331 ימים עברו מאז שבנם של עדי ויעל אלכסנדר, עידן, נחטף לרצועת עזה. עידן, חייל בודד שבחר לעלות לבד לישראל ולהתגייס, הספיק לדבר עם אימו ב-7 באוקטובר, בשבת שהתעקש לסגור למרות שלא היה חייב. בטור מיוחד ל"ניו יורק טיימס" מספרים הוריו, שחיים עם שני ילדיהם הנוספים מיקה (18) ורועי (13), על החשש והדאגה בעקבות רצח ששת החטופים שגופותיהם חולצו ממנהרה ברפיח, ועל האכזבה מממשלת ישראל והעומד בראשה שנטשו את החטופים.
3 צפייה בגלריה
עידן אלכסנדר ומשפחתו בחיים בארה"ב ובארץ
עידן אלכסנדר ומשפחתו בחיים בארה"ב ובארץ
עידן אלכסנדר עם הוריו, אחותו ואחיו
אחד מהחטופים שנרצחו הוא הרש גולדברג-פולין, שכמו עידן החזיק באזרחות אמריקנית. "במשך 11 חודשים משפחתו התחברה למשאבי כוחות שמרבית האנשים לעולם לא צריכים למצוא", כותבים עדי ויעל, שמשתפים כי בתור הורים שבנם נחטף חזו ממקור ראשון בהתמודדות של ג'ון ורייצ'ל. הם מספרים כי עידן בן ה-20 נחטף בעת ששהה בעוטף במסגרת שירותו בצה"ל ב-7 באוקטובר: "ב-331 הימים האחרונים העולם אכזב את בננו ואת שאר החטופים. ממשלת ישראל נטשה אותם; יותר מדי מדינות התעלמו; ולמרות שאנחנו מודים לממשל האמריקני על תמיכתו - מאמציו טרם נשאו פרי", הם כותבים.
"בחודש שעבר העולם צפה בהוריו של הרש משתפים את סיפורו בוועידת המפלגה הדמוקרטית. רייצ'ל, שנראתה קטנה לצד הפודיום וג'ון, שהשתופף מעל המיקרופון, דיברו ברגש ובבהירות. בלב כבד צפינו מחדש בנאום שלהם אתמול, שעות לאחר שנודע כי הגופות של הרש ושל חמישה חטופים נוספים חולצו על ידי צה"ל.
"כתוצאה מאכזריות חמאס והאדישות של ישראל, שני אנשים שהפכו למשפחה עבורנו שילמו את המחיר הגבוה ביותר. אנו מיוסרים מכאב על הרצח האכזרי של הרש, ומפחד שבננו עידן יפגוש בקרוב גורל דומה.
"שום דבר מזה לא היה צריך לקרות. מאז אוקטובר, יחד עם ג'ון, רייצ'ל ושאר משפחות החטופים, אנחנו הזהרנו שללא עסקה שתשיב את יקירינו הביתה - הם עלולים להיהרג בשבי. כל יום כבני ערובה מעמיד את חייהם בסכנה גדולה יותר. למרות האזהרות, לאחר הפסקת אש זמנית אחת, ששחררה יותר מ-100 חטופים, חווינו דחייה אחר דחייה".
3 צפייה בגלריה
יעל אלכסנדר
יעל אלכסנדר
יעל אלכסנדר עם תמונת בנה החטוף
(צילום: נמרוד גליקמן)
יעל ועדי התייחסו גם לסוגיית ציר פילדלפי, ולכך שראש הממשלה בנימין נתניהו אינו מוכן להתפשר בעניין במסגרת המשא ומתן על עסקת חטופים. "לפי הדיווחים, ראש הממשלה נתניהו מתעדף את השארת הצבא בציר - תנאי שרבים אומרים כי הוא מאיים על הסיכוי להשיב את החטופים הנותרים לבתיהם", הם אומרים, ומוסיפים: "הרצח של הרש ושל עדן ירושלמי, כרמל גת, אלמוג סרוסי, אלכסנדר לובנוב ואורי דנינו, מוכיח שמר נתניהו לא יכול לקיים את העסקה. החלון להצלת החטופים הולך ונסגר, וראש הממשלה סוגר את הבריח".

רגעי התקווה, והשבר

יעל ועדי מספרים כי למרות החורבן הם חוו גם רגעי אור ותקווה. "לפני מעט יותר מארבעה חודשים חמאס שחרר וידאו של הרש, אות חיים ראשון שמשפחתו קיבלה מאז שנחטף מפסטיבל ה'נובה' בעוטף. הוא החווה לעבר המצלמה בידו שנפצעה במתקפת חמאס, פניו קודרות. למרות ההלם מהופעתו, הסרטון היווה סמל לתקווה עבור משפחתו, עבורנו ועבור המשפחות של כל החטופים במנהרות חמאס - הרש היה בחיים, וחטופים אחרים עשויים להיות גם הם בחיים.
"אולם בשבת בלילה צה"ל הודיע כי מחבלי חמאס הוציאו להורג את הרש ואת חמשת החטופים האחרים. גופותיהם אותרו במרחק של פחות מקילומטר ממקום הימצאו של החטוף פרחאן קאדי בשבוע שעבר, ולפי הצבא, הם נרצחו על ידי שוביהם זמן לא רב לפני שאותרו. מי יודע כמה קרוב היה הרש לחזרתו הביתה?", תוהים הוריו של עידן.
3 צפייה בגלריה
עידן אלכסנדר ומשפחתו בחיים בארה"ב ובארץ
עידן אלכסנדר ומשפחתו בחיים בארה"ב ובארץ
עידן לצד אחיו רועי ואחותו מיקה
בטור ל"טיימס" הם משתפים כי "אנחנו חיים בייסורים כל יום שעובר בלי הבן שלנו. התאבלנו על אובדן של כל חטוף, ביניהם האמריקנים ג'ידו ווינשטיין, גדי חגי ואיתי חן שנרצחו ב-7 באוקטובר וגופותיהם נחטפו. אך עד אתמול נאחזנו בתקווה ששאר החטופים חיים. ידענו שהתקווה איננה ערבון. ידענו שהיינו קרובים יותר לאבד את התקווה עם כל קריסה של סבב משא ומתן נוסף.
"רייצ'ל גולדברג אמרה ש'תקווה היא חובה'. אנחנו עדיין מאמינים בזה היום, אך תקוותינו אוזלת. זה לא רק הפחד לאבד את בננו שמשאיר אותנו ערים בלילות. זו העובדה שרציחתו הופכת לתוצאה הסבירה יותר - ואין לנו אמונה ברצון של מר נתניהו לשנות זאת. נפגשנו איתו בוושינגטון הבירה בחודש יולי, והוא הבטיח שישיג עסקה שתבטיח הפסקת אש ואת שחרור החטופים. אנו מתקשים לראות כיצד כל עיכוב שהוא יכול להיות שווה לחיי החטופים".
את הטור סיימו עדי ויעל בפנייה לבנימין נתניהו: "מר ראש הממשלה, אנו דורשים שתקיים את הערכים היהודיים שאנו חולקים ותתעדף את החטופים, שחייהם עדיין בידיך. הביטוי 'תיקון עולם' הוא ליבת המשמעות של להיות יהודי. אנו סומכים עליך שתעזור לתקן את העולם, שתשיב את החטופים הביתה ותסיים אחת ולתמיד את כל הסבל שהמלחמה הזו גרמה".