נשיא רוסיה ולדימיר פוטין מאותת הערב (יום ג') בקולו למערב כי הוא ממשיך לתת הזדמנות לדיפלומטיה: בתום פגישתו במוסקבה עם קנצלר גרמניה אולף שולץ פיזר פוטין שורה של אמירות שמהן משתמע כי הוא עדיין איננו בוחר באופציה של מתקפה צבאית על אוקראינה, אך תיבל אותן באזהרות חריפות שלפיהן פתרון לדאגותיה הביטחוניות של רוסיה חייב להימצא מיד. "אנחנו לא רוצים מלחמה באירופה", אמר פוטין, אבל לצד זה התריע: "אנחנו רואים את נאט"ו בדלת שלנו, ורוצים לפתור עכשיו את סוגיית ההצטרפות האפשרית של אוקראינה לברית הצפון-אטלנטית".
סרטון שפרסם משרד ההגנה הרוסי: כוחות צבא נסוגים מגבול אוקראינה
(צילום: סוכנות הידיעות הרוסית RIA)

11 צפייה בגלריה
נצלר גרמניה אולף שולץ ב פגישה על נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ב קרמלין מוסקבה מתיחות אוקראינה
נצלר גרמניה אולף שולץ ב פגישה על נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ב קרמלין מוסקבה מתיחות אוקראינה
פוטין בפגישתו עם שולץ בצהריים. "לא קיבלנו שום תשובה בונה"
(צילום: רויטרס)
11 צפייה בגלריה
נצלר גרמניה אולף שולץ ב פגישה על נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ב קרמלין מוסקבה מתיחות אוקראינה
נצלר גרמניה אולף שולץ ב פגישה על נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ב קרמלין מוסקבה מתיחות אוקראינה
פוטין ושולץ ישובים בשני קצוות השולחן, משום ששולץ סירב, כמו עמנואל מקרון לפניו, שהרשויות ברוסיה יערכו לו בדיקת קורונה מטעמן
(צילום: רויטרס)
11 צפייה בגלריה
נצלר גרמניה אולף שולץ ב פגישה על נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ב קרמלין מוסקבה מתיחות אוקראינה
נצלר גרמניה אולף שולץ ב פגישה על נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ב קרמלין מוסקבה מתיחות אוקראינה
"בחלק מדרישותיה של רוסיה ראוי לדון". הקנצלר הגרמני החדש
(צילום: רויטרס)
סוגיית צירופה של קייב לנאט"ו, נזכיר, היא אחד מהנושאים שבלב המחלוקת המאיימת להוביל כעת למלחמה באירופה. רוסיה קובלת על כך שנאט"ו התרחבה בשני העשורים האחרונים באופן משמעותי אל מזרח היבשת, תוך שהיא מצרפת אליה עוד ועוד מדינות שבעבר היו תחת השפעתה הגדולה של מוסקבה. הרוסים דורשים מנאט"ו להתחייב שלא לצרף אליה מדינות נוספות במזרח היבשת, ולהסיג משם חלק מהכוחות שכבר הציבה. בראש ובראשונה דורשת מוסקבה שאוקראינה, שבה היא רואה אזור חיץ אסטרטגי בין רוסיה לבין המערב, לא תצורף אל הברית. במערב מעריכים כי על רקע זה ריכזה לאחרונה רוסיה יותר מ-140 אלף חיילים בגבולות אוקראינה, וכי היא נערכת לאפשרות לפלוש אליה אם ארה"ב ואירופה לא ייענו לדרישותיה.
במסיבת העיתונאים הערב הבהיר למעשה פוטין כי הוא אינו מוכן להסתפק בדחיית העיסוק בסוגיית צירופה של אוקראינה לנאט"ו, אלא דורש תשובות כעת. פוטין אמר כי רוסיה לא קיבלה עד כה מהמערב שום תשובה "בונה" על ההצעות שהגישה בנוגע להסדרים הביטחוניים החדשים שהיא מבקשת לערוך במזרח היבשת ובמרכזה, ובהצהרה חריפה טען כי באזורים שבשליטת המורדים הפרו-רוסים בחבל דונבאס שבמזרח אוקראינה "מתבצע רצח עם", וכי "אנחנו חייבים לפתור את בעיית דונבאס". במערב, נזכיר, הזהירו בשבועות האחרונים כי פוטין צפוי להשתמש בגורלם של התושבים הפרו-רוסים בחבל דונבאס כדי להצדיק פלישה של צבאו לאוקראינה, ולכן הצהרה חריפה כמו שניפק הערב מעוררת מיד תשומת לב.
11 צפייה בגלריה
טנקים כוחות רוסיים ליד ברסט בלארוס חוזרים ל בסיסים ב רוסיה אחרי תרגיל צבאי משותף מתיחות אוקראינה
טנקים כוחות רוסיים ליד ברסט בלארוס חוזרים ל בסיסים ב רוסיה אחרי תרגיל צבאי משותף מתיחות אוקראינה
"עדיין יש זמן לסגת". כוחות רוסיים ליד ברסט, בלארוס, חוזרים לבסיסים אחרי תרגיל צבאי משותף
(צילום: AFP)
לצד דבריו החריפים של פוטין, בהצהרתו אפשר היה כאמור לזהות שורה של אמירות שמהן משתמע כי הוא מתכוון להמשיך לתת הזדמנות לדיפלומטיה. פגישת פוטין ושולץ נערכה שעות אחרי שרוסיה הודיעה כי החלה להחזיר לבסיסיהם חלק מהחיילים שהציבה בשבועות האחרונים בגבולות אוקראינה – הודעה שעוררה במערב תקווה קלה כי פניה של מוסקבה אינם למלחמה – ואחר הצהריים הצהיר פוטין בקולו כי התקבלה החלטה על "הסגה חלקית של הכוחות". באיתות למערב שיש נקודות שבהן אפשר להגיע להסכמה בין הצדדים אמר פוטין כי רוסיה מוכנה לדון עם ארה"ב ונאט"ו בצעדים בוני-אמון ולהמשיך לעבוד עם המערב על הביטחון האירופי. הוא ציין כי מוסקבה מוכנה בין השאר לקיים שיחות על הטילים המוצבים ביבשת. "נפעל בהתאם להתפתחויות בשטח, אבל אנחנו רוצים להגיע להסכמות עם שותפינו", אמר פוטין.
הקנצלר שולץ הוא האחרון בשורה של מנהיגים מהמערב שאיתם שוחח פוטין בימים האחרונים. הערב במוסקבה הדגיש שולץ כי המערב רואה בריכוז הכוחות הרוסי ליד אוקראינה איום, והצהיר כי נדרשת הפחתה דחופה של המתיחות. גם שולץ אמר כי האפשרויות הדיפלומטיות טרם מוצו, וכי העובדה שרוסיה הסיגה חלק מהכוחות שלה היא סימן טוב. "האחריות שלנו היא לדאוג שלא תהיה מלחמה באירופה", אמר הקנצלר, והדגיש כי ביטחון בר-קיימא באירופה אפשרי להשגה רק בשיתוף פעולה עם רוסיה. "צריך להיות אפשרי למצוא פתרון. לא משנה כמה קשה וכמה חמור המצב נראה, אני מסרב לאבד תקווה".
למרות דרישתו של פוטין לפסול מיד את צירוף אוקראינה לנאט"ו אמר שולץ כי סוגיית ההתרחבות של נאט"ו מזרחה אינה ניצבת על השולחן "בעת הזו", וכי אף אחד אינו צריך לוותר על אמונות היסוד שלו. כוונתו היא לרצונה העיקש של אוקראינה לחבור אל מערב אירופה. לצד זה אמר שולץ כי כמה מדרישותיה של רוסיה הן דרישות שראוי שהמערב ישקול.

המערב מחכה לסימנים בשטח: "הכול מוכן למתקפה"

קודם לכן, בצהריים, בירך מזכ"ל נאט"ו ינס סטולטנברג על האיתות מצד מוסקבה כי היא מוסיפה לחתור לפתרון דיפלומטי של המשבר, בין השאר בשל ההודעה על החזרת חלק מהחיילים הרוסים לבסיסיהם. סטולטנברג אמר כי "זה נותן בסיס לאופטימיות זהירה", אך לצד זה הוסיף: "עד כה לא ראינו שום סימן להפחתת הסלמה בשטח מהצד הרוסי".
(צילום: נדב אבס, משי בן עמי)

בשיחה עם כתבים בבריסל, לקראת ועידה בת יומיים של שרי ההגנה של הברית הצפון-אטלנטית, הוסיף סטולטנברג כי "רוסיה צברה כוח לוחם באוקראינה ובסביבתה בהיקף שלא היה כמותו מאז המלחמה הקרה. הכול מוכן למתקפה. אבל לרוסיה עדיין יש זמן לסגת, להפסיק להתכונן למלחמה ולהתחיל לפעול למען פתרון של שלום". הוא כינה את המצב הנוכחי "המשבר הביטחוני החמור ביותר שאיתו התמודדנו באירופה זה עשרות שנים".
ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון אמר אחר הצהריים כי אין ספק שיש סימנים ל"פתיחות דיפלומטית" עם רוסיה בנושא אוקראינה, אך לצד זה הוסיף: "המודיעין שאנחנו מקבלים היום עדיין לא מעודד". כוונתו של ג'ונסון היא שבשטח עדיין אין ראיה לנסיגה משמעותית מספיק של הרוסים ולכך שהם אינם עומדים לתקוף.
גם שרת החוץ של גרמניה אנלינה ברבוק אמרה כי ההודעה על נסיגת הכוחות הרוסיים חייבת להיות מגובה בעובדות בשטח. "עד כה היו רק הכרזות", אמרה ברבוק במסיבת עיתונאים עם עמיתה הספרדי במדריד. "כל צעד אמיתי לקראת הפחתת ההסלמה ייתן סיבה לתקווה. עכשיו זה תלוי ברוסיה, לנקוט צעדים קונקרטיים". היא הוסיפה כי "אנחנו צריכים אמון, אנחנו צריכים ביטחון לכל האזרחים כאן בבית באירופה".
11 צפייה בגלריה
הכוחות האוקראינים נערכים לאפשרות של פלישה רוסית
הכוחות האוקראינים נערכים לאפשרות של פלישה רוסית
"המצב נותר מתוח אבל בשליטה". הכוחות האוקראינים נערכים לאפשרות של פלישה רוסית
(צילום: EPA)
קודם לכן, בעקבות הודעת משרד ההגנה הרוסי הבוקר על נסיגת חלק מהכוחות מהאזורים הסמוכים לאוקראינה, טען שר החוץ של קייב דמיטרו קולבה כי ארצו והמערב הצליחו למנוע הסלמה. עם זאת, גם קולבה ציין כי עדיין מוקדם לקבוע שיש הפחתה ממשית במתיחות. "המצב נותר מתוח, אבל בשליטה", הוסיף קולבה. "רוסיה משמיעה כל מיני הצהרות כל הזמן, ובגלל זה יש לנו כלל: נאמין כשנראה את הנסיגה".

פוטין צחק: "ארה"ב כבר הודיעה באיזו שעה נפלוש?"

בקרמלין טענו היום כי הסגת הכוחות הייתה ידועה מראש. "תמיד אמרנו שהכוחות ישובו לבסיסיהם ברגע שהתרגילים יסתיימו, וזה מה שקורה עכשיו", מסר הקרמלין. דובר הקרמלין דמיטרי פסקוב האשים את ארה"ב בהחרפת המשבר בשל האזהרות היומיומיות שניפקה מפני פלישה, ואמר שפוטין אף התבדח על כך. "הוא (פוטין) ביקש לבדוק אם הזמן המדויק – השעה – של תחילת המלחמה, כבר פורסם", אמר פסקוב.
שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב אמר בצהריים שכל תרגילי הצבא הרוסי מתחילים ומסתיימים על פי תוכנית. לברוב אמר עוד שרוסיה תמשיך בדיאלוג עם המערב בסוגיות ביטחוניות, ושהיא מוכנה לקיים שיחות נפרדות בנושא הטילים הגרעיניים לטווח בינוני. לברוב התייחס גם לדיווחים על פלישה רוסית מתוכננת לאוקראינה, ואמר שמדובר ב"טרור מידע".
11 צפייה בגלריה
טנקים רוסיים מועמסים על רכבות ב בחצ'יסראי חצי האי קרים הסגת כוחות מתיחות רוסיה אוקראינה
טנקים רוסיים מועמסים על רכבות ב בחצ'יסראי חצי האי קרים הסגת כוחות מתיחות רוסיה אוקראינה
אוקראינה: "נאמין כשנראה את הנסיגה". טנקים רוסיים מועמסים על רכבות בבחצ'יסראי, חצי האי קרים
(צילום: EPA)
לברור שוחח היום עם עמיתו הפולני זביגנייב ראו, שאמר כי עדיין ניתן לצמצם את המחלוקות בין רוסיה למערב. "השיחות שלי היום עם השר (לברוב) מאפשרות לי להאמין שבזכות המאמצים הרב-ממדיים הללו, למרות המתיחות הבינלאומית, לפער בין העמדות שלנו יש סיכוי להצטמצם", אמר ראו.
בתוך כך, בצהריים הצביע הפרלמנט הרוסי בעד הכרה בשני המחוזות שבשליטת המורדים הפרו-רוסים במזרח אוקראינה – לוהנסק ודונייצק. ההצבעה אינה מחייבת וההחלטה הועברה להכרעתו של פוטין. הכרה בעצמאות המחוזות הללו תהיה החלטה דרמטית שתשים קץ להסכמי מינסק אשר היו אמורים להסדיר את המצב בין ממשלת אוקראינה למורדים, והיא תחסל כל תקווה להגיע לשלום בין הצדדים. בהסכמי מינסק נקבע כי שני האזורים המנוהלים על ידי המורדים יישארו חלק מאוקראינה, אך הם ישמרו על מעמד מיוחד של אוטונומיה. לרוסיה ולאוקראינה יש דעות שונות מאוד לגבי המשמעות של מעמד זה.
הכרה רוסית בשני המחוזות של המורדים כרפובליקות עצמאיות גם תגביר מבחינת רוסיה את יכולתה לטעון שעליה להתערב צבאית בנעשה במזרח אוקראינה: בשנים האחרונות העניקה מוסקבה אזרחות רוסית ליותר מחצי מיליון תושבים במחוזות אלה, וכפי שעשתה בעבר כשפלשה לגאורגיה ולחצי האי קרים, היא תוכל לטעון שהיא שולחת את צבאה אל חבל המורדים כדי להגן על האזרחים הרוסים מפני הצבא האוקראיני. על כל פנים, אחרי הפגישה עם שולץ הערב הצהיר פוטין כי רוסיה עדיין תומכת בפתרון המשבר בדונבאס על בסיס הסכמי מינסק – הצהרה שממנה משתמע כי לפי שעה לא יתמוך בהכרה בעצמאות המחוזות הבדלניים.
פורסם לראשונה: 15:38, 15.02.22