תיעוד ממצלמת גוף של רס''מ ע' שחיסל את המחבל בבני ברק
(צילום: דוברות המשטרה)

בפיגוע בשבוע שעבר בבאר שבע נמתחה ביקורת על מה שנראה כתגובה איטית יחסית של המשטרה, ועל כך שמחסלי המחבל באותו ערב היו דווקא שני אזרחים - תושב מועצת הר חברון ונהג אוטובוס. בשני הפיגועים הבאים, לעומת זאת, השוטרים היו אלה שסיימו את מסע ההרג - וכמה מהם שילמו על כך בחייהם.
החלטה להעניק להם צל"ש עדיין לא התקבלה, אבל במשטרה אמרו שהמפכ"ל רנ"צ יעקב שבתאי ראה כבר לאחר האירועים האחרונים במסתערבים ובלוחמי מג"ב בחדרה, ובשני השוטרים בבני ברק, כמי שראויים לקבלת עיטור או צל"ש על פעילותם מצילת החיים תוך חתירה למגע, נחישות וגבורה גדולה. במשטרה ציינו אמש (רביעי) כי עם הקמת הוועדה, המשטרה תעביר את כל החומרים ואת המלצתה להענקת עיטור או צל"ש לשוטרים הגיבורים. אלו הגיבורים של הפיגועים.
ביום שלישי, בבני ברק, היו אלה רס"מ אמיר חורי ורס"מ ע' - אנשי צוות סייר-אופנוען 417 - שהסתערו במהירות לאחר הדיווחים על ירי והיו הראשונים להגיע לזירת הפיגוע. "רחוב השניים, רחוב השניים", נשמעו הקריאות בסרטון ממצלמת הגוף של רס"מ ע', ולאחריהן "זהירות חורי".
תיעוד מרשת הקשר המשטרתית בפיגוע בבני ברק
(צילום: דנה קופל)

3 צפייה בגלריה
אמיר חורי
אמיר חורי
אמיר חורי. "הציל את חייהם של אזרחים רבים"
(באדיבות המשפחה)
אבל חורי ורס"מ ע' לא הרפו ולא נסוגו, גם כשנתקלו במחבל דיא חמארשה, שפתח לעברם באש לאחר שלפני כן כבר רצח ארבעה בני אדם - שני תושבי בני ברק ושני אזרחי אוקראינה. חורי נפצע אנושות מהירי של המחבל ומותו נקבע בהמשך, ואילו רס"מ ע' ירד מהאופנוע ובירי מדויק מאקדחו חיסל את המחבל.
המפכ"ל, רב ניצב יעקב שבתאי, שוחח בטלפון שעות ספורות לאחר הפיגוע עם רס"מ ע', ואמר לו: "אתם גיבורים! בזכותכם ניצלו חייהם של אזרחים רבים. אתה ואמיר ז"ל הגעתם במהירות לאירוע והפגנתם חתירה למגע תוך גבורה ומקצועיות בקרב יריות מול מחבל שהתכוון לבצע טבח בכמה שיותר אזרחים. אני מחזק אותך ומשתתף בצער על נפילתו של שותפך לנשק".
רס"מ ע' עצמו סיפר על שאירע: "קיבלנו אירוע על יריות, כמה קריאות, הגענו למקום האירוע ונסענו בז'בוטינסקי נגד כיוון התנועה. איך שהגענו לכניסה לתוך רחוב הרצל מז'בוטינסקי הבחנתי במחבל עם M-16 מכוון אלינו. הוא ירה כדור אחד על השותף שלי שנפל, אני כבר הייתי עם האקדח ביד. נפלנו עם האופנוע, ניהלנו קרב של כמה שניות, הוא ירה אולי איזה שני כדורים. אני חיסלתי אותו עם האקדח שלי".
אביו של אמיר חורי שנרצח בפיגוע בבני ברק
(צילום: שמיר אלבז)

המפכ"ל שוחח גם עם ג'ריס חורי, אביו של אמיר: "חשוב לי לומר לך שהבן שלך הציל את חייהם של אזרחים רבים. בנך הפך למורשת וזיכרון של גבורה עבור מדינה שלמה. משטרת ישראל תלווה אתכם לעד וכל מה שצריך אנחנו לרשותכם".
שני ישר, בת זוגו של רס"מ חורי, הגיעה אתמול בצהריים לבית משפחתו בנוף הגליל, נפלה על ברכיה ומיררה בבכי כשהיא מחובקת עם אביו של השוטר שנרצח. "הוא תמיד אמר שישמור על עצמו בשבילי, תדעו שהוא גיבור", אמרה ישר בעודה מחזיקה תמונות משותפות שלהם. "אחרי הפיגועים האחרונים הוא אמר לי שאם מחבל יגיע מולו - אז הוא ירסק אותו. אמרתי לו, 'אל תהיה גיבור'. הוא אמר שהוא לא ייתן לאף אחד להיפגע. הוא תמיד היה הראשון לעזור".
יומיים לפני כן, בחדרה, היו אלה מסתערבים של מג"ב ואיש שטח של שב"כ שחיסלו את שני המחבלים תומכי דאעש שפתחו באש. גם בפיגוע זה נרצחו אנשי כוחות הביטחון - לוחמי מג"ב סמל-שני יזן פלאח וסמל-שני שיראל אבוקרט. שני הנרצחים, ושני לוחמי מג"ב שהיו איתם, חתרו אף הם למגע.
3 צפייה בגלריה
רפ"ק י' (משמאל), שנטרל את אחד המחבלים, בפעילות מבצעית
רפ"ק י' (משמאל), שנטרל את אחד המחבלים, בפעילות מבצעית
רפ"ק י' (משמאל) ואחד מלוחמי יחידת המסתערבים
3 צפייה בגלריה
שיראל אבוקרט ז"ל ויזן פלאח
שיראל אבוקרט ז"ל ויזן פלאח
שיראל אבוקרט ויזן פלאח שנרצחו בפיגוע בחדרה
(באדיבות מגב)
עם תחילת הפיגוע זיהו סגן מפקד יחידת המסתערבים של מג"ב איו"ש ושני לוחמיו את המחבלים. הכוח חתר למגע, פתח באש לעברם ונטרל את שני המחבלים. שניים מהמסתערבים נפצעו באורח קל עד בינוני בחילופי האש.
סגן המפקד, רפ"ק י', סיפר כי כשניגשו לקיוסק כדי לקנות סיגריות לפני ארוחה במסעדה הם שמעו קולות ירי - ורצו מיד לזירת ההתרחשות. "בעל החנות אמר שמקור הרעש הוא בעבודות בכביש, אבל אנחנו יודעים מה זה ירי. שני הלוחמים רצו לכיוון הרעש, ואני ניגשתי לרכב לקחת כובעי זיהוי מחשש לירי דו-צדדי". רפ"ק י' התמקם סמוך לשער החניה של אחד הבניינים, והבחין מולו במחבל חמוש ברובה M-16 ומצויד באפוד קרמי, שהסתכל עליו. "בשבריר שנייה אני מזהה אותו כמחבל - ובלי לחשוב פעמיים מצמיד את ציין הלייזר על המצח שלו. יריתי כדור בודד וחיסלתי אותו".
בזמן שצרורות הירי ברחוב נמשכים, אחד הלוחמים זיהה את רכב המאזדה של המחבלים, פתח לעברו באש - ונפגע בעצמו. רפ"ק י', שהבחין שגם הלוחם השני נפגע, זיהה את המחבל שהסתתר מאחורי רכב המאזדה, והחל לנהל איתו קרב יריות. "מה שהפריד ביני לבין המחבל זה הרכב. הצלחתי לאגף את המכונית ויריתי בו".
תיעוד איש השב"כ שהיה מעורב בחיסול המחבלים

המפכ"ל ביקר באותו ערב את הלוחמים הפצועים בבית החולים, ואמר להם כי המחבלים תכננו מסע הרג הרבה יותר גדול. "מה שהם לא ידעו זה שבמסעדה סמוכה ישבתם אתם, טובי הלוחמים של משטרת ישראל. אני יכול לומר בוודאות שהצלתם חיים של לא מעט אזרחים". מפקד מג"ב אמר לפצועים: "הצלתם את מדינת ישראל מיום דמים ומרצח של עשרות אזרחים וזו גבורה. אם לא אתם כאן היה מתבצע פיגוע המוני".
גם איש שטח של שב"כ היה מעורב בחיסולם של שני המחבלים בחדרה. בתיעוד שהתפרסם כמה שעות אחרי הפיגוע נראה אותו איש שב"כ - שעצר במקרה במאפייה סמוכה - מסתער על אחד המחבלים ולוקח את נשקו.
פורסם לראשונה: 23:12, 30.03.22