מאז פרוץ המלחמה אלפי נפגעים נדרשים לתהליכי שיקום גופניים ונפשיים ממושכים - אך במציאות קיים מחסור במיטות ובמחלקות אשפוז, בכוח אדם מיומן ובטכנולוגיות לטיפולים שיקומיים.
בין התרחישים הקשים שעימם מתמודדת ישראל מאז פרוץ מלחמת "חרבות ברזל" קיים אתגר חיזוק מערכי השיקום הגופני והנפשי במדינה. החל מחודש דצמבר, כשלושה חודשים לאחר האירועים הקשים של 7 באוקטובר, מתמודדת מערכת הבריאות עם אלפי נפגעים. נקודת הפתיחה של מערך השיקום הגופני בתחילת המלחמה הייתה קשה: לפי נתוני משרד הבריאות, בסוף 2022 היו בישראל 957 מיטות לשיקום מסוגים שונים, ושיעור מיטות השיקום רשם מגמת ירידה של 2.5% מאז שנת 2015.
1 צפייה בגלריה
תיעוד מפעילות הכוחות ברצועה
תיעוד מפעילות הכוחות ברצועה
תיעוד מפעילות לוחמים בעזה
(צילום: דובר צה"ל)
בנוסף, קיימת הלימה בין בריאות הגוף והנפש, אבל סוגיית הבריאות הנפשית של מי שחוו את זוועות 7 באוקטובר - פצועי המלחמה, חיילים ואזרחים - ניצבת גם כסוגיה חשובה בפני עצמה, ולזה מדינת ישראל אינה ערוכה כלל וכלל. עם הזמן הביקוש הלך ועלה, אלא שההיצע לא עלה בהתאם לצורך. נוצרה בעיה קשה של יכולת להעניק שירות בזמן סביר ובפריסה ראויה, בעיקר בגלל היעדר כוח אדם. אם מסתכלים לאורך שבע שנים, מסתבר שכשליש מאוכלוסיית ישראל צריכה או צורכת שירותי בריאות נפש. כל זאת עוד לפני המלחמה.
בריאות נפשית היא הסתכלות רחבה יותר מאשר הטיפול במרפאת הפסיכיאטר. בריאות נפשית משמעה גם ברמת הקהילה: המתנ"ס, ועד ההורים בבית הספר, ועוד מיני קהילות שכולנו משתייכים אליהן. אנו חייבים להיעזר בקהילות כדי להעניק מרכיבים של חוסן.
הטרגדיה שחווינו ב-7 באוקטובר שמה את תחום בריאות הנפש במודעות והביאה אותה לקדמת הבמה. בעת הזו אנחנו צריכים לקוות לשינוי מהותי. קיימת הבנה שאחד האירועים המשמעותיים שעלינו לטפל בהם הוא שיקום החברה הישראלית, בוודאי בהיבט הנפשי. כדי לאפשר זאת, צריך לעשות שינוי מהותי בתגמול ותמרוץ של אנשי המקצוע השונים בבריאות הנפש ברפואה הציבורית.
למערך האזרחי תפקיד מכריע בגישור הפער שבין החסר העצום של מערכת הבריאות הפורמלית ובין הצרכים העצומים של נפגעי הטראומה בעם ישראל. חלק ניכר מהזקוקים לשיקום נפשי אינם נזקקים לטיפול ארוך טווח או טיפול פסיכיאטרי ממושך, ולרובם תספיק התערבות קצרת מועד על-ידי איש מקצוע מתאים.
חובה דחופה היא להקים במערכת אזרחית זו פסיכולוגים ועובדים סוציאליים שייתנו מענה מהיר וקצר מועד, כדי להחזיר את הפוסט טראומטיים, או את אלו ששוחררו משיקום גופני/פיזי – למסלול החיים הסביר.
יוסי ערבליך הוא חתן אות הנשיא להתנדבות, יו"ר ומייסד ארגון "למענכם" המעניק ייעוץ והכוונה רפואית ללא תמורה