בבית המשפט המחוזי בירושלים נמשכה היום (ג') זה היום ה-16 עדותו של עד המדינה במשפטו של ראש האופוזיציה בנימין נתניהו, דוברו לשעבר ניר חפץ. חקירתו הנגדית של חפץ צפויה להסתיים השבוע, לאחר קרוב ל-20 דיונים. חפץ נחקר בפתח הדיון בידי עורך הדין עמית חדד, סנגורו של ראש הממשלה לשעבר, בעניין תיק 2000 ("שיחות נתניהו-מוזס"), שבו נאשם נתניהו במרמה והפרת אמונים. בהמשך נחקר על-ידי איריס ניב-סבג, הסנגורית של מו"ל "ידיעות אחרונות" נוני מוזס.
8 צפייה בגלריה
ניר חפץ
ניר חפץ
חפץ בבית המשפט. היום ה-16 לעדות
(צילום: יואב דודקביץ')
עד כה הסנגורים במשפט חקרו את חפץ בזה אחר זה: תחילה חקר אותו סנגורו של נתניהו, עו"ד בעז בן צור, והתמקד בתנאי מעצרו ותרגילי החקירה שנערכו לו. לאחר מכן נחקר חפץ בידי עו"ד ז'ק חן, המייצג את שאול אלוביץ' ועו"ד מיכל רוזן-עוזר, המייצגת את איריס אלוביץ'. כל אלה חקרו את עד המדינה בעניין תיק 4000 שבו נאשם ראש האופוזיציה בשוחד, מרמה והפרת אמונים. עו"ד עמית חדד, שמייצג את נתניהו בתיקים 1000 ו-2000, חקר את חפץ בימים האחרונים. בתום חקירת הסנגורים תיתכן חקירה חוזרת קצרה של הפרקליטות - ולאחר מכן תסתיים סופית עדות חפץ - שנחשבת למשמעותית בתיקים בהם נאשם ראש הממשלה לשעבר.
13:50: "לתפיסת נתניהו מוזס ניסה לנהל את המדינה במקומו. סחיטה? זו צביעות" חפץ נשאל על-ידי ניב-סבג על שיחות שקיים עם ארנון מילצ'ן בדמות נוסחה היפותטית לצמצום העותקים של החינמון ישראל היום. "אני רציתי לברוח משם. המלצתי לארנון מילצ'ן שגם לא ימשיך עם זה. רציתי הפסקת אש בין כל הצדדים", אמר חפץ. "זה לא היה היפותטי, אבל פתרון לשבועיים שלא יצא לפועל. מבחינת שלדון (אדלסון - ג"כ) הפסקת אש זה אומר שאין מילה בקבוצת ידיעות אחרונות על משפחת נתניהו. זו סחורה שמוזס לא יכול לספק גם אם הוא רוצה".
8 צפייה בגלריה
נתניהו ומילצ'ן, ארכיון. "רציתי הפסקת אש"
נתניהו ומילצ'ן, ארכיון. "רציתי הפסקת אש"
נתניהו ומילצ'ן, ארכיון. "רציתי הפסקת אש"
(צילום: gettyimages)
בהמשך הוסיף חפץ לדבר על מטרות הקמתו של ישראל היום: "נתניהו היה מעורב בגיוס המשקיע לישראל היום לפחות. אני בטוח שהמטרה של העיתון הייתה לחסל את ידיעות אחרונות, כי לפי התפיסה של נתניהו, מר מוזס ניסה לנהל את המדינה במקומו. להגיד בסוף שסוחטים אותך? זו צביעות. גם כשעבדתי אצלו בכל השנים חשבתי כך".
13:15: "נתן אשל תיאר שישראל היום הוקם כדי לחסל את ידיעות" בהמשך עדותו, סיפר חפץ על שיחה שקיים עם מקורבו של נתניהו נתן אשל. "הוא תיאר לי באופן פרטני שהסיבה שהוקם ישראל היום היא לחסל את ידיעות. הוא סיפר לי שלפני שקם ישראל היום הוא הלך למוזס למשרד והזהיר אותו שאם לא יפסיק להיות עוין לנתניהו יקום הדבר הזה באמצעות שלדון ויחסל אותו. לא יודע אם זה נכון. נתן אשל בעייתי, הוא ממש תיאר לי שהלך למוזס ואיים עליו להתיישר או שיקום הדבר הזה. הוא סיפר לי את זה בגאווה בלשכת ראש הממשלה".
13:10: חפץ מספר ששמע מנתניהו שיש לו "חומרים אישיים על מוזס" עד המדינה התייחס לשיחותיו עם ארנון מילצ'ן שהציגה ניב-סבג, ונשאל אם ייתכן שהופעלו על מוזס חוקרים פרטיים.
חפץ: "אני שמעתי את המסרים המאיימים הללו מפיו של נתניהו כלפי מוזס הרבה פעמים שיש 'חומרים עליו חומרים אישיים'. הוא אף פעם לא פירט מה. יש איזה אירוע אחד שהוא כן אמר ושהם ייחשפו בישראל היום. הייתי עד לשיחות עם עמוס רגב (עורך ישראל היום לשעבר – ג"מ) שבהם נתניהו דרש מישראל היום להיכנס בכל הכוח במר מוזס באופן אישי.
8 צפייה בגלריה
נתן אשל בנימין נתניהו
נתן אשל בנימין נתניהו
אשל ונתניהו. חפץ העיד: "אשל תיאר שאיים על מוזס להתיישר"
(צילום: טל שחר)
"כל פעם שהיו נקודות רתיחה, תמיד היה זעקות שבר בשיחות עם אדלסון 'תעשו משהו נגד מר מוזס'. הם היו מתלוננים שישראל היום רך מידי מול ידיעות אחרונות. אלו אנשים שמעבר לים, מקבלים מידע מראש ממשלת ישראל ובסך הכול חשוב להם שישראל תתנהל כמו שצריך. זה הגביר מאוד את הלהבות. לא היה לי אינטראקציה עם בני הזוג אדלסון".
חפץ גם התייחס להצעת החוק ב-2009, לפיה אדם שאינו אזרח ותושב ישראל לא יוכל להיות בעל השליטה בעיתון ואמר: "חשבתי שהצעת החוק ב-2009 היא שימוש במחוקק להשיג הישגים במאבק בין העיתונאים של מר מוזס".
12:10: חפץ נשאל על כתבת המספרה במעון רה"מ ניב-סבג פנתה לחפץ בעניין כתבה ב"ידיעות אחרונות" על התקנת מספרה וחדר איפור במעון ראש הממשלה. "הייתה פנייה של הכתב איתמר אייכנר שהתפרשה אצל נתניהו כאיתות מידיעות אחרונות. העלית את הכתב לשיחת וועידה עם שרה נתניהו, בעקבותיה 'אייכנר השתכנע וירד מהסיפור'. יום אחר כך הוא כן פרסם בשער האחורי 'המספרה של ביבי ושרה'. תאשר לי שהמספרה הותקנה על חשבונם והתמונה של שרה מחמיאה".
חפץ: "אני חושב שהעריכה פה מאוד שלילית. זה אייטם ששם אותם נהנתנים. אני בטוח שזו תמונה שהיא לא אוהבת. זה אייטם שהעורך שערך לא בדיוק מת לדעתי על שרה נתניהו".
8 צפייה בגלריה
ניר חפץ
ניר חפץ
(צילום: יואב דודקביץ')
8 צפייה בגלריה
נוני מוזס
נוני מוזס
מוזס בבית המשפט, היום
(צילום: יואב דודקביץ')
ניב-סבג: "בשיחה עם מילצ'ן חשבת שהאייטם הוא בסדר גמור. הכתב קיבל מידע, בדק, לא הצליח לאמת אז ירד מהעניין מלבד המספרה שהוא כן כתב".
חפץ: "המספרה יכולה הייתה להיות החלטה לא לפרסם את זה. זה משהו עלוב וקטן המספרה. אם הייתי במקומם הייתי חושב שזה עליהום עליהם פרסום כזה. זה מיקום שער אחורי הכי טוב. זה פונט לא רגיל, זה בא ללעוג להם. אייכנר הוא הכתב, הוא לא קובע מיקום ואיזה תמונה בוחרים. הם קיבלו ממני תמונה אמיתית ואני משוכנע שכשראיתי את זה חשבתי שזה אייטם גרוע מאד לבני הזוג".
12:00: חפץ נחקר על כתבת הגיוס של יאיר נתניהו עו"ד ניב-סבג ממשיכה לחקור את חפץ, והציגה בפניו שורת כתבות ופרשות, בהן זו שדיווחה על גיוסו לצה"ל של יאיר נתניהו.
ניב-סבג: "אתה כדובר בהתייעצות עם מיכאל ראבליו (סנגורו של נתניהו אז – ג"מ) התחלת לנסח תגובה".
חפץ: "היה ניסיון להגיע להסכמה על צמצום מה שמפרסמים".
ניב-סבג: "הם חשבו שהכתבה חיובית ויש פרטים שנויים במחלוקת שהם שוליים".
חפץ: "נכון, כשהכתבה התפרסמה שרה התקשרה להודות לי".
8 צפייה בגלריה
יאיר נתניהו בבית המשפט
יאיר נתניהו בבית המשפט
יאיר נתניהו. "כשהכתבה התפרסמה שרה התקשרה להודות"
(צילום: מוטי קמחי)
ניב-סבג: "השתמע כאילו ייחסו את הכתבה החיובית כך שביבי פנה לנוני. בפועל המעורבות של נוני התמצתה בזה שארנון מילצ'ן דיבר עם נוני והצליח לדחות את הכתבה ביום, שיאיר יתגייס ללא הכאב ראש. ואתה התקשרת לנוני גם".
חפץ: "אני מאשר".
ניב-סבג: "בחקירה הראשית נשמע כאילו הכתבה הפכה לחיובית בגלל נוני ולא בגלל עבודת דוברות מצוינת! התביעה בחרה להציג אייטם לנסות לבסס טענה מופרכת למידת ההשפעה של מוזס על התכנים".
חפץ: "אני זוכר שהכתבה נדחתה לאחרי הגיוס, בשלב ראשון להרגיע את הרוחות לאפשר ליאיר להתגייס בשקט. מה בדיוק המעורבות של מר מוזס ושילה דה-בר לא זוכר כרגע".
10:37: חפץ מספר שבתחילת עבודתו נהג לצאת מהחדר כש"החלו הסימפוזיונים על מוזס" כשנשאל על הטענות של נתניהו לפיהן מוזס "מפעיל" את בן כספית, רביב דרוקר וגיא פלג, סיפר חפץ שניסה לשכנע אותו רבות שהם עצמאיים. "הוא חשב שמוזס שולט לגמרי בכל מה שקורה. כל מה שהופיע הוא היה מייחס", אמר חפץ.
ניב-סבג: "אמרת שעל-רקע היכרותך עם מוזס בידיעות ניסית לשכנע את ביבי ושרה שהוא לא הדמות שהכרת".
חפץ: "ניסיתי לשכנע ב-2010-2009. נהגתי לצאת מהחדר כשהחלו הסימפוזיונים על מר מוזס. אחרי שנים כבר הייתי בחדר. האדם חיה מסתגלת".
8 צפייה בגלריה
בנימין ושרה נתניהו
בנימין ושרה נתניהו
בנימין ושרה נתניהו. "אחרי שנים כבר הייתי בחדר. האדם חיה מסתגלת"
(צילום: אלכס קולומויסקי)
ניב-סבג: "חוץ מרוח המפקד, אנחנו טוענים שמוזס לא מכתיב את התכנים בידיעות - לא בעיתון ולא באתר. הוא מאמין במתן חופש לאנשי המקצוע ומשתדל לתת עצמאות לכתבים ולעורכים. בחקירה הראשית דיברת על החופש המוחלט שקיבלת כעורך".
חפץ: "חופש הוא אף פעם לא מוחלט. היה חופש רב מאוד מאוד. במקומון שהייתי העורך שם עבדתי מולו החופש הכי קרוב למוחלט שיכול להיות. ניהלתי את זה לגמרי לבד למעט מקרה אחד, שהוא אמר לי לי ליידע אותו לפני כתבות על פוליטיקאי בתקופת בחירות. אבל לא קיבלתי סירוב על משהו. מוזס לא משתתף בישיבות המערכת היום יומיות. הוא לא מדבר עם אנשים תחתיי. לכל כלל יש יוצאים יש אנשים שעובדים שם עשרות שנים ומכירים אותו אבל הוא לא מדבר איתם על תוכן הכתבות. העיתון הוא ישות אחת. רוח המפקד לא רק על דוחות כספיים אלא גם על אופי העיתון. האם הוא מתעסק עם כתבים ועורכים ואומר מה לעשות? חד משמעית לא, אבל ברור שיש לו השפעה".
10:30: חפץ נחקר בידי עו"ד איריס ניב-סבג, שמייצגת את נוני מוזס הסנגורית פתחה את חקירתה הנגדית בתיאורי הסלידה והתיעוב של נתניהו כלפי מוזס. "האם זה החמיר והקצין אחרי פרשת ליליאן פרץ? (הכתבה שהתפרסמה ב-2010 ב"ידיעות אחרונות" והכעיסה את בני הזוג נתניהו - ג"מ)", שאלה הסנגורית את חפץ. הוא השיב: "נורא קשה לי להגיד. זה היה כבר כל כך גרוע שקשה לי להבחין. תיארתי את זה במילים מכובסות- המילים שהשתמשו הן הרבה יותר".
ניב-סבג: "הקפדת לומר שלפני שהוקם ישראל היום נתניהו חשב שהתקשורת רודפת ועוינת אותו".
חפץ: "כן, אבל הייתה לי היכרות דלילה איתו. בשנת 1999, אחרי שהוא הפסיד את הבחירות ולפני שפינה את הלשכה, הייתי אצלו וראיינתי אותו. הוא דימה את השנאה לספר 1984. 'התקשורת שרודפת אותו באופן אישי'".
ניב-סבג: "הוא ייחס לידיעות ונוני רדיפה פוליטית היה קיים היסטורית עוד קודם לכן. אמרת שנכנס ישראל היום זה הוסיף עוד נפח לאיבה".
חפץ: גם ב-2009 שמעתי פעמים רבות את שרה נתניהו וגם בנוכחותו 'שלמעשה כל התדמית הנוראה שיש לשרה בציבור מי שאחראי לה הוא מר מוזס משנת 97' לפעמים נתניהו בחדר ומאשר את זה. ב-2009 הוא אמרו לי שהעניין עם מר מוזס הוא מ-1997. שמעתי את זה באופן רציף ומתמשך לאורך תקופה".
09:57: הסתיימה חקירתו הנגדית של חפץ בידי עו"ד עמית חדד, סנגורו של נתניהו
09:50: חפץ מעיד של שיחת המרפסת במצודת זאב חפץ, שסיפר בעדותו הראשית שנתניהו נפגש עמו עוד בימי עבודתו ב"ידיעות אחרונות", אמר: "נתניהו אמר לי לצאת למרפסת. אני יודע שבפגישה אמרתי שמוזס מודע לפגישה. בשלב מסוים נתניהו הפתיע אותי. כל פעם נכנס לחדר ארי הרו, פתאום נתניהו אומר לי בוא נצא למרפסת ודיבר איתי על ישראל היום".
עו"ד חדד: "אני אומר שלא דיברתם על עותקים בסופ"ש כי לא הייתה בכלל מהדורה. היא באה לעולם רק בנובמבר 2009, וגם המספרים שאתה אומר אלו מספרים שמילצ'ן יגיד לך בדצמבר 2009".
8 צפייה בגלריה
עו"ד עמית חדד
עו"ד עמית חדד
עו"ד עמית חדד
(צילום: יואב דודבקוביץ')
חפץ: "העדות שלי מדויקת. כשהעדתי לא ידעתי על הקלטות עם מילצ'ן".
חדד: "דווקא העובדה שלא זכרת שיחות עם מילצ'ן מלמד אותי שאולי המספרים שמופיעים בשיחות ורק שם. תאשר לי שמוזס אומר לך 'שאי אפשר לסמוך על נתניהו'".
חפץ: "נכון. כשאני שואל אותו אם לחזור לנתניהו הוא אומר לי 'לא'. הוא לא נותן לי שום סימן שלמה שאמר לי נתניהו לי יש בסיס. הוא כן ביקש שאחזור על המסר פעמיים ואמר 'אי אפשר להאמין לנתניהו'".
09:25: "נתניהו מאוד 'אלרט'" חפץ נחקר על-ידי סנגורו של נתניהו עמית חדד, שביקש מחפץ לאשר בפניו כי נתניהו חשש שכל שיחה עם מוזס מוקלטת. "בנימין נתניהו לא מקליט שיחות. זה אירוע נדיר שיש הקלטה. הוא חושש מזה. לגבי מוזס אין לי שום ידיעה אם הוא מקליט שיחות או לא. נתניהו כל הזמן חושב שמקליטים אותו תמיד נזהר. הוא מאד 'אלרט'", אמר חפץ.
חפץ סיפר אתמול בעדותו על יחסי איבה בלתי רגילים בין מו"ל "ידיעות אחרונות" לראש הממשלה לשעבר, ואמר כי נתניהו "היה משוכנע שמוזס מניע חוקים נגד 'ישראל היום'. כשהשם של מוזס היה עולה - זה היה כמו סרט אימה". הוא גם ציין כי אינו יודע על מתנות שקיבלו הזוג נתניהו מאיש העסקים ארנון מילצ'ן.
פורסם לראשונה: 09:45, 28.12.21