בית המשפט שחרר היום (שישי) את שלושת אחיו של מוחמד אלעתיק בן ה-7 מרהט, שנפצע אתמול באורח קשה מירי. השלושה נעצרו בחשד שביצעו ירי מנשק חם באזור מגורים ופגעו באחיהם הקטן. עם זאת, בדיון להארכת מעצרם בבית משפט השלום בבאר שבע התגלה שהשלושה נעצרו על בסיס מידע מודיעיני, שהמקור שלו לא ברור והמהימנות שלו מוטלת בספק.
1 צפייה בגלריה
מוחמד אלעתיק הילד הפצוע מירי ברהט
מוחמד אלעתיק הילד הפצוע מירי ברהט
מוחמד אלעתיק בן ה-7
"אנו סבורים שהפציעה של הילד נובעת מתוך ירי של בני הבית", אמר נציג המשטרה בדיון וביקש להאריך את מעצרם בשבעה ימים. הוא הציג בפני בית המשפט עמוד בודד מתוך חומר החקירה של המידע על בסיסו עצרו את האחים שהאדי, האדי ועומרי - מבלי לפרט על מה בדיוק המידע הזה מתבסס.
שופט בית משפט השלום יניב בן הרוש הורה על שחרורם והעביר ביקורת קשה על המשטרה: "החומר שהוצג בפניי הנו למעשה עמוד יחיד אשר לא ניתן לתהות על קנקנו, לא ניתן להעריך באמצעותו את טיב המידע, לא ניתן להעריך באמצעותו את מהימנותו ואף לא ניתן להתרשם ממאפייני המקור, בין אם קבוע או מזדמן או אחר, הרי שלא אוכל לייחס משקל למסמך זה".
בבוקר, לפני הדיון בבית המשפט, הוציאה המשטרה הודעה על המעצר של שלושת האחים. "מקבלת האירוע פעלו שוטרי תחנת רהט בזירה לאיסוף ממצאים ולמעצר מיידי של החשודים", נכתב. "בשלב זה עולה מהחקירה החשד כי לא מדובר באירוע של סכסוך בין משפחות, אלא על סכסוך פנימי בתוך המשפחה שבו היו מעורבים אחיו". עוד ציינו כי "במחוז הדרום של המשטרה רואים בחומרה את האירוע הקשה ומצפים מהמשפחה לשיתוף פעולה".
בדיון עלה גם כי המשטרה לא טרחה לבדוק את האליבי של האדי, שטען שעבד במוסך בקריית גת ואף סיפק להם את שמו של המעסיק. בחקירתו נאמר לו שמצאו את הטלפון של המעסיק, אך החוקר לא התקשר אליו. "לא אוכל לקבוע כי קיים חשד סביר בעוצמה כזו המצדיקה את המשך מעצרם מאחורי סורג ובריח", אמר השופט - שגם העיר כי נתן דעתו לטענות סנגוריהם של החשודים, בהם אי-בדיקת האליבי ושהייה במעצר בניגוד לנהלים, אך לא התייחס לכך שכן מהראיות בתיק לא היה אפילו חשד סביר למעצרם.
המשטרה ביקשה לעכב את השחרור של שניים מהחשודים לפחות, ואמרו כי יביאו בפני בית המשפט המחוזי מידע עדכני. השופט בן הרוש תהה מדוע המידע הזה לא הוצג בפניו והאם המידע נמצא ברשותם כעת, אך נציג המשטרה השיב שלא. "המידע נמצא במערכת ממוחשבת שמצריכה עובדי הערכה שידפיסו ויקבעו את מהימנות המקור. רק ביום ראשון נוכל להגיש את החומר", הסביר.
השופט בן הרוש דחה את הבקשה. "התרשמתי כי החשד הסביר אינו מבוסס, לא באמצעות ראיות קבילות ולא באמצעות ראיות בלתי קבילות", כתב בהחלטתו. "כל שהונח בפניי היא פרפרזה כללית לתיק החקירה ואין בה כל התייחסות לטיב המידע, מהימנותו ומקורו כנדרש בפסיקה".
השופט הבהיר כי אין בחומר תשתית ראייתית למעצר. עוד הוא ציין כי בניגוד לראיות שקשה להשיג אותן, הרי שזו ראיה קלה להשגה "שמצויה במחשבי היחידה- וכל שנדרש לעשות הוא להדפיס אותה. היעתרות לבקשה משמעה מתן תמריץ שלילי ליחידה החוקרת שלא להציג חומר חקירה בפני בית המשפט, תוך שהם שומרים לעצמם את האפשרות להצדיק עיכוב ביצוע החלטת השחרור בהצגת חומר החקירה בפני ערכאת הערר, ולכך כמובן אין לתת יד".