3 צפייה בגלריה
סרקופג שהוחזר למצרים ב-2016
סרקופג שהוחזר למצרים ב-2016
סרקופג שהוחזר למצרים ב-2016
(צילום: אלרם מנדל, משרד החוץ)
השבוע פורסם כי בביקורו במצרים יביא איתו שר החוץ יאיר לפיד עתיקות שנגנבו ממצרים, וכעת מתברר כי מדובר בכמעט מאה פריטים שישראל תפסה בשתי החרמות ב-2013. הפריטים כוללים חלקי כתובות על אבן בכתב הירוגליפי, שבר של סרקופג (ארון קבורה) מעץ הנושא את הכתב המצרי, כתובות על פפירוס, פסלונים של אלות מצריות, ואושבטים - פסלונים שהונחו בדרך כלל בתוך קברים.
הקבוצה הראשונה של הפריטים הוחרמה במרץ 2013. אז סוכל ניסיון הברחת עתיקות מצריות לישראל בנמל התעופה בן גוריון. סוחר עתיקות ישראלי נתפס כשניסה להכניס לישראל במזוודה ארבעה פריטים עתיקים, שאותם רכש באוקספורד שבאנגליה מבלי להצהיר על כך במכס, בניגוד לחוק. לאחר מכן עדכנה רשות העתיקות את שלטונות מצרים בתפיסה באמצעות האינטרפול. השלטונות המצריים הצהירו כי מדובר ברכוש גנוב שככל הנראה הוצא ממצריים שלא כחוק, "הולבן" בבריטניה והובא לישראל בניגוד לחוק. בסיומו שלה הליך משפטי ממושך, ב-2015 נקבע כי הפריטים יועברו לרשות מדינת ישראל.
3 צפייה בגלריה
מחווה של רצון טוב. החזרת עתיקות למצרים ב-2016
מחווה של רצון טוב. החזרת עתיקות למצרים ב-2016
מחווה של רצון טוב. החזרת עתיקות למצרים ב-2016
(צילום: אלרם מנדל, משרד החוץ)
הקבוצה השנייה של הפריטים הוחרמה בהמשך אותה שנה. באוגוסט 2013 פנו שלטונות מצרים למשרד החוץ ולרשות העתיקות והצביעו על עתיקות מצריות שמוחזקות בחנות עתיקות של סוחר מורשה בירושלים. הם טענו כי נגנבו ממצרים והוצאו ממנה שלא כחוק. בעקבות זאת נפגשו נציגי היחידה למניעת שוד ברשות העתיקות ונציגי משרד החוץ עם שגריר מצרים בישראל וסוכם על שיתוף פעולה ישראלי-מצרי בחקירה. לבקשת שלטונות מצרים, רשות העתיקות פתחה בחקירה, שבעקבותיה הוחרמו בחנות 91 פריטים עתיקים.
נגד הסוחר התנהל הליך משפטי שבמסגרתו העבירו השלטונות המצריים לרשות העתיקות מסמכים וחוות דעת של מומחה מטעם יו"ר ההנהלה הראשית לעתיקות קהיר וגיזה, ד"ר יוסף חאמד כליפה. ההליך המשפטי הסתיים בהסדר פשרה, שבמסגרתו העביר סוחר העתיקות את הממצאים הארכיאולוגיים המצריים לידי מדינת ישראל. כמה מהעתיקות שנתפסו בחנות בעיר העתיקה כבר הוחזרו למצרים ב-2016.
3 צפייה בגלריה
יאיר לפיד
יאיר לפיד
שר החוץ לפיד. ידון עם המצרים באיום האיראני
(צילום: יואב דודקביץ')
כעת, לבקשת שלטונות מצריים וכמחווה של רצון טוב, החליטו ממשלת ישראל ורשות העתיקות להשיב את הפריטים לידי המצרים. בסך הכול יימסרו למצרים 95 פריטים.
את הממצאים הנדירים ימסור ביום חמישי שר החוץ לפיד שיגיע לביקור בקהיר במטוס פרטי בליווי מנהל רשות העתיקות. עד כה לא התקבל אישור רשמי שלפיד ייפגש עם הנשיא המצרי עבד אל פתאח א-סיסי, אך מסתמן בסבירות גבוהה כי תהיה ביניהם פגישה. כמו כן הוא ייפגש עם עמיתו שר החוץ המצרי סאמח שוקרי. יהיה זה ביקורו השני של לפיד בקהיר מאז נכנס לתפקיד. הוא ידון עם בני שיחו בתוכניתו "כלכלה תמורת ביטחון בעזה" וכן בנושאים אזוריים, ובראשם איום האיראני.