו מאש צה"ל בתקיפות או אם נרצחו ע"י שוביהם. לגבי חלקם לפחות ישנה הערכה כי תקיפות צה"ל הובילו למותם בשבי בחאן יונס בתחילת השנה.
הריאיון עם אחיינו של אברהם
(צילום: ליאור שרון)

אחיינו של מונדר הוסיף כי "אנחנו לא יודעים את הנסיבות, איך ומתי זה קרה. מה זה משנה? היה בן אדם שנחטף חי ועכשיו הוא לא בחיים. אם היינו עושים את כל המאמצים הוא היה איתנו פה. זו תעודת כישלון למדינת ישראל, לממשלה ולעומד בראשה". מור אמר עוד כי "הכיוון שהמדינה נקטה הוא של 'נחזיר להם', והנה - זה מה שזה עשה. מדינת ישראל בחרה לא בחיים, אלא בערך הנקמה, וזה המחיר שהמשפחות משלמות, שהחטופים משלמים. על הסיסמה המטומטמת הזאת 'ביחד ננצח'. הנה עם דוד שלי כבר לא תנצחו. האנשים שמביאים לנו תקווה זה האמריקנים - הזעזוע הזה נתפס? מעניין איך מירי רגב תציג בטקס המחורבן שלה את נושא השבויים שנרצחו בשבי, איך היא תעשה מזה ספין".
ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס להחזרת גופות החטופים, ומסר: "לב כולנו דואב על האובדן הנורא. רעייתי שרה ואני מוסרים את תנחומינו מעומק לבנו למשפחות היקרות. אני מבקש להודות ללוחמים ולמפקדים האמיצים של צה״ל והשב״כ על גבורתם ופעולתם הנחושה. מדינת ישראל תמשיך לעשות כל מאמץ כדי להשיב את כל חטופינו - החיים והחללים כאחד".
מטה המשפחות להחזרת החטופים מסר: "חילוץ גופותיהם של אברהם, אלכס, חיים, יגב, יורם ונדב ז״ל הוא תהליך חשוב המאפשר למשפחותיהם סגירת מעגל הכרחית ומנוחת עולם לנרצחים. על מדינת ישראל חלה חובה מוסרית וערכית להשיב את כלל הנרצחים לקבורה בכבוד, ואת כלל החטופים החיים לשיקום - החזרתם של כל 109 החטופים במיידי תתאפשר אך ורק בעסקה. על ממשלת ישראל בסיוע המתווכות לעשות הכל כדי לחתום על העסקה שמונחת כעת על השולחן״.
ראש המועצה האזורית אשכול, גדי ירקוני, ספד למונדר: "אברהם היה בעל חוש הומור מיוחד ומלא גאווה במשפחתו. אנו מחבקים את המשפחה וקהילת ניר עוז היקרה, ומקווים שתמצאנה ולו מעט נחמה בהשבת גופתו ארצה. יותר מ-10 חודשים שבנינו ובנותינו מופקרים בשבי. כל יום שעובר הוא סכנת חיים ממשית לחטופים. כמה הוכחות נוראיות כאלו נצטרך לקבל? בימים קריטיים אלו אנו פונים למקבלי ההחלטות ודורשים באופן חד משמעי- עסקה עכשיו! זו המשימה העליונה להחזיר את החיים לשיקום ואת החללים לקבורה בארץ. אין לנו זמן לבזבז".
דודתו של יגב ז"ל בריאיון ל-ynet
(צילום: ליאור שרון)

יגב בוכשטב (35) נחטף בבוקר 7 באוקטובר מקיבוץ נירים יחד עם אשתו רימון (36), ששוחררה בסוף נובמבר בעסקת החטופים הראשונה לאחר 53 ימים בשבי. הקשר עם הוריו של יגב, שמתגוררים בסמוך לבני הזוג, נותק בשעות הבוקר של 7 באוקטובר בעוד הם מסתתרים גם הם בממ"ד. כעבור כמה שעות, כשאביו של יגב הגיע לדירת בנו וכלתו בליווי כוחות צבא, הוא מצא אותה ריקה עם קליעים על הרצפה. גם חמשת הכלבים וארבעת החתולים שהם גידלו לא נמצאו. בחודש שעבר הודיע צה"ל למשפחתו כי יגב נהרג ברצועת עזה בזמן פעילות צה"ל בחאן יונס, וגופתו מוחזקת בידי חמאס.
דודתו, מורן בצר תייר, אמרה ל-ynet כי "היום לפנות בוקר צה"ל עדכן את המשפחה הגרעינית ואת אשתו. מיד אחר כך אנחנו קיבלנו את ההודעה, המשפחה הקרובה. מאז אנחנו מנסים לסדר לעצמנו את הרגשות. בנקודת הזמן הזאת מבחינתנו יש אולי מקום פיזי שנוכל להתחיל את האבל. אני לא יודעת אם זו הקלה או לא אבל לפחות את זה. נחמה תהיה, אבל כשכולם יחזרו"
נדב פופלוול, בן 51, נחטף מקיבוץ נירים. בקיבוץ סיפרו כי היה אדם שקט ורגיש, איש מחשבים מחונן, חובב ספרים ומדע בדיוני. בן ואח מסור ודוד אוהב. נדב נחטף מממ"ד ביתו יחד עם אימו חנה פרי, ששוחררה לאחר 49 ימים בשבי. אחיו הבכור רועי נרצח בשבעה באוקטובר. סרטון של נדב פופלוול מהשבי הופץ ב-11 במאי, ובו הוא נראה כשהוא סובל מחבלה בפניו. חוש לאחר מכן קבע צה"ל שפופלוול נהרג בחאן יונס, ייתכן שכתוצאה מאש צה"ל.
יורם מצגר בן ה-80 מקיבוץ ניר עוז נחטף מביתו יחד עם אשתו תמר, ששוחררה ממשבי חמאס לאחר 53 ימים. מטה המשפחות סיפר על "איש של משפחה ואנשים, סיפורים והומור. לפני שנים בודדות היה ממקימי יקב ניר עוז". יורם השאיר אחריו את אשתו תמר, שלושה ילדים ושבעה נכדים. בקיבוץ ניר עוז ציינו כי גם הוא עבד במפעל נירלט ובשנים האחרונות במוסך. חבר ביקב הקיבוץ. "יורם ייזכר בלב כולנו כאיש נעים וחייכן, שתמיד גרם לכל אדם להרגיש מיד בבית", מסרו אנשי הקיבוץ.
2 צפייה בגלריה
סיור עצוב בניר עוז, אחד מכל ארבעה חברים נרצח, נחטף או נעדר
סיור עצוב בניר עוז, אחד מכל ארבעה חברים נרצח, נחטף או נעדר
"זה הגראונד זירו של 7 באוקטובר". ההרס בניר עוז
(צילום: אלכס קולומויסקי )
חיים פרי, שמשפחתו ציינה את יום הולדתו ה-80 במהלך המלחמה, הגיע לקיבוץ ניר עוז יחד עם גרעין "צבר", בשנת 1962. היה נשוי לאסנת, אב לחמישה ילדים וסב ל-13 נכדים. חיים הוא יזם, הומניסט, מצפן ערכי ופעיל שלום. ב-7 באוקטובר הוא נחטף מביתו, ובאותה העת הציל את אשתו, שהתחבאה בממ"ד. אסנת אמרה השבוע בכנס פורום החירום הלאומי בניר עוז כי "עושים מהחטופים סחורה בשוק": "ניר עוז הוא הגראונד זירו של 7 באוקטובר, הוא מכיל בתוכו את כל מרכיבי המחדל: ההפקרה, החטופים – כשליש מהם מניר עוז, הנרצחים - כ-15% מהאוכלוסיית ניר עוז והיקף ההרס.
"ככזה, ישנה החובה המוסרית הברורה של ראש הממשלה לבקר בו. לצערי, זה טרם קרה. בימים שאחרי ה 7 באוקטובר ראינו את גודל ההתגייסות של החברה האזרחית כגודל השיתוק של המדינה. נותר לי רק לקוות, שההתכנסות שלכם כאן היום תהיה קריאה גם לממשלה להתעשת, להגיע, להסתכל למחדל בעיניים ולהקים ועדת חקירה ממלכתית לנושא. חיים, שלחם בארבע ממלחמות ישראל, הופקר על ידי המדינה שלמענה לחם ונחטף מביתנו כשהוא קרוב לגיל 80. בעת חטיפתו, בתושייה ובאומץ בלתי נתפסים הוא הציל את חיי ואפילו לא זכה לדעת שאני ניצלתי. המדינה המשיכה להפקירו במשך כ 140 ימים בשבי עד שנהרג וגופתו עדיין בעזה".
אות החיים האחרון שהתקבל מחיים פרי ויורם מצגר היה בסרטון טרור פסיכולוגי של חמאס ב-18 בדצמבר, זמן קצר לאחר עסקת החטופים הראשונה. בסרטון עצמו הזדהה פרי בשמו, אמר כי הוא נמצא בשבי עם קבוצה של אנשים מבוגרים - וקרא לישראל לא להפקירם