3 צפייה בגלריה
זירת הנפילה בשדרות
זירת הנפילה בשדרות
ארבעה הרוגים ושלושה פצועים בתאונות דרכים הלילה
(צילום: רועי עידן )
רוכב אופנוע כבן 60 נפצע באורח קשה הלילה (בין שבת לראשון) מפגיעת רכב פרטי ברחוב הרב סוסו הכהן בבאר שבע. לפי החשד, הנהג הפוגע ברח מהמקום לאחר מכן, והמשטרה קוראת לו להסגיר את עצמו. צוות מד"א פינה את הפצוע לבית החולים סורוקה בעיר, כשהוא סובל מפגיעה רב מערכתית. המשטרה סורקת את האזור למציאת החשוד במעשה, ונפתחה חקירת בוחן תאונות דרכים ממרחב הנגב.
במקביל, ארבעה פלסטינים נהרגו ושניים נוספים נפצעו באורח קשה בהתנגשות בין משאית לרכב בכביש 60, צפונית לצומת העוקפים שבחברון. הסהר האדום פינה את הפצועים לשטח הרשות הפלסטינית, ונסיבות התאונה נחקרות.
3 צפייה בגלריה
זירת האירוע בבאר שבע
זירת האירוע בבאר שבע
זירת התאונה בבאר שבע
(צילום: דוברות המשטרה)
דוח של מרכז המחקר והמידע של הכנסת שנחשף ב-ynet לפני שלושה שבועות, נזכיר, הציג תמונה כאוטית בכל הקשור לטיפול המדינה בכבישי יהודה ושומרון. הבעיה הבסיסית נוגעת לעובדה שנתוני תאונות שבהן מעורבים נהגים פלסטינים לא מועברים מהמשטרה ללשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס), וממילא גם לא לרשות הלאומית לבטיחות בדרכים. אומדן-חסר של נתוני התאונות משפיע על הגדרת כבישים אדומים המחייבים הגברת האכיפה, וגם על הגדרת מוקדי סיכון שמחייבים הקצאת משאבים לתיקון מפגעי הבטיחות.
לפי הנתונים, היקף התאונות הקטלניות בכבישי יהודה ושומרון גבוה בהרבה מהממוצע הארצי: מבין התאונות שבהן מעורבים ישראלים בלבד – 5% היו קטלניות. בתאונות שבהן היו מעורבים פלסטינים עומד הנתון על 14%, ובתאונות מעורבות 9%. זאת כשהממוצע הארצי עומד על 3%.
3 צפייה בגלריה
תאונת דרכים בכביש 465
תאונת דרכים בכביש 465
ארכיון. תאונה בכביש חוצה בנימין
(צילום: מעטרת,דוברות כב"ה מחוז יו"ש)
בדוח מבקר המדינה ממאי האחרון עלה כי עד סוף שנת 2021 הצטברו קרוב ל-410 אלף קנסות תעבורה שהוטלו על נהגים פלסטינים ולא שולמו. סך הקנסות הללו עומד על כ-275 מיליון שקל, והיקף הקנסות שמשולם יורד בכל שנה: ב-2019 שולמו כ-22,700 קנסות ואילו ב2021 שולמו 14,300 בלבד – ירידה של 37%. בשנים אלו קטן גם מספר הדוחות שהמשטרה רשמה בכ-7%.
לצד כל אלה, נראה שהבעיה המרכזית היא היעדר פיקוח על תקינות כלי הרכב. מהדוח עלה כי מבחני הכשירות השנתיים (טסטים) נעשים במכוני רישוי פלסטינים פרטיים שקיבלו לכך כתב הרשאה, אך אין למנהל האזרחי שום סמכות פיקוח עליהם. אמצעי הביקורת היחיד על כלי הרכב הפלסטיניים הוא בדיקות שגרתיות המבוצעות על ידי ניידות הבטיחות של משרד התחבורה.
הנתונים שעלו מדוחות הניידות הצביעו על פער עצום בתקינות כלי הרכב לעומת הממוצע הארצי: רק 14.7% מכלי הרכב הפלסטיניים שנבדקו נמצאו תקינים, לעומת 51.2% בממוצע הארצי. בנוסף, 2.9% מכלי הרכב הפלסטיניים הוגדרו כמסוכנים ברמה הדורשת הורדה מיידית מהכביש, לעומת 0.3% בממוצע הארצי. אלא שכל הבדיקות האלה אינן מועילות, מאחר שאין כל פיקוח או מעקב אחר ביצוע ההוראות של ניידות הבטיחות, והסיכוי שכלי הרכב הבלתי תקינים ממשיכים לנסוע על הכביש – גבוה מאוד.