חברת הכנסת גלית דיסטל-אטבריאן מהליכוד, ששימשה שרת ההסברה עד זמן קצר לאחר פרוץ המלחמה, קראה היום (שני) בישיבת הסיעה בכנסת לסגור משרדי ממשלה מיותרים. "אני לקחתי אחריות. גם הליכוד כמפלגה וגם כממשלה - צריך לעשות חושבים. הנושא פוגע בנו. המערכות שהכי יצטרכו לפעול כרגע מרוששות. אני מבקשת לשקול לסגור משרדים שאין להם נחיצות, או לפחות תקצו את הכספים של המשרדים למען שיקום עוטף ישראל. האזרחים זקוקים לכל שקל", אמרה דיסטל-אטבריאן, שהמשרד שבראשו עמדה נסגר ותקציבו הועבר למנהלת העוטף.
3 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה 27.8
ישיבת ממשלה 27.8
דיסטל. בחודש שעבר סיפרה על זעם על נתניהו
(צילום: שריה דיאמנט)
האזינו להקלטה של נתניהו מישיבת הסיעה: "צריך לכידות. אי אפשר לקחת הדלפות מדומות"


דיסטל מצטרפת לדברים שאמר אתמול ח"כ אלי דלל בעניין משרדי הממשלה: "היה מצופה משרים להתפטר ולהסיט את הכספים למאמץ המלחמתי, משלא עשו את זה היה מצופה מראש הממשלה לפטר אותם. זה אקט מנהיגותי שהיה מוסיף לאמון הציבורי", אמר בריאיון למגזין "מלוכדים" המופץ בקרב פעילי המפלגה. הח"כים התייחסו למשרדים של חברי מפלגתם ושל שרים אחרים שמשרדיהם הוקמו כתוצאה מההסכם הקואליציוני - והעומדים בראשם ממשיכים להתעקש ולכהן בתפקיד, כולל איוש תקנים ותקציבים.
ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בישיבת הסיעה כי סיים ביקור בעזה. "פגשתי חטיבת מילואים בשטח. כולם ביקשו ממני רק דבר אחד: שלא נעצור ונמשיך הלאה עד הסוף. בעיתונים ובאולפנים אומרים שאנחנו מפסיקים. הם גם אמרו שנפסיק אחרי המתווה הראשון לשחרור החטופים שלנו - והמשכנו. אז אנחנו לא מפסיקים, אנחנו ממשיכים להילחם ואנחנו מעמיקים את הלחימה בימים הקרובים, וזאת תהיה לחימה ארוכה והיא לא קרובה לסיום", אמר נתניהו. "אנחנו צריכים אורך רוח, לכידות, אחדות ודבקות במשימה".
3 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
נתניהו. התלוצץ עם הח"כים, וקבע: "לא מפסיקים"
(צילום: מרים אלסטר)
נתניהו גם התלוצץ עם הח"כים ואמר: "אני לא יודע אם לדבר בישיבה או ישירות מול העיתונאים, כי גם ככה הכול מודלף". הוא הוסיף: "אתמול אמר אלוף טולדנו בממשלה שזה ייקח חודשים ארוכים. זה בראש מעיינינו איך לשמור על חיי חיילינו. לא מובן מאליו, קשה, מחייב חימושים. הרמטכ"ל מבין שתמרון ילווה באש הנחוצה. כך הוא אמר. ואנחנו דואגים גם להביא את האש הנחוצה על כל מה שמתשמע מזה, אבל זה ייקח זמן. זה ייקח גם לכידות, זה דורש לכידות. הלכידות הכי חשובה מתחילה פה. זה לא אומר שאי אפשר לדבר בחדרי חדרים. אני הייתי בקרבות. אני נפצעתי בקרבות. בקרב אחד לחילוץ חטופים, דבר שמוכר לי גם מזירות אחרות. אם הכיוון הוא לנצח אנחנו צריכים לכידות".
עוד אמר נתניהו, ברמז בין השאר לשרים איתמר בן גביר וניר ברקת שמתחו ביקורת על ניהול המלחמה: "אני מוכן לשמוע כל אחד, אבל אנחנו בתוך מלחמה. כשם שבתוך מלחמה אי אפשר לקחת הדלפות מדומות, מדומיינות או אמיתיות מתוך קבינט ולהוציא החוצה - אלא אם זה מבוקר כקרב פסיכולוגי אל מול האויב - אי אפשר לעשות את זה, אבל עושים את זה. אנחנו לא נעשה את זה".
את הישיבה ניצל גם ח"כ דני דנון כדי לתקוף את ראש המל"ל צחי הנגבי, שלא פסל את שילוב הרשות הפלסטינית ב"יום שאחרי" ברצועת עזה. לדברי דנון, "לא יכול להיות שראש המלל ידבר הפוך מראש הממשלה" - כשכוונתו לכך שנתניהו מזכיר זה שבועות בכל הזדמנות אפשרית שאין בכוונתו לאפשר לרשות הפלסטינית לשלוט ברצועת עזה. "ישראל צריכה להקים מערכת שתטפל בהגירה מרצון. זה אינטרס שלנו. אפשר לשקול טיסות מרמון למי שרוצה לצאת מעזה", אמר דנון. "ראש הממשלה, המל"ל או מי שתחליט צריך לדון בזה".
3 צפייה בגלריה
טלי גוטליב, הועדה לביטחון לאומי
טלי גוטליב, הועדה לביטחון לאומי
ח"כ גוטליב. "אין עזרה מחיל האוויר. צריך סתם להפיל בניינים"
(צילום: אלכס קולומויסקי)
ח"כ טלי גוטליב אמרה לנתניהו: "אתה אומר להמשיך, אני אומרת לך שבשלושת השבועות האחרונים יש ירידה דרמטית ביותר של הפגזות ארטילריות בדרום הרצועה. אני אומרת מתוך ידע כוועדת חוץ וביטחון. בסרטונים רואים חיילים עוברים ליד בתים עם צלפים. אני יודעת את הדברים מתוך חיילים בשטח. לא יכול להיות שדובר צה"ל מתדרך כתבים שאין הפגזות בדרום הרצועה כי יש חוסר בחימושים. אם זה נכון - איך מעזים לתדרך ככה את הכתבים? אני לא יודעת מה אומרים לך, אבל אין עזרה מספיקה מחיל האוויר. כן אדוני, צריך סתם להפיל בניינים".
בליכוד מורגשת תסיסה מסוימת בתקופה האחרונה. בשבוע שעבר חשו השרה גילה גמליאל וח"כ יולי אדלשטיין אי נוחות מכך שאושר תקציב 2023 ובו כספים קואליציוניים. השניים לא הגיעו להצבעה ועוררו זעם גדול בקואליציה. לכך מתווספת גם ביקורת נוקבת שמשמיעה חברת הכנסת טלי גוטליב כלפי נתניהו והממשלה על האופן שבו מתנהלת ישראל במלחמה מול חמאס. בכך היא למעשה מפצלת את הקול הנשמע בימים אלה מהליכוד בין התומכים בנתניהו לבין אלה המסכימים עם גוטליב, וטוענים שהקו הישראלי עדין ולא ממצה.
ח"כ דיסטל עצמה סיפרה בחודש שעבר על "כעס עצום כלפי נתניהו", והוסיפה בשיחת וואטסאפ: "הזעם (על נתניהו - מ"א) שורף אותי מבפנים. את לא יודעת כמה הוא שבר אותי, ואני סותמת את הפה במאמץ עליון כרגע כי ישראל נמצאת בסכנה קיומית של ממש. נתניהו הוא דמות עגולה ומורכבת, הוא לא השטן שאת מתארת ומסתבר שהוא גם לא המלאך שפעם הערכתי. מורכב, המציאות מורכבת. את מה שיש לי לומר עליו אני אומר, אבל לא בזמן מלחמה. דקה אחרי שהמלחמה מסתיימת אני אפתח הכול, אבל עכשיו צריך להתאפק. את הזעם האישי שלי על נתניהו אני מכילה כבר חודשים. הזעם על המפלצות שגדלו תחת הממשלות שלו בצפון ובדרום הוא מה ששבר אותי וגרם לי להתפטר".