עשרות משפחות שכולות, ביניהן משפחות ששכלו את יקיריהן בשנה האחרונה, הגישו תביעה לבית המשפט המחוזי בירושלים על סך 210 מיליון שקלים נגד הרשות הפלסטינית. הטענה העיקרית בתביעה היא שהרשות הפלסטינית יוזמת, תומכת ומעודדת טרור כלפי אזרחי מדינת ישראל ומתגמלת טרוריסטים בכסף רב על ידי תשלומים למבצעי הטרור ולבני משפחותיהם לפי המשוואה: "יותר דם שווה יותר כסף".
בין התובעים משפחות שכולות שקרוביהן נרצחו בפיגועים שהתרחשו בשנים האחרונות, כמו הפיגוע בעיר אלעד ביום העצמאות לפני כשנתיים, במסיבת הנובה ב-7 באוקטובר ועוד מספר רב של פיגועים קשים.
2 צפייה בגלריה
אבו מאזן
אבו מאזן
"מתגמלים את מפלצות האדם". יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן
(צילום: AP)
2 צפייה בגלריה
משפחות נרצחים באירוע ברעים
משפחות נרצחים באירוע ברעים
בין התובעים משפחות נרצחים מהנובה. אירוע הנצחה באתר המסיבה
(צילום: EPA/ABIR SULTAN)
זאת התביעה הראשונה של נפגעי טרור שמוגשת מאז עבר בחודש מרץ האחרון החוק החדש לפיצוי קורבנות טרור, שקובע כי נפגעי טרור יוכלו לתבוע את מי שמעביר מימון לטרור ומעודד פיגועים באמצעות תשלום משכורות למחבלים - ולקבל פיצויים בסך 10 מיליון שקלים למשפחה שקרובה נרצח בפיגוע טרור, ו-5 מיליון שקלים לכל מי שנפצע.
החוק, יחד עם שינוי הגישה של הרשויות בישראל, מקבלים משנה תוקף כשמביטים על סכומי הכסף העצומים שנתפסים בפעילויות צה"ל בעזה וביו"ש, המשמשים את חמאס וארגוני הטרור השונים. לכן, למעשה, החוק הוא צעד נוסף של המדינה במאבק נגד מממני הטרור.
"עניינה של תביעה זו במעשי טרור אכזריים וזוועתיים אשר בעקבותיהם נגדעו חייהם של בני אדם רבים ונפצעו אחרים כשכל חטאם הוא היותם יהודים וישראלים", נכתב בכתב התביעה. "הנתבעת (הרשות הפלסטינית) עודדה, תמכה ואשררה מעשי טרור אלו, בין היתר באמצעות תשלום תגמולים למבצעי מעשי הטרור ולבני משפחותיהם".
עוד נכתב כי הרשות הפלסטינית הפעילה טרור באמצעות ארגונים צבאיים שפעלו מטעמה, יזמה פיגועי טרור רצחניים נגד אזרחי מדינת ישראל, הסיתה לרצח ישראלים, עודדה ביצוע פעולות טרור, כלאה ועינתה סייענים שסייעו בסיכול טרור ומימנה, הניעה ואשררה פיגועי טרור בין היתר באמצעות אספקת ציוד לחימה וכלי נשק והענקת משכורות למחבלים ולבני משפחותיהם, "כאשר היא מעודדת בכך את המרצחים הבאים".
המשפחות השכולות שהגישו את התביעה רואות את הרשות הפלסטינית גם כמי שאחראית על טבח 7 באוקטובר: "פירות התנהלותה של הנתבעת כמעודדת, מתמרצת ומתגמלת מעשי טרור באו לידי ביטוי בכך שמדינת ישראל עומדת במהלך השנים האחרונות בפני מתקפות בלתי פוסקות של פיגועי טרור רצחניים ששיאם במתקפת פתע רצחנית, אכזרית ומזעזעת במסגרתה נרצחו כ-1,400 אזרחים וחיילים וכ-240 נשים, גברים, זקנים ותינוקות נחטפו לרצועת עזה. לצד העובדה שרבים מבכירי הנתבעת הביעו תמיכה בטבח הנורא, הנתבעת מתגמלת את מפלצות האדם שביצעו את הטבח הנורא ואת בני משפחותיהם".
ברק קדםעו"ד ברק קדםצילום: עדי לם
לפי התביעה, הרשות הפלסטינית פועלת להזנת מפלצת הטרור על ידי תגמול הטרור כשהיא חוקקה חוקים ותקנות על פיהם כל טרוריסט אשר רצח או פצע ישראלים – בין אזרחים ובין חיילים, בין גברים ובין נשים, בין מבוגרים ובין ילדים – יהיה זכאי לתגמול כספי מהנתבעת עבור מעשה הטרור אותו ביצע: "החיקוק של הנתבעת קובע כי ככל שמעשה הטרור היה חמור יותר, כך יגדל התגמול למבצע הטרור. יותר דם שווה יותר כסף".
עו"ד ברק קדם ממשרד ארבוס קדם צור, המייצג את התובעים, אמר כי "המלחמה בטרור מתרכזת בימים אלו בשני מוקדים: ברצועת עזה ובאולמות בית המשפט. ברצועת עזה נלחמים חיילינו בטרור. באולמות בתי המשפט אנו נלחמים בעידוד הטרור של הרשות הפלסטינית אשר מדי חודש משלמת משכורות עתק למחבלים בתמורה לדם ששפכו, דם גברים נשים וילדים זכים וטהורים. נילחם בכל החזיתות עד לניצחון".