2 צפייה בגלריה
ילדים חברי התנועה כנפיים של קרמבו
ילדים חברי התנועה כנפיים של קרמבו
חניכי כנפיים של קרמבו, 2018
(צילום: אריאל מילמן, "כנפיים של קרמבו")
תנועת "כנפיים של קרמבו" הודיעה למשפחות החניכים כי בעקבות ירידה בתמיכת הממשלה בה, והגעה שלה אל סף משבר תקציבי ותזרימי, לא יתקיים השנה מחנה הקיץ התנועתי. "מחנה הקיץ הוא מפעל השיא של כנפיים של קרמבו כבר יותר מעשור. אנו מודעות לחשיבותו עבור הפעילים ומשפחותיהם, אבל עלינו לנקוט באחריות שתבטיח את פעילות התנועה עד שתוסדר תמיכה ציבורית רחבה התואמת את אופי הפעילות והיקפיה", כתבו להורי הפעילים בתנועה מנכ"לית כנפיים של קרמבו, טליה בז'רנו וסמנכ"לית הפעילות הארצית סתיו ויץ.
עוד כתבו השתיים כי "אנו מאמינות בחשיבותה ומשמעותה של 'כנפיים של קרמבו' לחברה הישראלית, ובטוחות כי השותפות עם משרד הרווחה והביטחון החברתי תביא לכדי פתרון של המצב שבו אנו נמצאים לטובת כלל הפעילים ומשפחותיהם". את המכתב חתמו במשפט: "את המנגינה הזו אי אפשר, ואסור, להפסיק".
בתנועה אמרו כי בסוף השנה שעברה התבשרו על ירידה של 50% בתמיכה שהם מקבלים לעומת השנה שקדמה לכך, "בעקבות כניסת גופים נוספים לתמיכה בתקנה, וירידה בסכום התמיכה הכולל הנמצא בתקנה (ומתחלק בין הגופים)". עוד אמרו כי "אם לא יימצא פתרון, נאלץ לבצע פעולות כואבות נוספות כגון צמצום הפעילות וסגירת סניפים".
רעות (תותי) דויטש, מדריכה בכנפיים של קרמבו של קבוצת וניל בסניף מודיעין, סיפרה: "אני פעילה בתנועה כבר ארבע שנים, ומהרגע שנכנסתי לסניף בפעם הראשונה הרגשתי את הקסם. החניכים פשוט נסיכים והפעילים נורא אכפתיים ואין אף אחד שיושב לבד. השנה חיכיתי למחנה זה כי זה המחנה האחרון שלי לפני שאני עוזבת את הסניף, וכמוני גם שאר החברים שלי.
2 צפייה בגלריה
ההודעה על ביטול מחנות הקיץ
ההודעה על ביטול מחנות הקיץ
ההודעה על ביטול מחנות הקיץ
"אני זוכרת ששמעתי שהתבטל המחנה. נורא התבאסתי. זה המחנה האחרון שלי, הפעם האחרונה שאני אהיה במפעל עם הסניף וזה ממש מתסכל. זה היה אמור להיות הסיכום המושלם לארבע שנים והוא לא מתקיים. זה ממש עצוב לי. המחנה זאת חוויה מטורפת. גם לחניכים שכן יוצאים יש שם המון פעילויות מונגשות, אם זה פעילויות במים או אומגה מונגשת. זה המקום הכמעט יחיד שבו הם יכולים לעשות דברים כאלה ואין להם את האפשרות הזאת השנה".
תנועת "כנפיים של קרמבו" היא תנועת נוער לילדים ונוער, שמשלבת אלפי צעירים מכל קשת הלקויות, יחד עם צעירים ללא צרכים מיוחדים - בפעילות חברתית משותפת.
גם ב-2018 נקלעה התנועה למשבר כלכלי, ואף תכננה להפסיק את פעילותה לאור תקצוב נמוך מצד הממשלה. באותה עת הוחתמה עצומה שדרשה ממשרדי הממשלה לפעול ולהבטיח את המשך פעילות העמותה, ועליה חתמו יותר מ-140 אלף בני אדם תוך ימים בודדים.
תנועת הצופים מסרה בתגובה כי "לא נשב מהצד כאשר כנפיים של קרמבו עם העשייה המשמעותית שלה לא יכולה לקיים את פעילותה כסדרה. בהנחיית יו"ר תנועת הצופים, רז פרל, אנו מציעים לכנפיים של קרמבו כל סיוע באשר הוא, כחלק מהמנון תנועת הצופים - היה נכון תמיד בכל עת, לזולתך תעזור. אנחנו כאן בשבילכם - החל משימוש בתשתיות המחנות שלנו ועד הצטרפות למחנות הקיץ של תנועת הצופים".
משרד הרווחה והביטחון החברתי מסר: "עמותת כנפיים של קרמבו היא תנועת נוער לילדים עם מוגבלות שעושה עבודה נהדרת ובשל כך זוכה לתמיכה מהמשרד מזה שנים. בשנת 2021 הגדיל המשרד את תקציב התמיכות לעמותות פנאי משלב לילדים עם מוגבלות מ-11.5 ל-18.5 מיליון שקלים, אך בשנת 2022 החליטה הממשלה הקודמת להחזיר את התקציב להיקפו המקורי ולשנות את מודל התמיכות כך שיותר עמותות הוכרו כזכאיות לקבלת תמיכה והתקציב התחלק בין יותר גופים. החלטה זו השפיעה גם על תקציבה של כנפיים של קרמבו. בהנחיית מנכ"ל המשרד פועלים גורמי המקצוע לתיקון המצב ולהגדלת התמיכה בפעילות פנאי משלבת בתקציבי 2024-2023". במשרד הרווחה אמרו עוד כי בתקציב הקרוב יגדילו את התקציב לעמותות.
ראש העיר רמת גן, כרמל שאמה הכהן, אמר כי העירייה תממן מכספיה את מחנה הקיץ של סניף התנועה הפועל בעיר. הוא קרא לראש הממשלה בנימין נתניהו להתערב בנושא ולמנוע את הקיצוץ. "לקצץ לילדים ולנוער עם צרכים מיוחדים את הכנפיים זה פשע ערכי ומוסרי", אמר.
ראש העיר אשדוד יחיאל לסרי שוחח עם מנכ"ל החברה העירונית לתרבות ופנאי, והנחה אותו להמשיך כרגיל בהכנות לקייטנות הקיץ. הוא מסר: "מחנות הקיץ של כנפיים של קרמבו יתקיימו גם ללא תמיכה תקציבית ממשלתית. אשדוד תעמיד לרשות ילדי כנפיים של קרמבו את כל התנאים לקיום הקייטנה, תוכן איכותי ומדריכים. אף ילד לא צריך להיפגע, ואנו נאפשר לכולם ליהנות מקייטנות כמתוכנן".