מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש חושף הבוקר (ראשון) פרטים על מעורבות עובדי אונר"א בטבח 7 באוקטובר, אבל מפציר בתשע המדינות שהחליטו בעקבות זאת על הפסקת המימון לסוכנות האו"ם לפליטים פלסטינים - להמשיך את התמיכה. לדברי גוטרש, תשעה עובדי אונר"א פוטרו, "אחד מת וגורלם של שניים נוספים אינו ידוע". הוא אמר כי האו"ם "יעניש כל מעורב בטרור, כולל פתיחה בהליכים פליליים".
עם זאת, גוטרש הפציר בממשלות להמשיך את התמיכה באונר"א. "עשרות אלפי הגברים והנשים שעובדים עבור אונר"א, ושמתמודדים עם המצבים המסוכנים ביותר לעובדים הומניטריים, לא צריכים להיענש. הצרכים המידיים לאוכלוסייה חייבים להיענות", אמר. "אף שאני מבין את החששות, אני בעצמי זועזעתי מההאשמות, אני מפציר בממשלות שהשעו את הסיוע לפחות להבטיח את המשך פעולות אונר"א".
תיעוד מציאת אמל"ח תחת ארגזי אונר"א
(צילום: דובר צה"ל )

3 צפייה בגלריה
מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש
מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש
מזכ"ל האו"ם גוטרש
(צילום: Spencer Platt/Getty Images)
אמש מחה הנציב הכללי של אונר"א, פיליפ לזריני, על החלטתן של ארה"ב, גרמניה, בריטניה ומדינות נוספות על הפסקת המימון. לזריני אמר שהחלטתן "מזעזעת", והזהיר שהיא מאיימת על המשך הפעילות ההומניטרית באזור – ובמיוחד בעזה. הוא קרא למדינות לשקול שוב את החלטתן.
המדינות שהפסיקו את המימון שלהן לאונר"א, נזכיר, עשו זאת בעקבות חקירה שבה פתחה הסוכנות – בחשד שכמה מעובדיה לקחו חלק בטבח ה-7 באוקטובר. אונר"א הבהירה כי היא התירה את חוזיהם של אותם עובדים. "מזעזע לראות את השעיית המימון לסוכנות בתגובה לטענות נגד קבוצה קטנה של עובדים, במיוחד לאור התגובה המיידית שנקטה אונר"א, שהתירה את חוזיהם וקראה לחקירה עצמאית ושקופה", אמר לזריני אמש.
לזריני הדגיש בסוף השבוע כי הפסקת העסקתם של העובדים הייתה אחרי שישראל סיפקה מידע על מעורבותם במתקפת הטרור. לזריני לא חשף בכמה עובדים בדיוק מדובר או כיצד בדיוק הם היו מעורבים, אבל הוסיף כי הדין ימוצה עם "כל עובד אונר"א שהיה מעורב במעשה טרור", בכלל זה באמצעות הליכים פליליים. בהמשך דיווחה מחלקת המדינה של ארה"ב כי מדובר ב-12 עובדים.
3 צפייה בגלריה
הנציב הכללי של סוכנות הסעד אונר"א פיליפ לזאריני
הנציב הכללי של סוכנות הסעד אונר"א פיליפ לזאריני
הנציב הכללי לזריני
(צילום: SAID KHATIB / AFP)
בתגובה לקריאת גוטרש לתשע המדינות לחזור בהן מהפסקת המימון, שגריר ישראל לאו"ם גלעד ארדן אמר כי "מזכ"ל האו"ם מוכיח שוב שחייהם וביטחונם של אזרחי ישראל אינם חשובים לו באמת. אחרי שנים שבהן הוא התעלם מההוכחות שהוצגו לו אישית לתמיכה ומעורבות של אונר"א בהסתה ובטרור, ולפני שהוא מבצע חקירה מקיפה כדי לאתר את כל מחבלי ורוצחי חמאס באונר"א, הוא מתמקד בגיוס תרומות לארגון הרצח והטרור. כל מדינה שממשיכה לממן את אונר"א לפני חקירה מקיפה של הארגון צריכה לדעת שכספה ישמש לטרור והסיוע שיועבר עלול להגיע למחבלי חמאס במקום לאוכלוסייה בעזה".
שלשום הודיעה ארה"ב על הפסקת העברת הכספים לסוכנות האו"ם לפליטים פלסטינים, ומאז הצטרפו אליה בריטניה, קנדה, איטליה, אוסטרליה, פינלנד, הולנד, גרמניה ושווייץ, שהחליטו גם הן להקפיא את המימון.
אונר"א מטפלת ב-59 מחנות פליטים פלסטינים בסוריה, לבנון, ירדן, ירושלים, יהודה ושומרון ורצועת עזה. רוב כספי הארגון מיועדים להפעלה של בתי ספר. תקציב אונר"א עומד מדי שנה על כמיליארד דולר או יותר, ומעל ל-90% מהמימון שלה מגיע מתרומות של המדינות שעצרו את המימון לסוכנות.
ארה"ב, נציין, היא התורמת הגדולה ביותר לאונר"א, ונכון ל-2022 העבירה לה 344 מיליון דולר. אחריה ניצבת גרמניה, עם 202 מיליון דולר, והאיחוד האירופי - עם 114 מיליון דולר (שאותם הבטיח לקצץ עקב ההסתה בספרי הלימוד). אוסטרליה, בריטניה, קנדה ופינלנד העניקו יחד מימון של 66 מיליון דולר.
3 צפייה בגלריה
תיעוד מציאת  רקטות וטילי גראד שהוחבאו תחת ארגזי אונר"א בצפון הרצועה
תיעוד מציאת  רקטות וטילי גראד שהוחבאו תחת ארגזי אונר"א בצפון הרצועה
מציאת רקטות וטילי גראד מתחת לארגזי אונר"א בצפון הרצועה
(צילום: דובר צה"ל )
ישראל לוחצת כבר שנים לסגור את אונר"א, אך מדי שלוש שנים עצרת האו"ם מחדשת את המנדט לפעילות הסוכנות, שנכון להיום יפוג תוקפו ב-30 ביוני 2026. ממשל טראמפ הפסיק את המימון האמריקני לאונר"א, אך ממשל ביידן החזירו - למרות הטענות הישראליות על הסתה בספרי הלימוד שלה, העסקת פעילי טרור והנצחת בעיית הפליטות הפלסטינית.
הלחצים הישראליים גברו במהלך מלחמת חרבות ברזל, בצל הממצאים שקשרו את עובדי אונר"א לתמיכה בחמאס, האדרת הטבח ב-7 באוקטובר ואף השתתפות פעילה בו. שר החוץ ישראל כץ אף קרא אתמול למדינות נוספות לעצור את המימון לסוכנות, ומסר כי "לא נוותר, נדרוש שהאירועים ייחקרו עד תום. על האו"ם לפטר מיד את ראשי אונר"א ולפתוח בחקירה עצמאית ושקופה של מה שהתרחש באונר"א - חמאס עזה". לדבריו, "רבים מעובדי אונר"א הם אנשי חמאס שמסייעים לו במתן מחסה לפעילות טרור ובשמירת שלטונו. חייבים לוודא שאונר"א לא תהיה חלק מהיום שאחרי בעזה ושגורמים אחרים יבואו במקומה".
משרד החוץ הנחה את שגרירויות ישראל במדינות שהן תורמות משמעותיות לאונר"א, לפנות אליהן בבקשה שיקפיאו את הסיוע עד לבירור מעורבותם של עובדי הארגון. השגרירויות הונחו לבקש בדיקה מעמיקה כדי לוודא שאין עוד גורמי חמאס המועסקים בשירות הסוכנות.
במברק הפעלה שנשלח אמש כתב סמנכ"ל ארגונים בינלאומיים במשרד החוץ, אמיר ויסברוד, כי מדובר באירוע חמור ואונר"א צריכה לקיים בדק בית מקיף: "אנו קוראים לאו״ם לבדוק את הדברים בצורה יסודית ולהסיק את המסקנות הנדרשות, כולל סיום תפקידו של ראש הארגון. ⁠מדובר באירוע חמור שמלמד על בעיה עמוקה יותר שעליה ישראל התריעה כבר שנים, ונוגעת לכך שאונר"א הינה חלק מהבעיה ולא חלק מהפתרון, ושמוסדותיה עסקו זה שנים בשימור נרטיב של פליטות וחינוך ילדים פלסטינים בתכני הסתה".
פורסם לראשונה: 22:46, 27.01.24