שגריר ישראל ביפן גלעד כהן השתתף הבוקר (שני) בטקס לזכר קורבנות ההפצצה בהירושימה, לאחר שלא הוזמן לטקס דומה לזכר הקורבנות בנגסקי - בגלל המלחמה בעזה.
בטקס השתתפו גם ראש ממשלת יפן פומיו קישידה, שרת החוץ יוקו קמיקאווה, שרי הקבינט, ראש העיר, מושל המחוז, שגרירים רבים ואזרחים. בשעה 8:15, בדיוק בשעת הטלת הפצצה, נשמע הפעמון והקהל עמד. השגריר הישראלי הוזמן לטקס הנוכחי בניגוד לזה בנגסקי, שם ראש העיר החליט שלא להזמינו בגלל המלחמה, צעד שחולל סערה בינלאומית.
בתום הטקס פרסם השגריר כהן פוסט ברשת X: "כמו בשנים קודמות, היום זכיתי להשתתף בטקס הזיכרון לשלום הירושימה מטעם ישראל. מתן כבוד למשפחות ולתושבי יפן לזכרם של אלו שאיבדו את חייהם באוגוסט 1945. אנו עומדים איתכם בזיכרון".
כהן ציין כי בהירושימה ראש העיר היה ענייני ועשה את הדבר הנכון, כשהזמין את ישראל, מדינה ידידה ליפן, כמו בכל השנים הקודמות. לדבריו, "לעומתו, ראש העיר נגסקי בחר לעסוק בפוליטיקה קטנה, והסתתר מאחורי טיעונים 'אבטחתיים' מגוחכים, אך בפועל בחר להזמין את איראן, סוריה, ונצואלה והפלסטינים, ולהדיר אותנו".
ראש העיר נגסקי, שירו סוזוקי, הסביר את החלטתו שלא לזמן את השגריר הישראלי, בטענה שמטרתו היא "לאפשר את קיומו של הטקס באווירה של שלום". "אני מבקש להדגיש כי ההחלטה הזו אינה נובעת משיקולים פוליטיים, אלא מהרצון שלנו לקיים את הטקס להנצחת הקורבנות של פצצות האטום באווירה נוגה ובאווירה של שלום, ולוודא שהטקס יעבור בצורה חלקה", אמר, וציין כי קבלת ההחלטה הייתה "קשה".
בהטלת פצצות האטום על הירושימה ונגסקי נהרגו עשרות אלפי בני אדם, חלקם מיד אחרי הפגיעה ואחרים בחודשים ובשנים שלאחר מכן בעקבות מחלות שגרמה להם הקרינה. הטלת פצצות האטום היא שהובילה בסופו של דבר לכניעתה של יפן במלחמת העולם השנייה.
לפני שבועיים יפן הטילה סנקציות על ארבעה מתנחלים ישראלים בעקבות אלימות נגד פלסטינים בגדה המערבית. דובר הממשל היפני יושימאסה היאשי אמר כי "מקרי אלימות של כמה מתנחלים ישראלים התגברו באופן דרמטי מאז אוקטובר האחרון. במצב זה, ובהתחשב בצעדים שנקטו מדינות G7 ואחרות, החלטנו להגדיר אותם כיעדים להקפאת נכסים".