מפקד חיל האוויר, אלוף תומר בר, שלח הערב (ג') לבכירי חיל האוויר הודעה חריגה ואף חסרת תקדים, שעה קלה אחרי הטלטלה בחיל - הודעתם של 161 מבכירי המטה במילואים על הפסקה מיידית של שירותם בשל קידום חוקי המהפכה המשפטית. אלוף בר ביקש מהמפקדים לקרוא למילואימניקים להמשיך להתייצב.
סא"ל במיל' ד', מחותמי המכתב

2 צפייה בגלריה
"האחריות שלנו לא השתנתה, קראו לאנשי המילואים להמשיך להתייצב". האלוף בר
"האחריות שלנו לא השתנתה, קראו לאנשי המילואים להמשיך להתייצב". האלוף בר
"האחריות שלנו לא השתנתה, קראו לאנשי המילואים להמשיך להתייצב". האלוף בר
(צילום: AFP, דובר צה"ל)
"תקופה מורכבת והרבה פרסומים הערב. מניח שנחווה שיח תקשורתי עצים בשבוע הקרוב", כתב מפקד החיל. "אנחנו מבררים את הפרטים אודות המכתב והמשמעויות שלו. עם זאת, האחריות המוטלת עלינו לא השתנתה, להמשיך בשיח פיקודי עם אנשי המילואים והסדירים. קראו לאנשי המילואים להמשיך להתייצב".
האלוף בר הוסיף: "75 שנה שחיל האוויר מספק את המטרייה האווירית לביטחון אזרחי המדינה, יחד עם אנשי המילואים היקרים לנו. חובה זו מוטלת עלינו גם היום. המצב המבצעי בעת הזאת ידוע לכולכם - יחד, נשמור על החיל ממלכתי. יחד, נפעל לשמור על הלכידות של החיל וכשירותו". הוא חתם את ההודעה בבקשה: "סומך עליכם - העבירו הודעה זו למפקדי הטייסות והיחידות המבצעיות".
2 צפייה בגלריה
מכתב הפסקה מיידית של התנדבות למילואים
מכתב הפסקה מיידית של התנדבות למילואים
המודעה של 161 הקצינים
"לא ברור מה מאיים על המדינה, האויב החיצוני או הטרלול הפנימי". אל"מ במיל' נופר

במקביל, אלוף-משנה במיל' גל נופר נאם באמצעות מגפון בהפגנה נגד המהפכה המשפטית בצומת הגומא, והודיע על השעיית שירותו במילואים. "התגייסתי לצה"ל לפני 44 שנים, התנדבתי לצנחנים ובמהלך השירות בסדיר ובמילואים הייתי בתפקידי מפקד פלוגה שמונה שנים, ושירתתי כמג"ד שמונה שנים נוספת", אמר נופר. "עד היום אני משרת במילואים כמפקד יחידה מבצעית בפיקוד הצפון.
במהלך השירות בצה"ל לחמתי במבצעים בעומק שטחי אויב ובמלחמות", המשיך אל"מ במיל' נופר. "נפצעתי בקרב ותמיד חזרתי לשרת את המדינה ואת צה"ל שאותם אני אוהב, בידיעה שהמדינה מאחורי ואני חוצץ בינה לבין אויביה. לפני חצי שנה התעוררתי לסיוט שאני כבר לא מזהה את המדינה שעליה אני מגן ולא ברור לי מה מאיים עליה יותר - האויב החיצוני או הטרלול הפנימי".
נופר ציין כי ההחלטה להשעות את שירותו היא "הקשה ביותר שנדרשתי לה בחיי", והוסיף כי "ההנהגה והממשלה מובילים להפיכת המדינה לפשיסטית גזענית ואנטי דמוקרטית". לדבריו, "הם מצהירים בפה מלא שימשיכו בשיא המרץ אל חקיקה דורסנית ואנטי-שוויונית שמפלה אוכלוסיות שלמות במדינה.
"אינני נוטש את המערכה כי אם מסתער בכל כוחי ויכולותיי למאבק החשוב ביותר מיום הקמת המדינה", הבהיר נופר. "זה מאבק שלנו העם בישראל על דמותה וערכיה של מדינתנו. כולי תקווה כי אם המהפכה המשפטית שתכליתה לבצע הפיכה משטרית תיעצר ויחדלו הניסיונות להמשך קידומה, אוכל לשוב להתנדב ולחזור ליחידה".

קיש: נקבל בצער ונמשיך הלאה

גם במערכת הפוליטית הגיבו לטלטלה בחיל האוויר. שר החינוך יואב קיש, בעצמו טייס קרב לשעבר, כתב כי "הסרבנות היא כרסום ביסודות הדמוקרטיה. נקבל בצער את בקשתם של 161 אנשי חיל האוויר להפסיק את שירותם, ונמשיך הלאה... מדינת ישראל חזקה יותר מכל סרבנות קצה והיא תמשיך להיות דמוקרטיה חזקה גם אחרי העברת החוק לצמצום עילת הסבירות בשבוע הבא".
השר קיש הוסיף: "ביום בו מדינת ישראל - הריבון, יתקפל מסחיטה באיומים של קבוצה צבאית, חשובה וחיונית ככל שתהיה, אז נדע שאנחנו כבר לא באמת דמוקרטיה מתפקדת".
ח"כ גדעון סער ביקש לחזוק "את הרמטכ״ל הרצי הלוי על דבריו הבוקר ואת מפקד חיל האויר תומר בר על איגרתו החשובה. לישראל אין קיום ללא צה״ל. צה״ל אינו משרת את הממשלה אלא הוא הכלי להגנת העם מפני אויבינו הרבים שאיבתם בעינה והממתינים לשעת כושר. את צה״ל צריך וראוי לשמור מחוץ למחלוקת העמוקה והעזה בינינו".