6 צפייה בגלריה
מוחמד בן זייד
מוחמד בן זייד
שליט האמירויות מוחמד בן זייד והר הבית אחרי ההתפרעויות
(צילום: AP)
לחץ דיפלומטי על ישראל בעקבות העימותים האלימים בהר הבית: שגריר ישראל באיחוד האמירויות, אמיר חייק, זומן היום (שלישי) לשיחת נזיפה שבמהלכה הועברה לו מחאה חריפה בעקבות האירועים במסגד אל-אקצא בהר הבית בירושלים, לרבות מה שהוגדר "התקפות על אזרחים ופלישות למקומות קדושים שגרמו לפציעת כמה אזרחים".
רם בינת איברהים אל האשמי, השרה האמירותית לשיתוף פעולה בינלאומי, הדגישה באוזני השגריר את הצורך להפסיק לאלתר מנהגים אלה, לספק הגנה מלאה למתפללים ולכבד את זכותם של הפלסטינים לקיים את הטקסים הדתיים שלהם ולהפסיק כל נוהג המפר את קדושת מסגד אל-אקצא, תוך הבעת דאגה מההסלמה והמתח שמאיים על היציבות והביטחון באזור.
מתפרעים בהר הבית השתלטו על הרמקולים של המואזין: "פיגועים ודקירות, מוחמד דף תתערב"

עימותים והפרות סדר במתחם הר הבית
(צילום: דוברות המשטרה, alqastel)

השרה הדגישה את הצורך לכבד את תפקידה של הממלכה ההאשמית בטיפול במקומות הקדושים וההקדשים בהתאם לחוק הבינלאומי ולמצב ההיסטורי הקיים, ולא לפגוע בסמכות הווקף. כמו כן הדגישה השרה את הצורך ביצירת סביבה הולמת שתאפשר חזרה למשא ומתן רציני שיוביל להשגת שלום צודק וכולל, והקמת מדינה פלסטינית עצמאית בגבולות 1967 עם מזרח ירושלים כבירתה בהתאם לחוק הבינלאומי, החלטות ויוזמת השלום הערבית.
על רקע הדברים יצוין כי השרה האמירותית תמיד החזיקה בדעות ביקורתיות כלפי ישראל. גם באיחוד האמירויות צריכים להתחשב בדעת הקהל שלהם שמוצפת בפייק ניוז. השיחה היא הזדמנות מצד ישראל להציג לצד השני את העובדות ואת הצעדים שהיא נוקטת. יש גם לראות מי זימן את שיחת הנזיפה, לא מדובר בשר החוץ האמירותי או בגורם בכיר אחר. סוגיית הר הבית רגישה מאוד עבור איחוד האמירויות, ולכן הם היו חייבים להצטרף לשורת הגינויים בעולם הערבי.
במקביל, איגוד הטייסים הישראלי קיבל היום הודעה כי חברות התעופה "איתיחאד" ו"וויז אייר אבו דאבי" מהאמירויות לא ישתתפו כמתוכנן במטס יום העצמאות בעוד שבועיים. "צר לנו על ההחלטה", אמרו באיגוד הטייסים הישראלי. "מטס יום העצמאות בהשתתפות חברות התעופה הישראליות יתקיים כמתוכנן מיד לאחר מטס חיל האוויר ויחצה את ישראל בגובה נמוך".
6 צפייה בגלריה
מתחם הר הבית לאחר ההתפרעויות
מתחם הר הבית לאחר ההתפרעויות
מתחם הר הבית לאחר ההתפרעויות
(צילום: דוברות המשטרה)
6 צפייה בגלריה
מתחם הר הבית לאחר ההתפרעויות
מתחם הר הבית לאחר ההתפרעויות
(צילום: דוברות המשטרה)
במקביל שוחח היום מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן עם שר החוץ יאיר לפיד, עם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן ועם שר החוץ של ירדן איימן א-ספדי. לפיד עדכן כי מזכיר המדינה על המאמצים שמשקיעה ישראל כדי לאפשר חופש פולחן לבני כל הדתות בירושלים.
לפי לשכת לפיד, "השניים שוחחו על חשיבות הפסח, הפסחא והרמדאן. שר החוץ הדגיש את המאמץ הישראלי השקול והאחראי מול התפרעויות של מאות קיצונים מוסלמים על הר הבית ועל פערי המידע וידיעות הכזב, שמופצות בידי קיצונים, שמלבים את האש והאלימות במקום להביא לרגיעה. השר לפיד אמר למזכיר המדינה כי ישראל לא תהיה מוכנה לקבל קריאות תמיכה באלימות והדגיש את הצורך של תמיכה בינלאומית בהחזרת השקט לירושלים".
בלינקן מצדו, כך נמסר, אמר שהאמריקנים מבינים היטב את המאמצים שישראל עושה ושהם יעזרו לישראל להסביר את הדברים למדינות השכנות ובפורומים בינלאומיים. עוד אמר בלינקן כי האמריקנים מבינים שישראל עושה את כל מה שהיא יכולה לעשות במסגרת המגבלות.
6 צפייה בגלריה
יאיר לפיד אנתוני בלינקן ביקור נגב קבר בן גוריון שדה בוקר ישראל פסגת הנגב
יאיר לפיד אנתוני בלינקן ביקור נגב קבר בן גוריון שדה בוקר ישראל פסגת הנגב
שר החוץ לפיד ומזכיר המדינה האמריקני בלינקן
(צילום: רפי בן חקון, שלומי אמסלם, לע״מ)
לפי לשכת יו"ר הרשות הפלסטינית, במהלך השיחה עם בלינקן אמר לו אבו מאזן כי המתקפות של כוחות הביטחון הישראליים הובילו לפצועים ועצורים רבים. עוד נמסר כי אבו מאזן הוסיף שיש צורך ליצור אופק מדיני שיוביל לסיום הכיבוש ולהקמת מדינה פלסטינית, שבירתה ירושלים המזרחית ולעצור את כל הפעולות החד-צדיות.
כמו כן, אבו מאזן דרש לפתוח מחדש במהירות את הקונסוליה האמריקנית בירושלים. בלינקן, כך נמסר על יד הפלסטינים, אמר כי הודיע לישראל על הצורך לשמור על הסטטוס קוו בהר הבית ועל האפשרות של מתפללים מוסלמים להגיע להר. בלינקן גם הדגיש כי ארה"ב מתנגדת לאלימות מתנחלים ולהרס בתים, גירוש תושבים וכניסת הצבא הישראלי לשטחי A, ודרש מישראל לנקוט צעדים שישפרו את המצב.
האמריקנים מסרו כי בשיחה שקיים מזכיר המדינה עם שר החוץ הירדני א-ספדי, דנו השניים במתיחות ובאלימות בהר הבית ובשטחי הגדה המערבית. השניים הגדישו בשיחה את הצורך של הישראלים והפלסטינים לפעול לסיום מעגל האלימות. בלינקן, כך נמסר, הדגיש את חשיבות השמירה על הסטטוס קוו בהר הבית ואת הערכתו לתפקידה המיוחד של ירדן בשמירה על המקומות הקדושים למוסלמים בירושלים. מזכיר המדינה אף ציין את מחויבות ארה"ב ליציבות באזור ואת תמיכתה בפתרון שתי המדינות.
6 צפייה בגלריה
שר החוץ הירדני א-ספדי
שר החוץ הירדני א-ספדי
שר החוץ הירדני א-ספדי
(צילום: רויטרס)
מועצת הביטחון של האו"ם צפויה לקיים הערב דיון בנושא המתיחות בישראל, שבסופו תתקיים גם התייעצות בדלתיים סגורות. שגרירת נורבגיה באו"ם מסרה כי יחד עם האמירויות, אירלנד, צרפת וסין, היא קוראת להתייעצות "בנוגע למצב המדאיג מאוד במזרח התיכון, בישראל ובפלסטין, במיוחד במזרח ירושלים".
שגרירת נורבגיה באו"ם קראה לפני הדיון לקיים התייעצות בעקבות המתיחות המדאיגה במזרח התיכון. "אנחנו עושים את זה כי זה מאוד חשוב שהמועצה תיפגש עכשיו ושתדבר, ושנקרא לריסון מכול הצדדים בשביל לעשות דה-אסקליזציה למצב מאוד מדאיג ובגלל הסיכוי להידרדרות".
"אנחנו כנורבגיה שולחים מסר חזק היום כשאנחנו קוראים לפגישה הזו, נוכל לשמוע משליח המזכ"ל למזרח התיכון תור וונסלנד על מה באמת קורה, וגם לקבל ממנו את המידע מי השחקנים השונים ומה הם עושים בשביל להרגיע את המצב".
ישראל שיגרה לחברות מועצת הביטחון סרטונים וחומרי הסברה שהוכיחו כי היא הקפידה על שמירת חופש הפולחן ומי שהפר אותו היו המתפרעים שהתבצרו עם אבנים וגרזנים ומנעו מאנשים להתפלל. בירושלים אין ציפייה שייצאו תוצרים כלשהם מהדיון הסגור במועצת הביטחון שאליו לא הוזמנו נציגים ישראלים ופלסטינים.

העיניים גם לעזה

בתוך כך, הפלגים הפלסטיניים יערכו הערב פגישה דחופה בלשכתו של מנהיג חמאס בעזה יחיא סינוואר. לא נמסרו פרטים על אודות סיבה הפגישה, אולם די ברור שהיא תעסוק בין היתר בהתחממות בגזרה אחרי שאמש נורתה מהרצועה רקטה שיורטה על ידי מערכת כיפת ברזל. בתגובה לירי, שאירע אחרי שבעה חודשים של שקט יחסי, תקף חיל האוויר יעדי טרור של חמאס ברצועה.
הזרוע הצבאית של חמאס הודיעה כי במהלך התקיפה שיגרה טיל נ"מ לעבר המטוסים הישראליים, ובצה"ל אישרו כי אכן אירע ירי שכזה. גורם בזרועות הצבאיות טען בפני רשת אל מיאדין כי טיל הנ"מ ששוגר היה לראשונה מסוג סטרלה, טיל כתף מונחה נגד מטוסים מתוצרת סובייטית במקור. בתקיפות רבות בעבר פעילי חמאס ניסו לירות טילי כתף למסוקים ומטוסים, ללא הצלחה.
שר הביטחון בני גנץ אמר היום במהלך סיור במעבר שער אפרים בשומרון: "אתמול תקף צה"ל בעזה בעקבות ירי לשטח ישראל, שלו אחראים ראשי חמאס. צה"ל מוכן עם מגוון רחב של אמצעים ומטרות – כדי להבטיח שהשקט והיציבות יימשכו. אם יימשכו ההסתה והירי – ארגוני הטרור ייפגעו קשות, וכך גם תושבי עזה, שנהנים כרגע ממהלכים שעשינו לפיתוח הכלכלה ומעבודה בישראל. אלו מהלכים שנרחיב אם תימשך היציבות או שיחזרו לאחור, אם ראשי החמאס יחליטו לפגוע בה".