הקרב בין נתניהו לבהרב-מיארה מגיע לנקודת רתיחה: ראש הממשלה בנימין נתניהו יביא ביום ראשון לאישור הממשלה בישיבתה השבועית הצעת החלטה לקביעת הליך למינוי נציב שירות המדינה במקומו של פרופ' דניאל הרשקוביץ שצפוי לסיים את תפקידו בחודש הבא. המהלך מתבצע בניגוד לעמדת היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה שקבעה כי ראש הממשלה לא יכול למנות בעצמו את נציב שירות המדינה, ושיש לשמור על הנוהל של בחירת הנציב על-ידי ועדת איתור.
2 צפייה בגלריה
ראש הממשלה נתניהו והיועצת המשפטית לממשלה בהרב-מיארה
ראש הממשלה נתניהו והיועצת המשפטית לממשלה בהרב-מיארה
ראש הממשלה נתניהו והיועצת המשפטית לממשלה בהרב-מיארה
(צילום: EPA, יואב דודקביץ')
לפי הצעת נתניהו, תתוקן החלטת הממשלה ממרץ 1999 בנוגע לוועדת המייעצת למינויים לתפקידים בכירים בראשות נשיא בית המשפט העליון בדימוס השופט אשר גרוניס, כך שבאופן חד-פעמי יתווסף לרשימת התפקידים הנבדקים על-ידי הוועדה המייעצת תפקיד נציב שירות המדינה.
התיקון המדובר, צוין, ייעשה בשל סמיכות מועד סיום כהונת נציב שירות המדינה הנוכחי פרופ' הרשקוביץ. לפי ההחלטה, מכיוון שהרשקוביץ משמש חבר בוועדה המייעצת בראשות השופט גרוניס - הוא יוחלף ובמקומו תמנה הממשלה לוועדה זו אדם ששימש בעבר נציב שירות המדינה או מנהל כללי של משרד ראש הממשלה בעבר ושאינו מכהן כיום בשירות המדינה.
בהחלטה המדוברת ייקבע כי ההצעה תקפה לבחירתו של נציב שירות המדינה בלבד. היועצת המשפטית לממשלה הציעה בעבר למנות כאמור את נציב שירות המדינה באמצעות ועדת איתור, אולם ראש הממשלה נתניהו התנגד לכך בתוקף בטענה שוועדה כזאת בהרכב חריג נמצאת בשליטתה של בהרב-מיארה. העמדה הנחרצת של היועצת המשפטית הובילה להשתלחות נגדה מצד כמה שרים בממשלה.
בהצעה שתובא לאישור שרים צוין שהממשלה תמנה את הנציב הבא לפי הצעת ראש הממשלה בפטור ממכרז. משמעות המהלך היא שנתניהו עצמו יבחר את הנציב, ואז הוועדה המייעצת למינוי בכירים תדון במינוי כפי שהיא עושה כשמגיעים לפתחה מינויים כמו הרמטכ"ל, המפכ"ל, נציב שירות בתי הסוהר, ראש השב"כ, ראש המוסד ונגיד בנק ישראל.
2 צפייה בגלריה
הנציב היוצא פרופ' הרשקוביץ
הנציב היוצא פרופ' הרשקוביץ
הנציב היוצא פרופ' הרשקוביץ
(צילום: חיים צח, לע"מ)
בדברי ההסבר מטעם ראש הממשלה, נכתב כי "הממשלה חלוקה על התפיסה שלפיה השליטה באיתור הנציב צריכה להיות דווקא של אנשי משפט. קל וחומר שלא להתנות את בחירת כל חברי ועדת האיתור, עד האחרון שבהם במינוי או בהסכמה של אנשי משפט. הנוהל הספציפי שגובש הוצע לממשלה באופן שרירותי ללא כל נימוק של הרכב הוועדה הספציפי שהוצע בו.
"הממשלה סבורה שעקרונות הדמוקרטיה והמשילות דווקא מחייבים שלממשלה, לנבחרי הציבור שמכהנים ומתוך כך גם לציבור שבוחר באותם נבחרי ציבור, תהיה השפעה על דמותו של שירות המדינה שתפקידו לסייע בידי הממשלה לשרת את הציבור. זאת, לצד ההקפדה על עצמאות ומקצועיות התפקיד, בדיוק כפי שהדבר קורה במינוי רמטכ"ל, מפכ"ל וכד'".
עוד טוען ראש הממשלה כי הנוהל שהוצע על-ידי היועצת המשפטית של משרדו בשיתוף היועצת המשפטית לממשלה, גובש ללא שיתוף גורמי הממשלה והנציבות הנוגע לדבר. "העמדה העקרונית שביסוד הנוהל שלפיו יש להרחיק מנבחרי הציבור את מלאכת מינוי נציב שירות המדינה, וממילא גם את ההשפעה על אופיו של שירות המדינה, מנוגדת לקביעת המחוקק שהחריג מפורשות את מינוי הנציב משיטת מינוי 'מקצועית' במכרז ומנוגדת לאופן שבו מונו כל הנציגים הקודמים במשך למעלה מיובל שנים", נכתב.