הממונה על הבחירות במדינת מיין שבארה"ב הסיר את שמו של הנשיא לשעבר דונלד טראמפ מרשימת המתמודדים בבחירות המקדימות של המפלגה הרפובליקנית - בהחלטה המובססות על התיקון ה-14 לחוקת ארה"ב האוסר על מי שהיה מעורב בהמרדה להחזיק בתפקיד ציבורי. בכך הפכה מיין למדינה השנייה אחרי קולורדו, שמונעת מטראמפ להתמודד במרוץ לנשיאות בשל מעורבתו בהסתערות של תומכיו על בניין הקונגרס ב-6 בינואר 2021.
מזכירת המדינה של מיין שיינה בלווז, מהמפלגה הדמוקרטית, פרסמה את ההחלטה אחרי שניהלה החודש שימוע מנהלי בנוגע לכשירותו של טראמפ לתפקיד - אותו מילא בעבר.
3 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ
נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ
צפוי לערער לעליון על ההחלטה. טראמפ
(צילום: AP Photo/Rebecca Blackwell)
ההחלטה מהווה ניצחון למתנגדי טראמפ, שטוענים כי הם מנסים לאכוף את ההוראות שנקבעו בחוקה האמריקנית - שנועדו להגן על המדינה מפני "מורדים אנטי-דמורטיים". על החלטת בלווז ניתן לערער בבית המשפט של מיין, ומטעם קמפיין הבחירות של טראמפ נמסר מיד כי תוגש במהרה "התנגדות להחלטה הנוראית".
בלווז כתבה כי היא "לא הגיע למסקנה הזו בקלות ראש. הדמוקרטיה היא קדושה... אני מודעת לכך שאף מזכיר מדינה מעולם לא שלל ממועמד לנשיאות אפשרות להתמודד בקלפי על סמך הסעיף השלישי בתיקון ה-14 - אך אני גם מודעת לכך שאף מועמד לנשיאות לא עסק מעולם בהמרדה".
3 צפייה בגלריה
עימותים בין שטרים למפגינים בוושינגטון, ב-  1.6
עימותים בין שטרים למפגינים בוושינגטון, ב-  1.6
ההסתערות של תומכי טראמפ על הקונגרס
(צילום: רויטרס)
רוב המומחים המשפטיים מעריכים כי בסופו של דבר בית המשפט העליון של ארה"ב יכריע בנושא עבור האומה כולה. התיקון ה-14 לחוקת ארה"ב, שנחקק לאחר מלחמת האזרחים, אוסר על "גורמים רשמיים שנשבעו לתמוך בחוקה" לחזור ולהחזיק שוב בתפקיד ציבורי אם "עסקו בהמרדה". עם זאת, התיקון מנוסח באופן מעורפל, ונשיאות ארה"ב לא מצוינת בו במפורש, ומ-1919 נעשה שימוש בתיקון ה-14 לחוקה רק פעמיים.
בהחלטתה, הסבירה בלווז, היא הגיעה למסקנה כי יש לה חובה חוקתית לדבוק בסעיף ההמרדה של התיקון ה-14 ולהסיר את טראמפ מרשימת המתמודדים. "השבועה שלי לקיים את החוקה קודמת לכל, וחובתי לפי חוקי הבחירות של מיין היא להבטיח שמתמודדים המופיעים ברשימות בקלפי יהיו כשירים לתפקידים שאליהם הם רוצים להיבחר", אמרה. בלווז ציינה כי הוצגו ראיות משכנעות לכך שההסתערות על הקונגרס "התרחשה בהוראת" טראמפ - וכי החוקה האמריקנית "אינה סובלת התקפות על יסודות הממשל שלנו".
3 צפייה בגלריה
ארה"ב מפגינים למען דונלד טראמפ ליד הקפיטול לפני הצבעת ה קונגרס אישור תוצאות בחירות
ארה"ב מפגינים למען דונלד טראמפ ליד הקפיטול לפני הצבעת ה קונגרס אישור תוצאות בחירות
תומכי טראמפ מחוץ לבניין הקפיטול, לפני ההתפרצות. 6 ביונאר
(צילום: AFP)
"התיעודים קובעים כי במהלך כמה חודשים שהגיעו לשיא ב-6 בינואר 2021, השתמש טראמפ בנרטיב שקרי של הונאת בחירות כדי להלהיט את תומכיו ולכוון אותם לגבעת הקפיטול כדי למנוע את אישור בחירות 2020 והעברת השלטון", כתבה. "כמו כן, הגעתי למסקנה שטראמפ היה מודע לסיכוי שתתפתח אלימות ולפחות בתחילה תמך בה, בהתחשב בכך שהוא גם עודד אותה ברטוריקה מסיתה וגם לא נקט צעדים בזמן כדי לעצור אותה".
כאמור, לפני כשבוע בפסיקה דרמטית, בית המשפט העליון של קולורדו פסל את טראמפ מריצה לנשיאות במדינה. החלטת בית המשפט התקבלה ברוב של ארבעה שופטים מול שלושה. חרף אופיה התקדימי, יישום הפסיקה, שתקפה כאמור רק למדינת קולורדו, יעוכב עד 4 בינואר כדי לאפשר לטראמפ להגיש ערעור לבית המשפט העליון של ארה"ב, שעשוי להחליט בשאלת כשירותו לרוץ לנשיאות עבור כל המדינות. גורמים רשמיים האחראים על הבחירות בקולורדו אמרו כי החלטה בעניין צריכה להתקבל עד 5 בינואר, היום האחרון שבו ניתן לקבוע במדינה את רשימת המועמדים בבחירות המקדימות של המפלגה הרפובליקנית.