התובע הכללי בבלגיה הודיע אתמול (שישי) כי הוא חוקר "פשעי מלחמה" שביצע כביכול אזרח ישראלי-בלגי שהשתתף כחייל בצה"ל במלחמת "חרבות ברזל" ברצועת עזה. גורמים מדיניים הבהירו: "עוד אין שום הליכים קונקרטיים. החקירה נפתחה כי ארגונים פלסטיניים הגישו קובלנה פלילית. ישראל עוקבת אחרי זה ומטפלת".
1 צפייה בגלריה
תיעוד מירי פגז הטנק על המבנה בו שהה יחיא סינוואר
תיעוד מירי פגז הטנק על המבנה בו שהה יחיא סינוואר
דיווח בבלגיה: החייל משרת כצלף ביחידה הרב-מימדית. ארכיון
(צילום: דובר צה"ל)
משרד התובע הפדרלי בבלגיה אמר כי החקירה מתמקדת באזרח בלגי שמשרת ביחידה מובחרת בצבא הישראלי. לפי הדיווחים בבלגיה, החייל שנגדו נפתחה החקירה בן 22, והוא משרת כצלף ביחידה הרב-מימדית (יחידת רפאים).
החקירה מגיעה בעקבות חקירה עצמאית שביצע העיתונאי הפלסטיני יוניס טיראווי, שהאשים את היחידה שבה משרת החייל ב"הוצאה להורג אכזרית של אזרחים לא חמושים". טיראווי טען כי קיבל מידע מחייל אמריקני ביחידה, שסיפק ראיות לכך שהחיילים יורים על אזרחים - גם אם הם לא חמושים ואינם מהווים סכנה כלשהי. היחידה, שפעילה ברצועת עזה מאז אוקטובר 2023, מורכבת מ-21 בני אדם, בהם שלושה אמריקנים, שני צרפתים, גרמני, איטלקי והאזרח הבלגי שנחקר.
שר המשפטים של בלגיה, פול ואן טיגחלט, אמר שלשום כי החקירה הבלגית ביקשה לאמת את המידע שפורסם בעיתונות. "לישראל יש את הזכות להגנה עצמית, אבל זה לא פוטר אותה מחובתה לכבד את המשפט ההומניטרי הבינלאומי", הבהיר ואן טיגחלט לפרלמנט הבלגי.
גורמים מדיניים הבהירו כאמור כי הנושא נמצא במעקב, והוסיפו: "לצערנו זה קורה בכל העולם. קובלנות פליליות נגד חיילים בעלי אזרחות כפולה. הצליחו ברשתות חברתיות למצוא חייל בלגי ישראלי ששיתף יותר מידי. זה קרה גם בהולנד ובסוף נסגר, זה קרה גם בצרפת ובסוף נסגר".
בחודש שעבר דחתה התביעה בצרפת תלונה שהגישו ארגונים לא ממשלתיים נגד יואל אוחנונה, חייל צרפתי-ישראלי, שטענו כי הוא ביצע "פשעים של עינויים וברבריות" במהלך המלחמה ברצועת עזה. התובע שהודיע על ההחלטה ציין כי הראיות שהוצגו לא היו מספיקות כדי להוכיח את העבירה.
מקרה דומה התרחש גם בהולנד, שם ארגונים פרו-פלסטיניים ניהלו מסע רדיפה והתנכלות במשך יותר מחודש וחצי אחרי חיילת בעלת אזרחות ישראלית-הולנדית. בין היתר, הארגונים הגישו תלונות לתובע הכללי בהולנד על כך שהחיילת, כביכול, ביצעה פשעי מלחמה – דבר שכמובן לא היה ולא נברא.
פורסם לראשונה: 22:44, 18.10.24