תושבי הולנד התבשרו בסוף השבוע כי הנסיכה אמליה, יורשת העצר שאמורה ביום מן הימים להפוך למלכתם, נאלצה בימים האחרונים לזנוח את כוונתה לגור בדירת שותפים במסגרת לימודיה באוניברסיטה באמסטרדם ולשוב אל הארמון המלכותי בהאג – וזאת מחשש ממשי לביטחונה. ההודעה המסתורית, שבאה בצל הדיווחים כי המאפיה המרוקנית זממה לחטוף את הנסיכה ואולי אף לפגוע בה, מגבירה את הדאגה בהולנד מההתבססות ההולכת וגוברת של הפשע המאורגן במדינה.
8 צפייה בגלריה
נסיכה הולנד יורשת העצר עצר אמליה איומי חטיפה ו רצח של ה מאפיה נאלצת לוותר על מגורים ב דירת שותפים חוזרת לארמון
נסיכה הולנד יורשת העצר עצר אמליה איומי חטיפה ו רצח של ה מאפיה נאלצת לוותר על מגורים ב דירת שותפים חוזרת לארמון
הנסיכה אמליה. "אין לה חיים סטודנטיאליים"
(צילום: AP)
8 צפייה בגלריה
הולנד ארמון מלוכה האג
הולנד ארמון מלוכה האג
יורשת העצר תלמד בינתיים מהבית. ארמון משפחת המלוכה בהאג
(צילום: שאטרסטוק)
8 צפייה בגלריה
מלך הולנד וילם אלכסנדר ומלכת מלכה הולנד מקסימה בביקור בשבדיה
מלך הולנד וילם אלכסנדר ומלכת מלכה הולנד מקסימה בביקור בשבדיה
רגע נדיר של גילוי לב. המלך וילם-אלכסנדר והמלכה מקסימה בביקורם בשבדיה
(צילום: EPA)
הנסיכה אמליה, בת 18, החלה ללמוד באוניברסיטת אמסטרדם רק בחודש שעבר, וביום הראשון ללימודים היא תועדה קורנת. תשומת לב רבה הוקדשה לעובדה שהיא מתכוונת לגור בדירת סטודנטים שכורה, כאילו הייתה אזרחית מן השורה. אלא שביום חמישי בלילה, במהלך ביקור בשבדיה, הודו הוריה של אמליה, המלך וילם-אלכסנדר והמלכה מקסימה, כי בתם נאלצה לחזור לארמון בהאג, ותצטרך כעת להישאר רוב הזמן מאחורי חומותיו.
גורמים רשמיים בארמון לא פירטו אמנם את הסיבה להחלטה, אבל היא באה שבועות אחדים אחרי שבהולנד דווח כי שמותיהם של הנסיכה ושל ראש הממשלה מארק רוטה הוזכרו בהתקשרויות שניהלו ביניהם חברים בארגוני פשיעה. אזכורם בהתקשרויות הללו עורר חשש שה"מוקרו-מאפיה" – כינוין של כנופיות פשיעה בעלות שורשים מרוקניים ושמתמחות בסחר בקוקאין, במיוחד באמסטרדם – מתכוונת לחטוף אותם ואולי אף להתנקש בהם.
8 צפייה בגלריה
מלכת הולנד מקסימה
מלכת הולנד מקסימה
"אני משערת ששמעתם את החדשות". המלכה מקסימה
(צילום: EPA)
את המידע על המהפך בחייה של אמליה נידבה אמה מקסימה ברגע לא שגרתי של גילוי לב במהלך הביקור בשבדיה. כשנשאלה כדרך אגב על-ידי עיתונאים כיצד עוברים על הנסיכה ימיה הסטודנטיאליים השיבה המלכה: "אני משערת ששמעתם את החדשות. היא לא יכולה לגור באמסטרדם והיא לא יכולה באמת לצאת מהארמון... יש לזה השפעה עצומה על חייה. אין לה חיים סטודנטיאליים כמו שיש לאחרים". באומרה את הדברים נראתה המלכה מקסימה נרגשת מאוד. היא ציינה כי הנסיכה, שלומדת פוליטיקה, פסיכולוגיה, משפטים וכלכלה, ממשיכה ללמוד מהבית.

גם בלגיה על הכוונת: יחידת פצצות סביב בית שר המשפטים

הגילוי שהנסיכה אמליה בקושי יכולה להרשות לעצמה לצאת מגבולות הארמון המאובטח, וודאי שלא לגור בדירת הסטודנטים, הוא לא פחות ממדהים עבור הולנד, מדינה שבה במשך שנים יכלו אנשי ציבור בולטים להרשות לעצמם להתרועע בחופשיות בין אזרחים מן השורה ולהסתפק באבטחה דלילה למדי. ראש הממשלה רוטה, למשל, נודע כמי שנוהג לעתים קרובות להגיע לעבודה ברכיבה על אופניים ולעצור לתמונות סלפי עם עוברי אורח, והעובדה שכעת אנשים כמותו וכמו הנסיכה נאלצים לנקוט זהירות רבה מגבירה את החשש שהולנד, הכלכלה החמישית בגודלה באירופה, הופכת למדינה שבה ארגוני פשיעה וסוחרי סמים מכתיבים את מהלך החיים.
8 צפייה בגלריה
הולנד בחירות ראש הממשלה מארק רוטה אופניים אחרי ש הצביע ב קלפי ב האג
הולנד בחירות ראש הממשלה מארק רוטה אופניים אחרי ש הצביע ב קלפי ב האג
ראש הממשלה רוטה, בעוד דיווש על האופניים. נהג לעצור לסלפי, עכשיו צריך להיזהר
(צילום: EPA)
הידיעה על כך שהנסיכה נאלצת להסתגר בארמון לא באה כאמור בחלל ריק: בחודש שעבר דיווח העיתון ההולנדי הנפוץ "דה טלחרף" כי האבטחה סביבה וסביב ראש הממשלה רוטה הודקה מאוד בעקבות הגילוי ששמם הוזכר בהתקשרויות של ארגוני פשיעה, ובמקביל דיווחו עיתונים הולנדיים כי עתה נבחנות היטב התקשרויות שקיים ראש ה"מוקרו-מאפיה" רידוואן טאחי, שנחשב במשך שנים לפושע המבוקש ביותר בהולנד ועומד בימים אלה לדין. ארגונו של טאחי נקשר לכמה מעשי רצח בולטים בשנים האחרונות, בהם זה של העיתונאי המוערך פטר דה פריס. דה פריס נורה למוות בשנה שעברה לאור יום ברחוב באמסטרדם, חודשים אחרי שהתמנה ליועצו של חבר כנופיה לשעבר שהסכים להעיד במשפט סמים גדול נגד טאחי. עורך הדין דרק וויירסום, שייצג את אותו עד, נרצח גם הוא, מול ביתו באמסטרדם, ב-2019.
התחושה שכנופיות הסמים פורחות אוחזת בהולנד ובכמה מדינות אחרות ביבשת כבר זמן מה. רק בשבוע שעבר אירחה שרת המשפטים ההולנדית כינוס בהשתתפות נציגים משש מדינות, ובו התחייבו הצדדים להגביר את שיתוף הפעולה במלחמתם נגד הפשע המאורגן. הכינוס הזה נערך אחרי שגם האבטחה סביב שר המשפטים של בלגיה, וינסנט ואן קוויקנבורן, הוגברה בעקבות מעצרם בהולנד של ארבעה גברים החשודים כי תכננו לחטוף אותו במסגרת מזימה של כנופיית סמים. הוא נאלץ לחדול מפעילות לכמה ימים, ואבטחה כבדה הוצבה סביב ביתו. היא כללה גם יחידה לנטרול פצצות, בעקבות חבילה שנשלחה לשם.
8 צפייה בגלריה
פטר דה פריס כתב פלילים ירי אמסטרדם הולנד
פטר דה פריס כתב פלילים ירי אמסטרדם הולנד
הכתב המוערך דה פריס. נורה בראשו לאור יום
(צילום: AP)
8 צפייה בגלריה
אמסטרדם הולנד זירה ירי פייטר דה פריס כתב פלילים
אמסטרדם הולנד זירה ירי פייטר דה פריס כתב פלילים
מניחים פרחים בזירת הרצח של דה פריס
(צילום: AFP)
8 צפייה בגלריה
נמל רוטרדם
נמל רוטרדם
נמל רוטרדם. נקודת ייבוא מרכזית של קוקאין לאירופה
(צילום: Shutterstock)
מומחים מזהירים כי ארגוני פשיעה מעבירים כמויות אדירות של קוקאין דרך נמל אנטוורפן בבלגיה ודרך נמל רוטרדם שבהולנד, הנמל הגדול באירופה. בהולנד הם מנצלים כנראה גם את מדיניות הסמים המקומית, הנחשבת מקלה יחסית. בשנת 2020 נתפסו באירופה יותר מ-214 טונות של קוקאין, עלייה של שישה אחוזים מהשנה שלפני כן, ומומחים מהמרכז האירופי למלחמה בסמים העריכו כי בשנה הנוכחית עשוי המספר להגיע ל-300 טונות. במקביל לגידול בסחר בקוקאין זוהתה עלייתה במספר מקרי האלימות ובשחיתות ברחבי האיחוד האירופי, בצל התחרות בין סוחרי סמים על אזורי שליטה.
ראש ממשלת הולנד רוטה, שכאמור נחשב בעצמו למי שמאוים על-ידי המאפיה, הביע בסוף השבוע צער בעקבות הבשורה שהנסיכה אמליה נאלצה לוותר על חיי האוניברסיטה ולחזור לארמון: "זה מצב נורא ומדאיג", אמר לכתבים. "נעשה הכול כדי לשמור על ביטחונה". לביטחונו שלו הוא לא התייחס. האבטחה סביב רוטה הוגברה כבר בשנה שעברה, בעקבות הגילוי שפושעים מה"מוקרו-מאפיה" עקבו אחר תנועותיו ונצפו בסמוך למקומות שבהם ביקר, אולי כהכנה להתנקשות בו על רקע הבטחתו למלחמה חסרת פשרות נגדם.