3 צפייה בגלריה
טיולי טומקארים במדבר
טיולי טומקארים במדבר
גל החום נמשך. טיולי טומקארים במדבר
(צילום: חוויה מוטורית בערבה)
רשות הטבע והגנים הודיעה אתמול (שני) כי בשל תנאי מזג אוויר קיצוניים הצפויים עד סוף השבוע וכוללים רוחות מזרחיות ערות ויובש קיצוני, נסגרו למטיילים כל מסלולי הטיול באזור הכרמל, שפלת יהודה ונחלי הגליל המערבי - כזיב, בצת, שעל, יחיעם ובית העמק. בשל סכנת השריפות חל איסור מוחלט להדליק אש בשמורות טבע ובגנים לאומיים.
מדובר בהמון מסלולים פופולריים, ובשלב זה הם יישארו סגורים לפחות עד מחר. לצד זאת, תיתכן הארכה כמובן בהתאם לתחזית מזג האוויר.
נציב כבאות והצלה, רב-טפסר דדי שמחי הוציא צו איסור על הדלקת מדורות לרבות הבערת אש בשטחים פתוחים בהתאם לתקנות והוא יחול בכל שמורות הטבע, חורש ויער ובכל שטח שבו קיימת צמחייה דליקה ובכל תחום יישוב. הצו הוצאו לנוכח תנאי מזג האוויר החריגים לעונה זו.
3 צפייה בגלריה
חוף בית ינאי
חוף בית ינאי
באמצע נובמבר. חוף בית ינאי
(צילום: מוטי קמחי)
תוקף הצו חל מאתמול ועד לסוף החודש בשעות היום החל מהשעה 06:00 ועד לשעה 23:00. העובר על ההוראות צפוי למאסר של עד חצי שנה או לקנס בגובה של עד 75 אלף שקלים.
רב-טפסר שמחי הסביר כי "בשל היווצרות תנאי מזג אויר חריגים המעלים את הסיכון לפגיעה בחיי אדם ומתוך הבנת כובד האחריות והסכנות הוריתי מתוקף סמכותי על צו איסור הדלקת שריפות בשטחים פתוחים. משבר האקלים בארץ ובעולם מחייב התייחסות מערכתית וציבורית לסכנות הכרוכות בהבערת אש תוך אימוץ תרבות פנאי אחראית, שקולה ובטיחותית. אני קורא לציבור לגלות אחריות ולהישמע להנחיות מצילות החיים שקבענו".
3 צפייה בגלריה
שריפה בביתר עילית
שריפה בביתר עילית
"משבר האקלים מחייב התייחסות לסכנות הכרוכות בהבערת אש". רב-טפסר שמחי
(צילום: אלי מנדלבאום)
גל החום בנובמבר אינו נחשב לדבר חריג - ולמעשה הולך ונהיה שכיח בשני העשורים האחרונים. בשירות המטאורולוגי אומרים שמאז תחילת נובמבר - ולמעשה כבר מסוף אוקטובר - שוררות בישראל טמפרטורות גבוהות מהממוצע במידה ניכרת. הדבר מורגש במישור החוף, בשפלה, בנגב ובעמקים, עם טמפרטורות של 27 מעלות ומעלה ובחלק מהימים אף יותר מ-30 מעלות.
פרופ' עמוס פורת, מנהל תחום שירותים אקלימיים בשירות המטאורולוגי, הסביר ל-ynet: "הטמפרטורות הגבוהות אינן שגרתיות לתקופה זו והערכים שלהן מזכירים ערכים קיציים, אולם ישנם הבדלים ניכרים לעומת הקיץ". כדוגמה להבדלים ציין פורת את משך הזמן שבו שוררות הטמפרטורות הגבוהות במהלך היום, שהוא קצר בהרבה מהקיץ, והוסיף כי גם קרינת השמש חלשה יותר והיא שוקעת מוקדם - כך שההתקררות בעקבות זאת היא מהירה.
בשירות הכינו רשימת גלי חום, ממנה עולה כי גל החום הנוכחי בהחלט יוצא דופן - אך לא חסר תקדים. השיא, על פי הרשימה, היה בנובמבר 1933, אז נרשם רצף (שהחל באוקטובר) של 24 ימי גל חום, בעיקר בפנים הארץ. במישור החוף הרצף נקטע אך היו ימי שרב רבים, ואילו בחיפה ובעכו היה אז רצף של למעלה משבוע עם טמפרטורות גבוהות מ-30 מעלות.
פורסם לראשונה: 23:05, 08.11.21