בכיר פתח לשעבר מוחמד דחלאן שלל היום (חמישי) את הדיווח בוול סטריט ג'ורנל, כי בכוונתו להוביל את השלטון החדש ברצועת עזה ביום שאחרי המלחמה. דחלאן, שמשמש לא פעם כיועץ מיוחד לשליט אבו דאבי, כתב בפוסט חריג שפרסם ברשת החברתית X (לשעבר טוויטר) כי "פעם אחר פעם מוצגים או מודלפים לתקשורת תרחישים שונים לגבי התוצאות וההסדרים ליום שאחרי המלחמה ההרסנית שפתח וממשיך בה הכיבוש הישראלי, ולפעמים השם שלי משמש כדי ליצור קצת התרגשות. לכן, שוב, אני מאשר בפני כל עמיתיי שאני כאן רק כדי לספק את כל מה שביכולתי כדי לספק סיוע לאנשינו בעזה, בהתבסס על התמיכה הנדיבה והמתמשכת של אחינו באיחוד האמירויות, לאורך כל רצח העם המטונף".
1 צפייה בגלריה
מוחמד דחלאן
מוחמד דחלאן
מוחמד דחלאן
(צילום: Majdi Mohammed, AP)
בוול סטריט ג'ורנל דווח כי שמו של דחלאן עלה במו"מ לעסקת החטופים השנייה כמנהיג שיוכל - לפחות זמנית - לקחת את המושכות ברצועת עזה, ולהחליף את שלטון חמאס בשלטון מתון יותר, שיהיה מקובל על מדינות העולם. עם זאת, הדיווח התעלם מכך שדחלאן "הוגלה" לאיחוד האמירויות ב-2010 עקב סכסוך עם יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, שעדיין רואה בו אויב מבית לאחר שגילה כי זמם מהפכה נגדו בתוך פתח.
דחלאן כתב עוד בפוסט שפרסם כי "אני מאשר בתוקף שעצירת המלחמה היא בראש סדר העדיפויות שלי, ולא אתמוך בשום אופציה מלבד בהבנות הלאומיות הפלסטיניות שיובילו אותנו לבנות מחדש את המערכת הפוליטית שלנו, באמצעות תהליך דמוקרטי שקוף. במתן תוכנית פעולה בינלאומית מתועדת, שתגלם את המאבקים של עמנו על-ידי הקמת מדינה עצמאית עם ירושלים כבירתה, הכרזתי שוב ושוב על סירובי לקבל או לבצע כל תפקיד ביטחוני, ממשלתי או ביצועי".
במקביל, חרף הצהרתו הנחרצת של דחלאן, הוא מחזיק בעבר ביטחוני עשיר כראש הביטחון המסכל ברצועה, וכאחד מראשי תנועת הפתח - ולא ניתן להתעלם מהפופולריות הרבה שלה הוא זוכה בעזה. כיליד חאן יונס, עיניים רבות נישאות אליו כמי שיוכל לנהל את הרצועה ביום שאחרי, ודחלאן ידוע כמי שהוביל קמפיין סיוע רחב מאד לתושביה מתחילת המלחמה. כספי הסיוע של איחוד האמירויות עוברים דרכו על מנת להגיע ליעדים הנכונים, ולדחלאן יש יותר מ-70 אלף פעילים שמתנדבים בחלוקת סיוע במחנות העקורים השונים באזורים ההומניטריים, לצד ניהול בית חולים שדה ושליחת אנשי רפואה אמיראתים לרצועה.
בעזה מספרים על אנשיו של דחלאן - רובם אנשי פתח שלא מסכימים עם הנהגת עבאס, ומשמשים בשבילו כמחנה תמיכה עצום ברצועה. אותם תושבים אף מסתובבים עם נשק בתחומי הרצועה, ואנשי חמאס לא מעזים להילחם בהם. בנוסף, בסביבת דחלאן מספרים כי בארה"ב מבינים שהוא דמות מקובלת בעזה, וביכולתו להביא הרבה שגשוג ויציבות, אך בעת זו הם פונים רק לראש המודיעין הפלסטיני, מאג'ד פרג', עקב ההבנה כי ברשות הפלסטינית לא ייוותרו על ניהול הרצועה ללא ברכתו של אבו מאזן למהלך.