הפלסטינים מדווחים כי שני קציני מודיעין של הרשות הפלסטינית, שנשלחו למשימת אבטחת הסיוע ההומניטרי בכיכר כווית בעיר עזה, נהרגו אתמול (ראשון) בנסיבות לא ברורות. שלושה אנשי רשות אחרים נפצעו לאחר שחזרו ממשימת אבטחת הסיוע. בעזה טענו כי הם נהרגו על ידי ישראל - אך בכיר במשרד הפנים של חמאס ששוחח עם ערוץ "אל-אקצא" של ארגון הטרור, טען כי הכוח מטעם הרשות פעל יחד עם ישראל.
3 צפייה בגלריה
עבד אל-פתאח אל-מסרי ועבדאללה אל-ברברי
עבד אל-פתאח אל-מסרי ועבדאללה אל-ברברי
עבד אל-פתאח אל-מסרי ועבדאללה אל-ברברי
ההאשמה הזו מחזקת אולי את האפשרות שהשניים לא נהרגו בתקיפה ישראלית, אלא שדווקא חוסלו על ידי אנשי חמאס - בצל ניסיון של הרשות הפלסטינית להיכנס לרצועת עזה ולחזק את שליטתה בה דרך ניהול העברת הסיוע. המודיעין הפלסטיני מפעיל כבר זמן רב כמה גורמים לאבטחת הסיוע, תחת ראש המודיעין הפלסטיני מאג'ד פרג'.
על פי הפלסטינים, שני הקצינים שנהרגו בעזה הם עבדאללה אל-ברברי ועבד אל-פתאח אל-מסרי. שניהם מזוהים עם תנועת פתח, ונעצרו לא אחת על ידי חמאס ואף עברו עינויים על ידי ארגון הטרור. לפי הבכיר במשרד הפנים של חמאס, "כוח ביטחון חשוד נכנס שלשום עם משאיות הסהר המצרי. הוא תיאם באופן מלא את פעולותיו עם כוחות הכיבוש". לטענת הבכיר, מאחורי ניהול הכוח עמד ראש המודיעין הפלסטיני פרג'.
"הוא ניהל את עבודת הכוח בצורה מתעתעת. הוא הסתיר מהפלגים והחמולות הפלסטיניים את הכוח ואת משימתו", טען הבכיר במשרד הפנים של חמאס. לדבריו, הצד המצרי הודיע לרשות המעברים של חמאס שאינו מודע לכוח הביטחוני שקיבל את המשאיות המצריות.
3 צפייה בגלריה
ילד ילדים פלסטינים בתור ל מזון ב רפיח פליט פליטים רצועת עזה
ילד ילדים פלסטינים בתור ל מזון ב רפיח פליט פליטים רצועת עזה
ילדים בתור לחלוקת מזון ברצועה, ארכיון
(צילום: רויטרס / Mohammed Salem)
"משטרת חמאס ברפיח עצרה לאחרונה שישה מראשי הכוח החשוד הזה, ופועלת להשלמת המעצרים של כל חבריו", צוטט אותו בכיר במשרד הפנים של חמאס. "יש הנחיות מהלשכה המשותפת לסיעות ההתנגדות לטפל בכל כוח ביטחוני שלא נכנס לעזה דרך ההתנגדות, המגינה על המולדת ושילמה ביוקר - יקבלו את אותו יחס כמו שאנחנו מתמודדים עם כוחות הכיבוש".
עצם העובדה שהשניים שנהרגו מזוהים עם פתח חריגה למדי, ועד כה לא היה ידוע על פעילות מאורגנת של הרשות הפלסטינית בכל הנוגע לחלוקת הסיוע ההומניטרי. ישראל, נזכיר, נתונה ללחץ כבד מצד ארה"ב ובעלות בריתה - שדורשות תוכנית ל"יום שאחרי", שבמוקד שלה העברת המושכות לגורמים פלסטיניים, כאלה שיהיו קשורים בדרך כזו או אחרת לרשות הפלסטינית (שהאמריקנים לוחצים עליה לעבור שלל רפורמות).
ראש הממשלה בנימין נתניהו מתעקש שלא להעביר את האחריות על ניהול הרצועה לרשות, ובעבר דווח כי הורה לבחון שיתוף פעולה עם חמולות וגורמים מקומיים בעזה. אלא שהחמולות הללו חוששות מאוד מתגובת חמאס, שלפי הדיווחים אף חיסל לפני כשבועיים את ה"מוכתאר" של חמולת דגמש בצפון הרצועה בגלל מגעים עם ישראל - ולפי שעה קשה למצוא משפחות שיצהירו בפומבי על שיתוף פעולה מולה.
3 צפייה בגלריה
נתניהו, אבו מאזן, וביידן
נתניהו, אבו מאזן, וביידן
ארה"ב לוחצת, נתניהו מתעקש לא לאפשר לרשות להשתלב בניהול הרצועה ביום שאחרי
(צילום: אלכס קולומויסקי, GHANAIM / PPO / AFP, AP Photo/Evan Vucci)
במקביל, גם שר הביטחון יואב גלנט מקדם תוכנית של "היום שאחרי" - ואחרי ביקורו בארה"ב בשבוע שעבר עדכן את נתניהו על התקדמות ביוזמה לקדם הכנסה של כוח רב-לאומי חמוש משלוש מדינות ערביות, שיאבטח את שיירות הסיוע ההומניטרי וגם את הקמת הרציף הימי בחופי עזה.
במשרד הביטחון אמרו כי האמריקנים קיבלו את הרעיון, אבל מתנים אותו בהתקדמות תוכנית "היום שאחרי" שהציג גלנט כבר בינואר. גלנט הדגיש אז: "ביום שאחרי חמאס לא ישלוט ברצועת עזה וישראל לא תשלוט אזרחית ברצועה. חיים שם פלסטינים, ולכן מי שיהיו אחראים הם גורמים פלסטינים, ובתנאי שלא יהיו עוינים למדינת ישראל ולא יוכלו לפעול נגדה". מיד לאחר מכן יצא השר בצלאל סמוטריץ' נגד התוכנית ואמר כי "מדובר בשידור חוזר ליום שלפני 7 באוקטובר".
בתוך כך, הוועדה העממית של החמולות לאבטחת הסיוע בעזה וצפון הרצועה - שפועלת בפיקוח חמאס - הודיעה כי החליטה לעצור את פעילות הוועדות למתן סיוע. לטענת הוועדה, הסיבה לכך היא "המשך התקיפה והטבח של הכיבוש". בהודעת הוועדה נאמר כי "אנו קוראים לאו"ם לפעול להשבת אונר"א, תוכנית המזון העולמית והצלב האדום לפעולה בנפת עזה ובצפון רצועת עזה".
פורסם לראשונה: 22:56, 31.03.24