2 צפייה בגלריה
הכניסה לחומש הבוקר. צלמים פלשתינים מצלמים את החיילים
הכניסה לחומש הבוקר. צלמים פלשתינים מצלמים את החיילים
הכניסה לחומש, מאובטחת על ידי חיילי צה"ל. חוק ההתנתקות אוסר על שהיית ישראלים במקום
(צילום: שאול גולן)
היום (יום א') שרי הממשלה החדשה נכנסו למשרדיהם והעבודה כבר החלה. המדינה תצטרך כבר מחר, כעת תחת הנהגה חדשה, להגיב לבג"ץ חומש. גורמים במפלגות הליכוד והציונות הדתית החלו בהכנת תשובת המדינה לעתירה עוד לפני הקמת הממשלה. השהות של ישראלים במאחז, ביניהם תלמידי ישיבת חומש, אינה חוקית. פלסטינים תושבי הכפר בורקא הסמוך עתרו לבג"ץ, טענו כי מדובר באדמות בבעלותם, ודרשו אכיפה שיוויונית של החוק. ארגון "יש דין" השתתף בעתירה יחד עם תושבי הכפר. בתגובה קודמת לעתירה, המדינה טענה מספר פעמים כי יש לפנות את השוהים במקום, אך היא תקבע את העיתוי שכפוף לשיקולים ביטחוניים. הזמן חלף, עשרות עצרות ואירועים המוניים נערכו באזור חומש, ואנשי "יש דין" פנו שוב לקבל סעד מבג"ץ.
2 צפייה בגלריה
צעדה לזכר יהודה דימנטמן
צעדה לזכר יהודה דימנטמן
השרים עידית סילמן, איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ' לצד יוסי דגן בצעדה בחומש בחודש אפריל
(צילום: מועצה איזורית שומרון)
המדינה ביקשה דחייה במתן התשובה, אך בג"ץ דחה בקשה זו והדיון בנושא ייערך מחר, כאמור. המדינה תיאלץ לספק לבג"ץ תשובות על כוונת הממשלה החדשה לפעול בעניין הישיבה בחומש, אחת מהסוגיות הנפיצות ביהודה ושומרון. המתנחלים כבר מקווים לשינוי מגמה מצד הממשלה, וגורמים המעורים בפרטים אמרו כי העבודה על תגובת המדינה החלה עוד בשבוע שעבר, על ידי אנשי הליכוד והציונות הדתית. תשובת המדינה צפויה להתבסס על המהלך המתוכנן לביטולו של חוק ההתנתקות, האוסר שהיה במקום, כפי שנכתב בהסכמים הקואליציוניים. אם תשובת המדינה תהיה ברוח זו, והשופטים יחליטו כי על דין העתירה להתייתר, הרי שמדובר באירוע משמעותי מאוד המסמל שינוי כיוון במדיניות ישראל בשטחים. אותם גורמים טוענים כי ייתכן ונציגים מהממשלה יתייצבו בדיון, ולא רק נציגי היועמ"שית גלי בהרב-מיארה.
ראש המועצה האזורית שומרון יוסי דגן בטוח שהממשלה החדשה אכן תעמוד מאחורי שינוי מדיניות כזה: "הכנסת החוק לביטול ההתנתקות להסכמים הקואליציוניים, בתמיכת כל סיעות הקואליציה, הוא צעד מבורך וחשוב מאוד בדרך לתיקון עוול ההתנתקות. בפעם הראשונה מאז הגירוש אנחנו רואים ממשלה שעם הקמתה אומרת באופן ברור ומוחלט כי היא באה לתקן את החרפה, ולהסיר את אות הקין מספר החוקים של מדינת ישראל. אני סמוך ובטוח שהממשלה החדשה, תבהיר לבג"ץ את עמדתה באופן ברור - חוק ההתנתקות יבוטל בקרוב וההתיישבות היהודית בצפון השומרון תוסדר".
אירוע הכנסת ספר תורה לישיבת חומש
(צילום: ישיבת חומש)

מנכ"ל ישיבת חומש שמואל וונדי מצפה אף הוא לדיון מחר: "יש לנו ממשלה שבאה לתקן. אנחנו מקווים שבקרוב נברך על המוגמר - ביטול החוק והסדרת ההתיישבות בצפון השומרון. בע"ה נעשה ונצליח". מיש דין, הארגון המייצג את העותרים, נמסר: "בזמן שהממשלה החדשה רוצה להכשיר גזל קרקעות ולבטל את מעט אמצעי האכיפה הקיימים שממילא מתעלמים מהם, בג"ץ חייב להגיד באופן ברור - גניבה היא לא חוקית. המדינה מאותתת שחומש היא עיר מקלט לעבריינים ועל כל מי שמאמין בשיוויון אסור לשתוק. על בית המשפט לקבוע כי יש לפנות את חומש באופן מיידי ולאפשר לבעלי הקרקעות החוקיים לשוב אליהן".
השרה למשימות לאומיות אורית סטרוק מסרה בתגובה: "השרה מטפלת בנושא, כמו גם השרים הרלוונטיים. עמדת הממשלה בנושא חומש ידועה מההסכמים הקואליציוניים. הנושא בטיפול, ולא רלוונטי כרגע להיכנס לפרטים".