3 צפייה בגלריה
הפגנת החקלאים בערבה
הפגנת החקלאים בערבה
מחאת החקלאים נגד הרפורמה
(צילום: רונן כץ, ערבה תיכונה)
קואליציה לקראת משבר? שר החקלאות עודד פורר פרסם הבוקר (חמישי) להערות הציבור את צו הורדת המכסים על פירות וירקות - רפורמה שבקואליציה הנוכחית זוכה להתנגדות קשה בעיקר מצד העבודה וכחול לבן. הצו המוצע, שהכוונה לפרסמו פורסמה הבוקר ב-ynet עוד לפני שהוגש רשמית, כולל ביטול מיידי של המכס על כמה פירות וירקות ובהם אבוקדו, שום, פטריות אפונה, שעועית, תאנים, אננס ארטישוק ועוד. המטרה: להוזיל באופן מיידי את סל הצריכה. יתר המכסים על כלל הפירות והירקות הטריים, הקפואים והמשומרים יופחתו באופן הדרגתי על פני שש פעימות במרחק של חמש שנים, וזאת כדי לאפשר לחקלאות הישראלית להסתגל למצב החדש.
שר החקלאות פורר אמר הבוקר כי "מתווה פתיחת השוק לתחרות והוזלת מחירי הפירות לצרכן מקודם בהתאם להחלטת הממשלה ולצידו צעדי תמיכה ומענקים נדיבים לחקלאים בישראל. אנו עוברים מהגנה מכסית לתמיכה ישירה ומצפים להשלים את הדיונים מול נציגי החקלאים בשבועות הקרובים עד לחתימת הצו כחלק מהשימוע. פתיחת השווקים תוזיל את המחיר לצרכן, תרחיב את מגוון המוצרים ותאפשר את פיתוח החקלאות המקומית באמצעות תמיכות ישירות ומענקים לחקלאים. אני מצפה מנציגי ארגוני החקלאים לשיח פורה כדי לגבש את המתווה הטוב ביותר לתמיכה ישירה בחקלאות המקומית".
בחודשים האחרונים הצהירו פורר ושר האוצר אביגדור ליברמן על כוונתם לחתום על הצווים שיפתחו את השוק לייבוא, רפורמה שעוררה גל חזק של התנגדויות סביב דיוני התקציב והוחלט שלא תעבור במסגרתו, אלא לאחר דיונים מעמיקים ותיאומים בקואליציה.
במפלגת העבודה ובכחול לבן זעמו במהלך דיוני התקציב על הרפורמה ואף הודיעו שלא יאפשרו אותה, וגם בימינה יש מתנגדים למהלך. חלק מחברי הכנסת של מפלגת העבודה וכחול לבן אף השתתפו בהפגנות החקלאים נגד הממשלה לפני כמה חודשים.
3 צפייה בגלריה
        שר החקלאות פורר וחקלאי
        שר החקלאות פורר וחקלאי
שר החקלאות פורר וחקלאי
(צילום: רועי עידן, יריב כץ)
3 צפייה בגלריה
רם שפע בריאיון באולפן
רם שפע בריאיון באולפן
השתתף בהפגנות נגד הרפורמה. ח"כ רם שפע (העבודה)
(צילום: הדר יואביאן)
המתנגדים למהלך אומרים כי מדובר בהפרה של הסיכומים שהושגו. בימים האחרונים התקיימו דיונים מרתוניים בנושא, והמתח בקואליציה גבר לאור ההבנה שפורר מעלה הילוך בתוכניותיו. "מהלך כזה עלול לעורר משבר", אמר בכיר בקואליציה ל-ynet. "פורר החליט ללכת יד ביד עם רשתות השיווק ולפגוע קשות בחקלאות הישראלית. אנחנו לא נאפשר את זה".
ו"ר התאחדות האיכרים ונשיאות המגזר העסקי הודיע על ביטול השתתפותו בפני הוועדה לבחינת פערי התיווך, לאור פרסום הצו הבוקר. לדבריו "הצעד החד צדדי בדמות פרסום הצו להורדת המכסים על פירות וירקות, בטרם הוועדה הגישה את המלצותיה, הסיר את המסכה מפניה של ממשלת ישראל והוכיח כי אין באמת כוונות אמיתיות מאחורי הקמת הוועדה כשלב ביישום הרפורמה בחקלאות".
מזכ"ל מפלגת העבודה ערן חרמוני תקף את שר האוצר ואמר כי "ליברמן מצפצף על שותפותיו בקואליציה, ובכך פוגע בממשלה ונוהג בחוסר אחריות משווע. אסור לתת יד להפקרת חקלאי ישראל על מזבח הטייקונים של רשתות השיווק".
כבר בחודש יולי שר האוצר אביגדור ליברמן ושר החקלאות פורר הודיעו כי הם מקדמים תוכנית להפחתת מכסים רוחבית על פירות, ירקות וביצים, במטרה לפתוח את השוק לייבוא. כיום ענף הביצים מתוכנן והמחירים לצרכן מפוקחים על-ידי המדינה. יש יבוא של פירות וירקות, שבדרך כלל בפירות מביא לעליית מחירים. בעגבניות קיים מדי פעם ייבוא ללא מכס כדי לאזן את המחירים בשוק כשהם גבוהים.
מחירי הפירות והירקות זינקו בשנים האחרונות במעל 80 אחוזים. הפחתת המכס תגדיל את התחרותיות בענפים אלה וכך ייהנה הצרכן הישראלי מהוזלה משמעותית של מחירי הפירות הירקות. החיסכון הצפוי מהרפורמה עומד על 840 שקלים בשנה לכל משק בית בישראל, שמצטבר לחיסכון כולל של כ-2.7 מיליארד שקלים בשנה.
הרפורמה כוללת גם חבילת תמיכה רחבה לענפי החקלאות, לרבות תמיכה תקציבית ישירה לכל חקלאי, הרחבת הטבות המס לחקלאים דרך חוק לעידוד השקעות הון, תמיכה בסימון ארץ המקור, הוזלת התשומות לחקלאי (חומרי הדברה וכו') והשקעה של מעל 2 מיליארד שקלים עבור חדשנות והעלאת פריון בענפי החקלאות. זאת בנוסף למענקי השקעות וחדשנות לרכש ציוד ומכונות חדשניות, שיתופי פעולה עם סטארטאפים ועוד.
פורסם לראשונה: 08:23, 23.12.21